הוצתו מנועיה של החללית הרה במסעה לעבר האסטרואיד דידימוס

הרה (Hera) – משימת חקר האסטרואידים של סוכנות החלל האירופית תגיע שוב לאסטרואיד שבו ביקרה ואותו הסיטה החללית DART

החללית הרה של סוכנות החלל האירופית תבצע תמרון האצה ליד מאדים וגם תחקור אותו. איור: סוכנות החלל האירופית.
החללית הרה של סוכנות החלל האירופית תבצע תמרון האצה ליד מאדים וגם תחקור אותו. איור: סוכנות החלל האירופית.

משימת הרה (Hera)  של סוכנות החלל האירופית נועדה לחקור את מערכת האסטרואידים הבינארית דידימוס. המשימה צפויה להגיע ליעדה בשנת 2026 ותנתח את ההשפעות של משימת DART של נאס"א, שבחנה כיצד ניתן להטות מסלול של אסטרואיד על-ידי פגיעה בו. DART פגעה בירחון הקטן דימורפוס, חלק ממערכת דידימוס, בשנת 2022.

לאחר שיגורה ב-7 באוקטובר, ביצעה הרה את התמרון הקריטי הראשון שלה בדרכה למערכת האסטרואידים דידימוס. ב-23 באוקטובר, הפעילה החללית שלושה מנועים לשליטה מסלולית למשך 100 דקות. תמרון זה שינה את מהירותה בכ-146 מטרים לשנייה.

לאחר מכן, ב-6 בנובמבר, ביצעה הרה תמרון קטן יותר, שנמשך 13 דקות ושינה את מהירותה בכ-20 מטרים לשנייה. שני תמרונים אלו, שתוכננו בקפידה, הכינו את הרה לתאוצנ כבידתית קרוב למאדים, המתוכנן למרץ 2025.

לדברי סילבן לודיו, מנהל תפעול החללית הרה: "תמרונים בחלל עמוק מחולקים לרוב לשני שלבים. התמרון הגדול מבצע את עיקר העבודה, ולאחר מדידה מדויקת של מסלול החללית, אנו מבצעים תמרון קטן נוסף לתיקון מסלול ולהשלמת הדחף הנדרש."

תמרון זה התבסס על שלושה ניסויי הפעלה קודמים של המנועים, שבוצעו בשבועות שלאחר השיגור. במהלך התמרון השתמש הצוות בתחנות קרקע של ESA בספרד, ארגנטינה ואוסטרליה למעקב אחר הרה ולמדידת מהירותה לפני ואחרי כל תמרון.

לדברי פרנצ'סקו קסטליני, מצוות הדינמיקה המסלולית של ESA: "אנו כעת מנתחים את המסלול החדש של הרה לאחר התמרון השני. נראה שהכל הלך כשורה, ולקראת ה-21 בנובמבר נבצע תמרון תיקון קטן במיוחד של כמה עשרות ס"מ לשנייה, כדי לכוונן את המסלול למעבר הקרוב למאדים."

מודול ההנעה של הרה

מודול ההנעה של הרה כולל את מיכלי הדלק שלה, שמאוחסנים בתוך גליל טיטניום מרכזי המהווה את "עמוד השדרה" של החללית, יחד עם צנרת ומנועים. מערכת זו תוביל את הרה במסעה בן השנתיים במרחבי החלל ותאפשר לה לבצע תמרונים סביב דימורפוס ודידימוס עם הגעתה.

מסעה של הרה למערכת דידימוס יארך כשנתיים, ובמסגרתו היא תנצל את כוח הכבידה של מאדים במרץ 2025 כדי להאיץ את דרכה.

לדברי פאבלו מוניוז, מתכנן המסלול של הרה: "אנו ברי מזל שמאדים נמצא במקום הנכון ובזמן הנכון כדי לסייע להרה. הדבר איפשר לנו לתכנן מסלול שמשתמש בכוח הכבידה של מאדים להאצת החללית, תוך חיסכון משמעותי בדלק וקיצור זמן ההגעה למערכת דידימוס בחודשים."

הזדמנויות מדעיות נוספות ותמרונים עתידיים

במהלך המעבר הקרוב למאדים, תנצל הרה את ההזדמנות לבצע תצפיות מדעיות על הירח דימוס, במרחק של 300 ק"מ בלבד, וכן על פני השטח של מאדים. תצפיות אלו יתואמו עם החללית HOPE  של איחוד האמירויות ועם משימת MMX  של סוכנות החלל היפנית JAXA  ו-וסוכנות החלל הגרמנית DLR, לשיגור ב-2026.

לאחר מכן, תבצע הרה תמרון חלל עמוק נוסף בפברואר 2026, ואחריו סדרת תמרונים בין אוקטובר לדצמבר 2026 שיביאו אותה לקרבת מערכת האסטרואידים דידימוס.

עם הגעתה, תחל הרה לחקור את המערכת במטרה לענות על שאלות מרכזיות:

  • כיצד ומדוע נוצרות מערכות אסטרואידים בינאריות?
  • האם הפגיעה של DART יצרה מכתש או שינתה את צורתו של דימורפוס כולו?
  • מהי מבנהו הפנימי של דימורפוס?

משימת הרה היא חלק משיתוף פעולה בינלאומי לחקר דינמיקת אסטרואידים ולהגנה פלנטרית. בנוסף לניתוח תוצאות משימת DART, הרה תבחן את הרכב האסטרואיד, המבנה הפנימי שלו, ותשפר את הבנתנו לגבי מערכות אסטרואידים בינאריות.

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.