זעזוע שחלף במערכת השמש אחראי למות הדינוזאורים

מחקר חדש של UCLA מנסה להוכיח שתזוזה קלה במסלול כוכבי לכת אחדים הסיטה אסטרואיד גדול ממסלולו אל עבר כדור הארץ. מבקרים טוענים כי יש כאן מקריות, וכי שביט הוא זה שפגע בכדור הארץ לפני 65 מיליון שנה * מקבץ ידיעות העוסק בהכחדה ההמונית  שחיסלה בין היתר את הדינוזאורים

7/7/2001

הכחדת הדינוזאורים לפני 65 מיליון שנה עלול היה להגרם בשל זעזוע אסטרונומי במערכת השמש הפנימית שפגע במסלוליהם של כדור הארץ ואף מרקורי, כך טוענת תאוריה חדשה שהוצעה בידי קבוצת מדענים מקליפורניה.
המדענים מעריכים זה כמה שנים כי גוף שמימי התנגש בכדור הארץ ליד חצי האי יוקטן במקסיקו של היום. הפגיעה הידועה בידי המדענים כ K-T גרמה להשלכת אבק לאטמוספירה וכתוצאה מכך לאפלה שהרגה את הצמחיה שדינוזאורים רבים הסתמכו עליה כמקור מזונם. לפי התאוריה המקובלת, הדינוזאורים פשוט רעבו למוות.
אבל לא היה ברור עד היום אם העצם שפגע בכדור הארץ היה שביט או אסטרואיד. בהשתמשם במודלים ממושבים, יכלו המדענים מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס ברוס רוגאר, מישל גיל והחוקר פרנץ ואראדי, כאשר הם עקבו אחורנית אחר מסלוליהם של כוכבי הלכת 250 מיליון שנה אחורנית.

“היתה לנו הפתעה” אומר ואראדי, “המטרה המקורית של הפרויקט היתה לאסוף נתונים טובים יותר על מסלולי כוכבי הלכת כדי להבין יותר טוב השלכות של שינויים בהם על אקלים כדור הארץ.” במהלך תקופת הקרטיקון, דחיפות ומשיכות גרביטציוניות מהשמש וכוכבי הלכת האחרים יצרו תנודות במסלול כדור הארץ, כך טוען המודל של .UCLA התנודות, בתוכן, עשויות היו לגרום לזעזועים גם במסלולו של כוכב הלכת מרקורי. השפעות גרביטציוניות של שני גופים שמימיים היו עלולים לגרום לאסטרואיד גדול להקרע מחגורת האסטרואידים ולהתרסק על כדור הארץ. נטען במחקר.
לפי ההשערה יש אלפי אסטרואידים במערכת השמש הנעים מגודל של סלע קטן ועד להרים שלמים. מרביתם צפים בחגורת האסטרואידים המרכזית, מישור אליפטי הממוקם בין מסלולי מאדים וצדק. מארק ביילי, מנהל מצפה . Armagh בצפון אירלנד אומר כי גם הוא חקר מה שעשוי היה לפגוע בכדור הארץ ולגרום להכחדת הדינוזאורים.
“אני ספקן באשר לתאוריה הזו” אמר ביילי. “היא נראית לי כשרשרת מאוד ארוכה מאוד של השערות”. אבל ביילי אומר כי הוא לא יכול לשלול את התאוריה בכללותה.
“נכון שהתאוריה היא תוצאה של השערות”, אומר ואראדי. “אבל משהו בהחלט קרה למסלול של מרקורי, וקשה מאוד להתעלם מצירוף המקרים שאירוע כזה אירע באותו זמן כמו פגיעת ה- “.K-T ביילי אומר כי קרוב לודאי היה זה שביט, לא אסטרואיד, שפגע בכדור הארץ לפני 65 מיליון שנה. שלא כמו אסטרואידים, שביטים הם גושים של שאריות הנעים כל הזמן בחלל במסלולים מאוד קיצוניים.
ואולם ואראדי, חוקר בתחום מזה 20 שנה שהיגר מהונגריה, אומר שאם הוא היה צריך לנחש האם העצם שפגע בכדור הארץ היה שביט או אסטרואיד, הוא היה בוחר בתאורית האסטרואיד. “הדבר יתן כיוון חדש למחקר” אמר ואראדי, שהוסיף כי התגלית עשויה למשוך חוקרים טובים לתחום שימשיכו לאשר את התאוריה החדשה.

הקור חיסל את הדינוזאורים עוד לפני מכת המחץ של האסטרואיד

31.8.2002
יתכן כי הדינוזאורים לא יכלו להתמודד עם שינויים אקלימיים. קור גובר חיסל את מרבית הדינוזוארים עוד לפני האסטרואיד שנתן להם את מכת המוות. כך אומרים מדענים. האסטרואיד שהיכה לפני 65 מיליון שנה בתקופת הקרטיקון, היה ככל הנראה הגורם שחיסל סופית את מה שהתחיל הטבע קודם לכן.

ואולם מדענים אוסטרלים אומרים כי כמעט מחצית מכל מיני הדינוזאורים כבר נכחדו עד אז, בגלל שהאקלים היה קר מדי עבורם. עדויות מאובנים מעמק דראמהלר באלברטה, קנדה, המכסה שבעה מיליון שנה לפני פגיעת האסטרואיד, מראה כי הטמפרטורה הממוצעת באיזור זה ירדה מ-25 מעלות לכ-15 מעלות.
לטאות רבות בעלות דם קר כמו תנינים, צבים, כמו גם דינוזאורים אוכלי עשב רבים מתו כתוצאה מהתקררות האקלים.
קריאות איזוטופי החמצן מתוך המאובנים מראות כי הטמפרטורה שבה הם נוצרו השתנתה במהלך הזמן. הם מצאו כי ישנה ירידה בכמות הגשמים במהלך התקופה שבה מינים רבים נכחדו.
ואולם דייויד אברט מהמוזאון המלכותי לפלאנתולוגיה בטירל, שעמד בראש המחקר אומכ כי לא ברור מדוע הדינוזאורים כל כך הושפעו.
ד”ר אנג'לה מילנר, האחראית הראשית על הפלאנתולוגיה במוזאון להסטוריה של הטבע בלונדון, אמרה כי הטענה הזו היתה די נפוצה ואולם המחקר הנוכחי המשתמש ברשומות האיזוטופים, מראה באופן חד משמעי שהיתה נפילה משמעותית במידות החום.”
לדברי ד”ר מילנר, דינוזאורים בעלי דם חם יכלו לסבול טנפרטורות נמוכות לזמן קצר משום שגופם הגדול יכול היה לשמור על טמפרטורה קבועה. ואולם הם לא יוכלו לשרוד לטווח ארוך. “הדעה הפופולרית כיום היא שהם נכחדו בגלל האסטרואיד ואולם עדות המאובנים לא תומכת בגרסה זו בדרך שבה אנשים היו רוצים לחשוב, אך יתכן שהאסטרואיד נתן את “מכת המחץ”.
האם חידת הדינוזאורים תיפתר בפקיסטאן?

מדענים מקווים כי מאובני דינוזאורים שנמצאו בפקיסטאן ישפכו אור על חידת היעלמותם מכדור הארץ
1.12.2002
שרידי דינוזאורים התגלו לראשונה בפקיסטאן, ומדענים מקווים כי המאובנים בני 70 מיליון השנה יעזרו בפתרון חידת היעלמות המין מכדור הארץ.

גיאולוגים אמרו אתמול (יום שבת) כי המאובנים, הכוללים רגליים וחוליה מסוף העידן הקרטוני – זמן קצר לפני היעלמות הדינוזאורים – נמצאו במחוז ברקאן במדינה.

עבדול לטיף, מנהל המכון הגיאולוגי במדינה, אמר כי שרידי הזוחל נמצאו במשקע מהתקופה הסמוכה למועד היכחדותם. לדברי לטיף, הממצאים יכולים לשפוך אור גם על אופן התרבות אוכלוסיית הדינוזאורים.

התאוריה המקובלת בשנים האחרונות היא כי היעלמות הדינוזאורים נגרמה כתוצאה מהתנגשות של כדור הארץ עם מטאור, שגרמה להיווצרות ענן אבק שקירר את כדור הארץ.

לדברי לטיף, התגלית עשויה לשפוך אור גם על תנודות במפלס הים ובמשקעים באותה תקופה, מה שיוכל לסייע בחיפוש אחר נפט וגז במדינה