אירופה תגן על כדור הארץ מפני אסטרואידים

משימת ההגנה הפלנטרית השאפתנית הרה של סוכנות החלל האירופית מעניקה חוזה של 153 מיליון דולר * הרה תטוס לאסטרואיד שהחללית DART של נאס”א תגיע אליו קודם לכן ותנסה להסיט את ירחו

הרה משתמשת באינפרה אדום כדי לסרוק את מכתש הפגיעה. איור: סוכנות החלל האירופית

היום סוכנות החלל האירופית (ESA) העניקה חוזה בשווי של 153 מיליון דולר שכולל את התכנון המפורט, הייצור והניסוי של הרה, משימת ההגנה הפלנטרית הראשונה של הסוכנות. המשימה השאפתנית הזאת תהיה התרומה של אירופה לפעילות בינ”ל להסטת אסטרואידים, שמתוכננת לבצע חקר מתמשך של מערכת אסטרואיד כפול.

הרה – שנקראת על שם אלת הנישואים היוונית – תהיה, יחד עם רכב החלל של הניסוי לשינוי כיוון של אסטרואיד כפול (DART) של נאס”א, הגשוש הראשון של האנושות שייפגש עם מערכת של אסטרואיד בינרי, סוג שההבנה לגביו מועטה והוא מהווה בערך 15% מכל האסטרואידים הידועים.

החוזה נחתם היום על ידי פרנקו אונגרו, מנהל הטכנולוגיה, הנדסה ואיכות של ESA, ומרקו פוכס, מנכ”ל חברת החלל הגרמנית OHB, הקבלנית הראשית של קונסורציום הרה. החתימה התקיימה במרכז תפעול החלל של הסוכנות בגרמניה, שישמש כבקרת המשימה של הרה שתשוגר ב-2024.

הרה סורקת את מכתש הפגיעה  של DART. איור: ESA
הרה סורקת את מכתש הפגיעה של DART. איור: ESA

הרה היא התרומה של אירופה לשיתוף פעולה בינ”ל בהגנה פלנטרית בין מדענים אמריקנים ואירופים בשם הערכת פגיעה והסטה של אסטרואידים (AIDA). רכב החלל DART – ששיגורו מתוכנן ליולי 2021 – יבצע תחילה פגיעה קינטית בקטן משני הגופים. ESA תמשיך עם סקר מפורט לאחר הפגיעה כדי להפוך את הניסוי בקנה מידה גדול הזה לטכניקה להסטת אסטרואידים שתהיה מובנת היטב וניתנת לחזרה.

בעשותה זאת, הרה, שגודלה כגודל שולחן כתיבה, גם תדגים טכנולוגיות חדשות רבות, כמו ניווט אוטונומי סביב האסטרואיד – כמו מכוניות מודרניות ללא נהג על כדור הארץ – תוך איסוף נתונים מדעיים חיוניים, כדי לעזור למדענים ולמתכננים של משימות עתידיות להבין טוב יותר את ההרכב והמבנה של אסטרואידים.

משימת DART של סוכנות החלל האירופית. איור: ESA
משימת DART של נאס”א. איור: ESA

משימת הניסוי לשינוי כיוון של אסטרואיד כפול (DART) של נאס”א מיועדת להתנגש עם הקטן משני הגופים של מערכת האסטרואיד הבינרי דידימוס בסתיו 2022. משימת הרה של ESA תבצע לאחר מכן תצפיות מעקב לאחר הפגיעה.

הרה גם תציב בחלל העמוק את הקיובסאטים (לוויינים זעירים שמורכבים מקוביות של 10 ס”מ) הראשונים של אירופה שיבצעו סקירות מקרוב של אסטרואידים, כולל גשוש המכ”ם הראשון בחלק הפנימי של אסטרואיד – באמצעות גרסה מעודכנת של מערכת המכ”ם שנשאה משימת השביט רוזטה של ESA.

הרה, ששיגורה מתוכנן לאוקטובר 2024, תטוס למערכת של אסטרואיד בינרי –  זוג האסטרואידים הקרובים לארץ דידימוס. סביב הגוף הראשי, שקוטרו 780 מטר וגודלו כגודל הר, נע במסלול ירח של 160 מטר, שקיבל פורמלית את השם דימורפוס ביוני 2020, בערך באותו גודל של הפירמידה הגדולה של גיזה.

הקיובסאט יובנטס של הרה מתקרב לנחיתה על האסטרואיד הקטן של דידימוס.

בקרת המשימה של הרה תהיה במרכז תפעול החלל של הסוכנות בדארמשטט, גרמניה, שם נמצאת גם תוכנית ביטחון ובטיחות החלל החדשה של ESA, שהרה היא חלק ממנה.

חתימת החוזה כוללת את כל הפיתוח, השילוב והניסויים של הלוויין הרה, כולל מערכת ההנחיה, ניווט ובקרה (GNC) המתקדמת שלו. החוזים לשני הקיובסאטים שהרה מארחת ופיתוח הטכנולוגיות הרלבנטיות כבר מתבצעים.

השותפים האירופים בהרה

החוזה הוענק לקונסורציום שבראשו הקבלנית הראשית OHB System AG בברמן.

מ-17 המדינות החברות ב-ESA שתורמות להרה, גרמניה נמצאת בחזית, והמשימה שלה היא התכנון והשילוב הכוללים של רכב החלל הרה, מצלמות הניווט הראשיות, מיכלים, מנועים, אנטנה עם שבח גבוה, גלגלי תגובה ויחידת ניהול זיכרון (MMU).

איטליה מובילה את תת מערכות החשמל וההנעה של המשימה, ומספקת את משדר/ מקלט החלל העמוק שיאפשר את ניסוי מדעי הרדיו של המשימה. בנוסף, איטליה מובילה את הקיובסאט של חיפוש אבק ומחצבים, שנקרא על שם אנדריאה מילאני המנוח, פרופסור דגול ומדען אסטרואידים מוביל.

בלגיה מפתחת את המחשב והתוכנה שבתוך הרה, המוח של רכב החלל, בתוספת יחידת הייצוב וחלוקת חשמל – הלב של תת מערכת החשמל. היא גם תורמת למצלמה התרמית של הרה שפותחה ביפן ולמרכז פעילות הקיובסאטים ב-ESA/ESEC.

לוכסמבורג מובילה את הקיובסאט יובנטס שמארח את המכ”ם ואת מערכת התקשורת הבין לוויינית שמאפשרת לשני הקיובסאטים של הרה לתקשר עם הארץ באמצעות רשת חדשנית שמשתמשת בהרה כמימסר נתונים.

פורטוגל ורומניה מפתחות את מד הגובה הלייזרי שיספק מידע חיוני לפונקציות הניווט האוטונומי. בנוסף, רומניה מפתחת את יחידת עיבוד התמונות, יישום הבדיקות וציוד הבדיקות האלקטרוניות (וגם תורמת לפיתוח של ה-GNC).

הרפובליקה הצ’כית אחראית לכל המבנה של הלוויין, תוכנת המטעדים (כדי לשלוט במכשירים) תיקוף בלתי תלוי של התוכנה וציוד תמיכה קרקעי לניסויים של הלוויין לפני הטיסה. היא גם מספקת רכיבים למכ”ם התדרים הנמוכים של יובנטס ותוכנה לעיבוד נתונים בקיובסאט השני.

ספרד מפתחת את  מערכת ההנחיה, ניווט ובקרה המתקדמת של הרה וגם את מערכת התקשורת בחלל העמוק. היא גם מספקת את מכשיר מד הכובד של יובנטס.

• אוסטריה תומכת על ידי ניתוח ועיבוד הנתונים של המשימה.
  • דנמרק תורמת לקיובסאט יובנטס וליחידה התרמית מרחוק.
  • צרפת מספקת את מכ”ם התדרים הנמוכים של יובנטס, וגם עוקבי כוכבים ותמיכה לתכנון הפעולה של המטעדים והמסלולים הקרובים של הקיובסאטים.
  • הונגריה תומכת בכיול המדעי של המצלמות.
  • הולנד מפתחתמערכת לפריסת קיובסאטים בחלל העמוק ומספקת את חיישני השמש של הרה.
  • שווייץ תורמת באמצעות אלמנטים מבניים ומנגנונים למערכים הסולריים.
  • פינלנד מספקת את המצלמה הרב ספקטרלית והציוד שבקיובסאט השני. היא גם מספקת את יחידת עיבוד הנתונים.
  • פולין תורמת באמצעות האנטנות הנפרסות של מכ”ם התדרים הנמוכים של יובנטס.
  • אירלנד מספקת יחידה מדידה אינרציאלית חדשנית לרכב החלל הרה כדי לתמוך בניווט בחלל העמוק.
  • לטביה, מדינה שהיא חברה נלווית ב-ESA, תורמת גלאי זמן מעוף למד הגובה הלייזרי של המשימה.

1. עד שהגעתי לפסקה הזו לא הבנתי את המאמר:
    אבי בליבובסקי, יש לי הערכה רבה אליך שאתה מחזיק את האתר הזה שנים רבות וללא תמיכה כלכלית חיצונית. אך כתבה זו יכולה הייתה להיות טובה יותר אם הייתה מוסברת בפשטות כמו:
    ניתן היה לכתוב בפשטות: נאסא שלחה שלחה פרוב שיתנגש באסטרויד ויצור מכתש. הרה האירופאית תחקור את המכתש ואת האסטרואיד בכללותו.
    כי בפועל עד הפסקה הזו:”הפגיעה הקינטית של DART לתוך דימורפוס בספטמבר 2022 צפויה לשנות את המסלול שלו סביב דידימוס וגם ליצור מכתש גדול. האסטרואיד הירחון הזה יהיה ייחודי, בהיותו הגוף השמיימי הראשון שמאפייני המסלול והפיזיקה שלו שונו במתכוון על ידי התערבות אנושית. הרה תגיע למערכת דידימוס בסוף 2026, כדי לבצע שישה חודשים לפחות של חקר מקרוב.” לא הבנתי את המאמר.

2. בניגוד לאירופה שעוסקת בהצלת כדור הארץ, אנחנו עוסקים הסיפוח כן או לא, ובדרכים המתאימות להריסת שלטון החוק…