משימת הניסוי לשינוי כיוון של אסטרואיד כפול (DART) נועדה לבחון את יכולת ההגנה הפלנטרית במקרה של איום של התרסקות אסטרואיד על כדור הארץ
משימת הניסוי לשינוי כיוון של אסטרואיד כפול (DART) מופנית על ידי נאס”א למעבדה לפיזיקה שימושית (APL) עם תמיכה מכמה מרכזים של נאס”א: המעבדה להנעה סילונית (JPL), מרכז טיסות החלל גודארד (GSFC), מרכז החלל ג’ונסון (JSC), מרכז המחקר גלן (GRC) ומרכז המחקר לנגלי (LRC).
DART היא ניסוי הגנה פלנטרית של טכנולוגיות למניעת התנגשות של אסטרואיד מסוכן בכדור הארץ. DART תהיה ההדגמה הראשונה של טכניקת המתנגש הקינטי כדי לשנות את התנועה של אסטרואיד בחלל. המשימה DART נמצאת בשלב C, בהובלת APL ומנוהלת במסגרת התוכנית לחקר מערכת השמש של נאס”א במרכז טיסות החלל מרשל עבור המשרד לתיאום ההגנה הפלנטרית של נאס”א וחטיבת המדעים הפלנטריים של מינהל המשימות המדעיות במטה נאס”א בוושינגטון.
האסטרואיד הכפול הקרוב לכדור הארץ (65803) דידימוס הוא המטרה של ההדגמה של DART. האורך של הגוף העיקרי של דידימוס הוא בערך 780 מטר, אבל הגוף המשני (או “ירחון”) שלו גודלו כ-160 מטר, וזה יותר אופייני לגודל של אסטרואידים שיכולים להוות את האיום המשמעותי הכי סביר על כדור הארץ. האסטרואיד הכפול דידימוס נתון לתצפיות אינטנסיביות באמצעות טלסקופים על הארץ כדי למדוד במדויק את התכונות שלו לפני ש-DART יגיע.
ארבע עשרה תמונות עוקבות מהמכ”ם בארסיבו של האסטרואיד הקרוב לכדור הארץ (65803) דידימוס והירחון שלו, שצולמו ב-23, 24 ו-26 בנובמבר 2003. היכולות של המכ”ם הפלנטרי של נאס”א מאפשרות למדענים להבחין בצורה, שקערוריות וסלעים גדולים אפשריים על פני השטח של העולמות הקטנים האלה. נתוני עקומות אור פוטומטריות הראו שדידימוס הוא מערכת כפולה, ותמונות מכ”ם מראות בבירור את הגוף המשני.
הקוטר של הגוף העיקרי הוא בערך 780 מטר וגודל הירחון בערך 160 מטר. המרחק ביניהם קצת יותר מקילומטר. הגוף העיקרי מסתובב כל 2.26 שעות והירחון שנעול בנעילת גאות סובב סביב העיקרי כל 11.92 שעות. כמעט שישית מאוכלוסיית האסטרואידים הקרובים לארץ הידועים הם מערכות כפולות או מרובות גופים.
רכב החלל DART ישיג את ההסטה באמצעות הולם קינטי על ידי התרסקות עצמית מכוונת לתוך הירחון במהירות של בערך 6.6 ק”מ בשנייה, בסיוע מצלמה שעליו (בשם DRACO) ותוכנת ניווט אוטונומי מתוחכמת. ההתנגשות תשנה את המהירות של הירחון במסלול שלו סביב הגוף העיקרי בחלק של אחוז, אבל זה ישנה את מחזור ההקפה של הירחון בכמה דקות – מספיק כדי שטלסקופים על הארץ יוכלו להבחין ולמדוד.
אחרי שישוגר, DART יפרוש את המערכים הסולריים הנפרשים (ROSA) כדי לספק את החשמל הסולרי שנחוץ למערכת ההנעה החשמלית של DART. רכב החלל DART ידגים את מערכת ההנעה החשמלית הסולרית NEXT-C כחלק מההנעה שלו בחלל. NEXT-C היא מערכת מהדור הבא שמבוססת על מערכת ההנעה של רכבי חלל Dawn, ופותחה במרכז המחקר גלן של נאס”א בקליבלנד, אוהיו. על ידי שימוש בהנעה חשמלית, DART יכול ליהנות מגמישות רבה בלוח הזמנים של המשימה תוך הדגמת הדור הבא של טכנולוגיות מנועי יונים, עם יישומים במשימות עתידיות של נאס”א. מערך ROSA נוסה בתחנת החלל הבינ”ל ביוני 2017.
חלון השיגור של רכב החלל DART מתחיל בסוף יולי 2021. DART ישוגר על טיל SpaceX Falcon 9 מבסיס חיל האוויר ונדנברג, קליפורניה. אחרי שייפרד מרכב השיגור ויותר משנה של שיוט הוא יירט את הירחון של דידימוס בסוף ספטמבר 2022, כשמערכת דידימוס תהיה בטווח של 11 מיליון ק”מ מהארץ, שמאפשר לטלסקופים קרקעיים לבצע תצפיות ולמכ”ם פלנטרי לבצע מדידות של השינוי בתנע שיוקנה לירחון.
פרטים על האסטרואיד הכפול דידימוס ומשימת DART
גילוי (על ידי ג’ו מונטני, Spachwatch, KPNO) | 11 באפריל 1996 |
סימון זמני | 1996 GT |
אפליון | 2.2755 י”א |
פריהליון | 1.0141 י”א |
ציר ראשי למחצה הליוצנטרי (a) | 1.64444 י”א |
אקסצנטריות (e) | 0.38388 |
מחזור הקפה (סביב השמש) | 2.11 שנים |
רכינה הליוצנטרית של ההקפה (i) | ˚3.4078 |
לוויינים ידועים | 1 |
מחזור סיבוב (של הגוף העיקרי) | 2.26 שעות |
מרחק בין העיקרי לירחון | 1.18 ק”מ |
מחזור הקפה של הירחון | 11.92 שעות (נעול בנעילת גאות) |
קוטר העיקרי | 780 מטר |
קוטר הירחון | 160 מטר |
מסת המערכת | 527.8 מיליארד |
צפיפות | 1.7 (±0.4) גרם/סמ”ק |
סוג ספקטרלי | Xk (אופטי); S (אינפרא אדום) |
גודל אבסולוטי H | 18.16 |
התקרבות קרובה אחרונה לארץ (נובמבר 2003) | 7.18 מיליון ק”מ |
התקרבות קרובה למשימת DART (אוקטובר 2022) | 11 מיליון ק”מ |
עוד בנושא באתר הידען: