סיקור מקיף

נאס”א תשגר את החללית DART שתגיע לאסטרואיד כפול ותנסה להסיט את ירחו ממסלולו

משימת הניסוי לשינוי כיוון של אסטרואיד כפול (DART) נועדה לבחון את יכולת ההגנה הפלנטרית במקרה של איום של התרסקות אסטרואיד על כדור הארץ

איור סכמתי של משימת DART מראה את ההתנגשות בירחון של האסטרואיד (65803) דידימוס. תצפיות אחרי ההתנגשות מטלסקופים אופטיים על הארץ ומכ"ם פלנטרי ימדדו את השינוי במסלול של הירחון סביב הגוף העיקרי. איור: נאס"א
איור סכמתי של משימת DART מראה את ההתנגשות בירחון של האסטרואיד (65803) דידימוס. תצפיות אחרי ההתנגשות מטלסקופים אופטיים על הארץ ומכ”ם פלנטרי ימדדו את השינוי במסלול של הירחון סביב הגוף העיקרי. איור: נאס”א

משימת הניסוי לשינוי כיוון של אסטרואיד כפול (DART) מופנית על ידי נאס”א למעבדה לפיזיקה שימושית (APL) עם תמיכה מכמה מרכזים של נאס”א: המעבדה להנעה סילונית (JPL), מרכז טיסות החלל גודארד (GSFC), מרכז החלל ג’ונסון (JSC), מרכז המחקר גלן (GRC) ומרכז המחקר לנגלי (LRC).

DART היא ניסוי הגנה פלנטרית של טכנולוגיות למניעת התנגשות של אסטרואיד מסוכן בכדור הארץ. DART תהיה ההדגמה הראשונה של טכניקת המתנגש הקינטי כדי לשנות את התנועה של אסטרואיד בחלל. המשימה DART נמצאת בשלב C, בהובלת APL ומנוהלת במסגרת התוכנית לחקר מערכת השמש של נאס”א במרכז טיסות החלל מרשל עבור המשרד לתיאום ההגנה הפלנטרית של נאס”א וחטיבת המדעים הפלנטריים של מינהל המשימות המדעיות במטה נאס”א בוושינגטון.

שני מבטים שונים על רכב החלל DART. מכשיר הצילום DRACO מבוסס על התקן הצילום עם רזולוציה גבוהה LORRI של New Horizons. המבט השמאלי מראה גם את אנטנת ה-RLSA (מערך חריצים סולריים בקו רדיאלי) עם ה-ROSA (מערכים סולריים נפרשים) מקופלים. המבט מימין מראה מבט ברור יותר על מנוע היונים NEXT-C. איור: נאס"א
שני מבטים שונים על רכב החלל DART. מכשיר הצילום DRACO מבוסס על התקן הצילום עם רזולוציה גבוהה LORRI של New Horizons. המבט השמאלי מראה גם את אנטנת ה-RLSA (מערך חריצים סולריים בקו רדיאלי) עם ה-ROSA (מערכים סולריים נפרשים) מקופלים. המבט מימין מראה מבט ברור יותר על מנוע היונים NEXT-C. איור: נאס”א

האסטרואיד הכפול הקרוב לכדור הארץ (65803) דידימוס הוא המטרה של ההדגמה של DART. האורך של הגוף העיקרי של דידימוס הוא בערך 780 מטר, אבל הגוף המשני (או “ירחון”) שלו גודלו כ-160 מטר, וזה יותר אופייני לגודל של אסטרואידים שיכולים להוות את האיום המשמעותי הכי סביר על כדור הארץ. האסטרואיד הכפול דידימוס נתון לתצפיות אינטנסיביות באמצעות טלסקופים על הארץ כדי למדוד במדויק את התכונות שלו לפני ש-DART יגיע.

ארבע עשרה תמונות עוקבות מהמכ”ם בארסיבו של האסטרואיד הקרוב לכדור הארץ (65803) דידימוס והירחון שלו, שצולמו ב-23, 24 ו-26 בנובמבר 2003. היכולות של המכ”ם הפלנטרי של נאס”א מאפשרות למדענים להבחין בצורה, שקערוריות וסלעים גדולים אפשריים על פני השטח של העולמות הקטנים האלה. נתוני עקומות אור פוטומטריות הראו שדידימוס הוא מערכת כפולה, ותמונות מכ”ם מראות בבירור את הגוף המשני.

הקוטר של הגוף העיקרי הוא בערך 780 מטר וגודל הירחון בערך 160 מטר. המרחק ביניהם קצת יותר מקילומטר. הגוף העיקרי מסתובב כל 2.26 שעות והירחון שנעול בנעילת גאות סובב סביב העיקרי כל 11.92 שעות. כמעט שישית מאוכלוסיית האסטרואידים הקרובים לארץ הידועים הם מערכות כפולות או מרובות גופים.

תמונת הדמיה של מערכת דידימוס, שהופקה מעקומת אור פוטומטרית ונתוני מכ"ם Naidu et al., AIDA Workshop, 2016
תמונת הדמיה של מערכת דידימוס, שהופקה מעקומת אור פוטומטרית ונתוני מכ”ם Naidu et al., AIDA Workshop, 2016

רכב החלל DART ישיג את ההסטה באמצעות הולם קינטי על ידי התרסקות עצמית מכוונת לתוך הירחון במהירות של בערך 6.6 ק”מ בשנייה, בסיוע מצלמה שעליו (בשם DRACO) ותוכנת ניווט אוטונומי מתוחכמת. ההתנגשות תשנה את המהירות של הירחון במסלול שלו סביב הגוף העיקרי בחלק של אחוז, אבל זה ישנה את מחזור ההקפה של הירחון בכמה דקות – מספיק כדי שטלסקופים על הארץ יוכלו להבחין ולמדוד.

אחרי שישוגר, DART יפרוש  את המערכים הסולריים הנפרשים (ROSA) כדי לספק את החשמל הסולרי שנחוץ למערכת ההנעה החשמלית של DART. רכב החלל DART ידגים את מערכת ההנעה החשמלית הסולרית NEXT-C כחלק מההנעה שלו בחלל. NEXT-C היא מערכת מהדור הבא שמבוססת על מערכת ההנעה של רכבי חלל Dawn, ופותחה במרכז המחקר גלן של נאס”א בקליבלנד, אוהיו. על ידי שימוש בהנעה חשמלית, DART יכול ליהנות מגמישות רבה בלוח הזמנים של המשימה תוך הדגמת הדור הבא של טכנולוגיות מנועי יונים, עם יישומים במשימות עתידיות של נאס”א. מערך ROSA נוסה בתחנת החלל הבינ”ל ביוני 2017.

מערך ROSA נוסה בתחנת החלל הבינ"ל ביוני 2017. צילום: נאס"א
מערך ROSA נוסה בתחנת החלל הבינ”ל ביוני 2017. צילום: נאס”א

חלון השיגור של רכב החלל DART מתחיל בסוף יולי 2021. DART ישוגר על טיל SpaceX Falcon 9 מבסיס חיל האוויר ונדנברג, קליפורניה. אחרי שייפרד מרכב השיגור ויותר משנה של שיוט הוא יירט את הירחון של דידימוס בסוף ספטמבר 2022, כשמערכת דידימוס תהיה בטווח של 11 מיליון ק”מ מהארץ, שמאפשר לטלסקופים קרקעיים לבצע תצפיות ולמכ”ם פלנטרי לבצע מדידות של השינוי בתנע שיוקנה לירחון.

איור של רכב החלל DART עם המערכים הסולריים הנפרשים (ROSA) פרושים. המידות של כל אחד ממערכי ה-ROSA הן 8.6 מטר על 2.3 מטר. איור: נאס"א
איור של רכב החלל DART עם המערכים הסולריים הנפרשים (ROSA) פרושים. המידות של כל אחד ממערכי ה-ROSA הן 8.6 מטר על 2.3 מטר. איור: נאס”א

 

פרטים על האסטרואיד הכפול דידימוס ומשימת DART

גילוי (על ידי ג’ו מונטני, Spachwatch, KPNO) 11 באפריל 1996
סימון זמני 1996 GT
אפליון 2.2755 י”א
פריהליון 1.0141 י”א
ציר ראשי למחצה הליוצנטרי (a) 1.64444 י”א
אקסצנטריות (e) 0.38388
מחזור הקפה (סביב השמש) 2.11 שנים
רכינה הליוצנטרית של ההקפה (i) ˚3.4078
לוויינים ידועים 1
מחזור סיבוב (של הגוף העיקרי) 2.26 שעות
מרחק בין העיקרי לירחון 1.18 ק”מ
מחזור הקפה של הירחון 11.92 שעות (נעול בנעילת גאות)
קוטר העיקרי 780 מטר
קוטר הירחון 160 מטר
מסת המערכת 527.8 מיליארד
צפיפות 1.7 (±0.4) גרם/סמ”ק
סוג ספקטרלי Xk (אופטי); S (אינפרא אדום)
גודל אבסולוטי H 18.16
התקרבות קרובה אחרונה לארץ (נובמבר 2003) 7.18 מיליון ק”מ
התקרבות קרובה למשימת DART (אוקטובר 2022) 11 מיליון ק”מ

לכתבה באתר נאס”א

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.