הנחיתה מתוכננת לשעה 19:40 הערב (יום א’, 11/12/2022). נמשיך ונעדכן
משימת ארטמיס 1 מתקרבת לסיומה, והחללית אוריון בדרכה בחזרה לארץ, כשהנחיתה מתוכננת ליום ראשון ה-11 בדצמבר. כשאוריון מתקרבת לחזרתה לארץ, היא תנסה לבצע את כניסת הדילוג הראשונה של חללית מאוישת. התמרון הזה נועד לדייק את נקודת הנחיתה שלה באוקיינוס השקט.
בכניסת הדילוג אוריון תרד לתוך החלק העליון של האטמוספרה של כדור הארץ ותשתמש באטמוספרה הזאת, יחד עם העילוי של הקפסולה, כדי לדלג בחזרה אל מחוץ לאטמוספרה, ולאחר מכן תיכנס שוב להנמכה האחרונה באמצעות מצנחים ונגיעה במים. זה קצת כמו הקפצת אבן על המים בנהר או אגם.
“כניסת הדילוג תעזור לאוריון לנחות קרוב יותר לחוף של ארצות הברית, שם יחכו צוותי חילוץ כדי להחזיר את החללית ליבשה”, אמר כריס מדסן, מנהל תת מערכת ההנחיה, ניווט ובקרה של אוריון. “כשנטיס צוות באוריון החל בארטמיס 2, הדיוק בנחיתה יעזור ממש להבטיח שנוכל לחלץ את הצוות מהר ולהפחית את מספר המשאבים שנצטרך להציב באוקיינוס השקט כדי לסייע בחילוץ”.
הקפצתם פעם אבנים על מים? דמיינו שאתם עושים זאת עם חללית. כשהחללית אוריון תחזור לארץ בסוף משימת ארטמיס 1, היא תנסה תמרון הנחיה ובקרה שלא נעשה מעולם בשם כניסת דילוג (skip-entry). התמרון הזה מאפשר מקום נחיתה מדויק המשפר את בטיחות החילוץ של הצוות.
בתקופת אפולו, החללית נכנסה לאטמוספרה של הארץ ישירות ויכלה לאחר מכן לעבור עד 2880 ק”מ מעבר למקום הזה עד שנגעה במים. הטווח המוגבל הזה חייב את הצי האמריקני להציב הרבה אוניות במקומות רבים ומרוחקים באוקיינוס. השימוש בכניסת דילוג יאפשר לאוריון לטוס עד 8890 ק”מ מעבר לנקודת הכניסה, והיא תוכל לנחות בדיוק רב יותר. כניסת הדילוג מאפשרת לחללית בסופו של דבר לנחות במדויק ובעקביות באותו מקום נחיתה בלי קשר לזמן ולמקום חזרתה מהירח.
“אנו מאריכים את הטווח על ידי דילוג בחזרה למעלה מחוץ לאטמוספרה, שם הגרר על הקפסולה מועט או אפסי, וזה מאריך את טווח הטיסה”, אמר מדסן. “אנו משתמשים בעילוי של הקפסולה כדי לכוון את גובה הדילוג, ובכך את אורך הדילוג”.
למרות שהרעיון של כניסת דילוג קיים מאז תקופת אפולו, לא השתמשו בו כי לאפולו לא היו טכנולוגיית הניווט, כוח החישוב והדיוק הנחוצים.
“לקחנו הרבה מהידע הזה של אפולו והשתמשנו בו בתכנון של אוריון במטרה לבנות רכב יותר אמין ובטוח בעלות נמוכה יותר”, אמר מדסן. “אלה חלק מהדברים שאנו עושים ששונים מאפולו ומאפשרים יותר יכולת”.
כניסת הדילוג גם תאפשר לאסטרונאוטים לחוות כוחות g נמוכים יותר בזמן הכניסה לארץ ממשימות ירח. במקום אירוע אחד של תאוצה גבוהה, יהיו שני אירועים של תאוצה נמוכה יותר של כארבעה g כל אחד. כניסת הדילוג תפחית את עומס התאוצה על האסטרונאוטים והטיסה שלהם תהיה יותר בטוחה וחלקה.
עוד בנושא באתר הידען:
- חזרה הרסנית לאטמוספרה: סימולציה מראה כיצד חלליות (לא מאויישות) מתות
- נאסא מתחילה להתכונן לחזרה לטיסה
- ניתן ניתן היה כמעט בוודאות למנוע את אסון קולומביה אילו היו חוקרים בנאס”א אירועי ‘כמעט אסון’
- מנהל ועדת החקירה: נאס”א לא הפנימה לקחי הצ’לנג’ר ולכן התרחש אסון קולומביה
- אפולו 10 – ניסוי כלים אחרון לפני הנחיתות המאוישות
- אפולו 2.0?