תרגם: אלי בן דוד
קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/columbia143.html
בעודה עוסקת בחידוש טיסות המעבורות אחרי אסון קולומביה, סוכנות החלל הוציאה לאור דו"ח פנימי ביום שישי במסגרת העיון מחדש בתכנית-החזרה-לטיסה.
העיון מחדש בתכנית מצייר תמונה של סוכנות חלל המתמודדת עם מספר משימות מאתגרות שנותרו ברשימת ה"דברים לביצוע", לפני שמעבורות החלל יוכלו לטוס שוב בבטחה. נאסא מתכננת לחדש את הטיסות בחודש מרץ, 2005.
"הייתה לנו התקדמות משמעותית על פני הלוח בכל הפריטים שאנו חושבים שדרושים לחזרה-לטיסה" אמר Wayne Hale, סגן מנהל תכנית מעבורות החלל, בשיחת ועידה עם עיתונאים. "יש לנו לוח זמנים טוב, ידינו עסוקות בכל הבעיות שאנו צריכים לטפל בהן, כל השינויים שהיה צריך לטפל בהם, וכל העבודה שצריך לעשות כדי להתכונן לטיסה", הוא הוסיף.
צי המעבורות קורקע מאז שמעבורת החלל קולומביה התפרקה ונפוצה לכל עבר מעל טקסס בזמן תהליך גישה למרכז החלל ע"ש קנדי, בפלורידה ב-1 בפברואר 2003.
באוגוסט, צוות חקירת התאונה קבע שהתפרקות קצף הבידוד מתא הדלק החיצוני של המעבורת בזמן ההמראה, פגע וסדק את הפנל של כנפי המעבורת, והותיר אותה פגיעה וחשופה לחום הרב הנוצר בכניסה מחדש לכדה"א. לפי כך האתגר הראשי של סוכנות החלל הוא מניעת סיכונים של מה שהם קוראים "מקורות רסיסים קריטיים", או בעצם: קצף הבידוד.
"המחסום האמיתי לחזרה לטיסה הוא בפירוש, במקום ראשון, תיקון הטנק החיצוני וזה היה הפריט העיקרי לחזרה לטיסה מהתחלה" אמר הייל.
פגיעות קצף ניצפו ברוב ההמראות של המעבורות, אבל לפני אסון הקולומביה מהנדסים האמינו שהרסיסים לא דחוסים מספיק כדי לגרום נזק.
כדי להקטין את כמות הקצף והקרח שנופל מהטנק, נאסא מעצבת מחדש את איזור ה-Bipod היכן שהטנק מתחבר למעבורת, בנוסף לטיפול במערכות נוספות העלולות גם הן להיפגע משברי קצף הבידוד.
נאסא בוחנת יותר ממאתיים מיליון סימולציות מחשב "מקרי תנועת רסיסים" כדי להבין יותר טוב היכן, איך ולמה זה קורה, ואיך למזער את הנזקים למעבורת.
משוכה נוספת: פיתוח אמצעי תיקון בחלל, של אריחי הפנל המגוננים על המעבורת מפני החום הלוהט של החדירה לאטמוספירה. את מערכת ההגנה התרמית (TPS –Thermal Protection System) ניתן היה לתקן עד כה רק על הקרקע.
נאסא פיתחה זרוע רובוטית המצויידת במצלמות ואמצעים אחרים, המאפשרים ביקורת ותצפית על כל פני השטח של המעבורת, כולל הצד התחתון, לביקורת נזקים. מהנדסים עובדים על טכניקות תיקון, ועל תכניות-מילוט לאסטרונאוטים לתפיסת מחסה בתחנת החלל הבינלאומית בשעה שהתיקונים מתבצעים.
בנוסף, לפני חזרה לטיסה, נאסא מתכננת:
– שיפוץ מוט בלם המהירות, מתלה בזנב המאט את תנועת המעבורת בנחיתה. בינתיים חוסר בחלפים מאט את העבודה.
– שיפור יכולת "דימוי ההמראה" על ידי הוספת מצלמות רזולוציה גבוהה לצפיה בשיגור.
– פיתוח תכנית טיסה ל-"STS-300", משימת חירום והצלה: נאסא מתכננת צוות שני וחללית במצב–הכן, עבור כל משימה.
לידיעה בסי.אן.אן
ידען אסון הקולומביה
הספר – ההתרסקות
מבוא לדוח וועדת החקירה, תרגום לעברית
https://www.hayadan.org.il/BuildaGate4/general2/data_card.php?Cat=~~~836625878~~~188&SiteName=hayadan