סיקור מקיף

ארטמיס 1: אוריון תנסה לבצע את כניסת הדילוג הראשונה של חללית מאוישת

הנחיתה מתוכננת לשעה 19:40 הערב (יום א’, 11/12/2022). נמשיך ונעדכן

איור של החללית אוריון נכנסת מחדש לאטמוספרה של כדור הארץ. קרדיט: נאס"א
איור של החללית אוריון נכנסת מחדש לאטמוספרה של כדור הארץ. קרדיט: נאס”א

משימת ארטמיס 1 מתקרבת לסיומה, והחללית אוריון בדרכה בחזרה לארץ, כשהנחיתה מתוכננת ליום ראשון ה-11 בדצמבר. כשאוריון מתקרבת לחזרתה לארץ, היא תנסה לבצע את כניסת הדילוג הראשונה של חללית מאוישת. התמרון הזה נועד לדייק את נקודת הנחיתה שלה באוקיינוס השקט.

בכניסת הדילוג אוריון תרד לתוך החלק העליון של האטמוספרה של כדור הארץ ותשתמש באטמוספרה הזאת, יחד עם העילוי של הקפסולה, כדי לדלג בחזרה אל מחוץ לאטמוספרה, ולאחר מכן תיכנס שוב להנמכה האחרונה באמצעות מצנחים ונגיעה במים. זה קצת כמו הקפצת אבן על המים בנהר או אגם.

“כניסת הדילוג תעזור לאוריון לנחות קרוב יותר לחוף של ארצות הברית, שם יחכו צוותי חילוץ כדי להחזיר את החללית ליבשה”, אמר כריס מדסן, מנהל תת מערכת ההנחיה, ניווט ובקרה של אוריון. “כשנטיס צוות באוריון החל בארטמיס 2, הדיוק בנחיתה יעזור ממש להבטיח שנוכל לחלץ את הצוות מהר ולהפחית את מספר המשאבים שנצטרך להציב באוקיינוס השקט כדי לסייע בחילוץ”.


הקפצתם פעם אבנים על מים? דמיינו שאתם עושים זאת עם חללית. כשהחללית אוריון תחזור לארץ בסוף משימת ארטמיס 1, היא תנסה תמרון הנחיה ובקרה שלא נעשה מעולם בשם כניסת דילוג (skip-entry). התמרון הזה מאפשר מקום נחיתה מדויק המשפר את בטיחות החילוץ של הצוות.

בתקופת אפולו, החללית נכנסה לאטמוספרה של הארץ ישירות ויכלה לאחר מכן לעבור עד 2880 ק”מ מעבר למקום הזה עד שנגעה במים. הטווח המוגבל הזה חייב את הצי האמריקני להציב הרבה אוניות במקומות רבים ומרוחקים באוקיינוס. השימוש בכניסת דילוג יאפשר לאוריון לטוס עד 8890 ק”מ מעבר לנקודת הכניסה, והיא תוכל לנחות בדיוק רב יותר. כניסת הדילוג מאפשרת לחללית בסופו של דבר לנחות במדויק ובעקביות באותו מקום נחיתה בלי קשר לזמן ולמקום חזרתה מהירח.

“אנו מאריכים את הטווח על ידי דילוג בחזרה למעלה מחוץ לאטמוספרה, שם הגרר על הקפסולה מועט או אפסי, וזה מאריך את טווח הטיסה”, אמר מדסן. “אנו משתמשים בעילוי של הקפסולה כדי לכוון את גובה הדילוג, ובכך את אורך הדילוג”.

למרות שהרעיון של כניסת דילוג קיים מאז תקופת אפולו, לא השתמשו בו כי לאפולו לא היו טכנולוגיית הניווט, כוח החישוב והדיוק הנחוצים.

“לקחנו הרבה מהידע הזה של אפולו והשתמשנו בו בתכנון של אוריון במטרה לבנות רכב יותר אמין ובטוח בעלות נמוכה יותר”, אמר מדסן. “אלה חלק מהדברים שאנו עושים ששונים מאפולו ומאפשרים יותר יכולת”.

הגרף הזה מראה בכמה אפשר להאריך את הטווח של החללית אוריון בכניסת דילוג, בהשוואה לטווח שהחללית של אפולו יכלה לטוס בכניסה ישירה. קרדיט: נאס"א
הגרף הזה מראה בכמה אפשר להאריך את הטווח של החללית אוריון בכניסת דילוג, בהשוואה לטווח שהחללית של אפולו יכלה לטוס בכניסה ישירה. קרדיט: נאס”א

כניסת  הדילוג גם תאפשר לאסטרונאוטים לחוות כוחות g נמוכים יותר בזמן הכניסה לארץ ממשימות ירח. במקום אירוע אחד של תאוצה גבוהה, יהיו שני אירועים של תאוצה נמוכה יותר של כארבעה g כל אחד. כניסת הדילוג תפחית את עומס התאוצה על האסטרונאוטים והטיסה שלהם תהיה יותר בטוחה וחלקה.

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.