עובדות אלטרנטיביות – לא טארמפ המציא אלא חברות הטבק

חברות הטבק היו הראשונות להמציא את המונח "עובדות אלטרנטיביות"

העישון הורג. איור: shutterstock
העישון הורג. איור: shutterstock 

לפני ימים אחדים פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור המתאר את ההזנחה שנראית כמכוונת של המאבק בעישון על ידי משרד הבריאות. מחירי הסיגריות בישראל נמוכים יחסית לעולם ובמשרד אין גורם מתכלל, והמפקחים המעטים לא מצליחים להתמודד עם התעמולה של חברות הטבק, והתוצאה עליה במספר המעשנים בשנים האחרונות, ומה שהכי מדאיג הוא שחברות הטבק ניצלו את הפיקוח הרופף כדי לפנות לבני נוער וצעירים, שיהיו לקוחות שלהם לשנים ארוכות, גם אם קצרות ב-10-13 שנים ממה שהיו יכולות להיות להם אילולי היו מעשנים.

מהדוח עולה שהטקטיקה של חברות הטבק היא פשוט לסרס את הרגולטורים, כי הכלי העיקרי שלהם במשך חמישים שנה – הכחשת הקשר בין עישון וסרטן – יצא מכלל שימוש בסוף שנות התשעים כאשר הם היו צריכים לחשוף מסמכים פנימיים.

 

אנדרו רואל, עמית מחקר בכיר באוניברסיטת באת', וקארן אוונס-ריבס עמיתת מחקר, קבוצת המחקר לבקרת טבק, אוניברסיטת באת' ניתחו את מהלכיהן של יצרניות הסיגריות שהביאו למותם של עשרות מיליוני בני אדם.

"באמצע דצמבר 1953, התקיימה במלון "ניו יורק פלאזה" פגישה בין נשיאי ארבע חברות הטבק הגדולות בארה"ב וג'ון היל, מייסד חברת יחסי הציבור (PR), היל ונולטון (H & K)."

"תעשיית הטבק היתה במשבר. שלוש שנים קודם לכן בבריטניה, שני אפידמיולוגים מוערכים, ריצ'רד דול ואוסטין ברדפורד היל, פרסמו מאמר על קשר סיבתי בין עישון לסרטן . לאחר מכן, רידג'ס דיג'סט, אז כתב העת המפורסם ביותר בעולם, פרסם מאמר מאמר בשם " סרטן על ידי הקרטון ", שבו הביא את הממצאים המדעיים, למיינסטרים של החדשות."

"בחברות הטבק חששו מכל שרבים יפסיקו לעשן. התשובה: קמפיין יחסי הציבור היצירתי והמקורי ביותר שנראה אי פעם. אסטרטגיית יחסי הציבור שהומצאה בפלאזה ב – 1953 עסקה בכל הנוגע למסע יחסי ציבור דו-לשוני כדי "להוציא את התעשייה מהבור" ולהפסיק את "הפאניקה הציבורית". מזכר אחד ציין : "יש רק בעיה אחת כיצד לייצר בטחון בקרב הציבור".

"בינואר 1954 פרסמה התעשייה " הודעה כנה"ב – 448 כלי תקשורת ברחבי ארה"ב, שהגיעו יחד לתפוצה של כ – 43 מיליון איש. ההצהרה הטילה ספק במדע המקשר בין עישון לבין מחלות וחברות הטבק הביעו בה התחייבות לחקור את הנושא ולשכור את המדענים הטובים ביותר כדי להגיע אל האמת. מה שלא נאמר הוא שהוועדה תתמוך כמעט ללא יוצא מן הכלל, בפרויקטים שאינם קשורים ישירות לעישון וסרטן ריאות . הערפול וההסחה היו המפתח לאסטרטגיה, וגם "עובדות חלופיות".

תרשים 1: השינויים בשיעור המעשנים בקרב האוכלוסייה הבוגרת משנת 2001 עד שנת 2016. המקור נתוני משרד הבריאות, עיבוד גרפי - לשכת מבקר המדינה
תרשים 1: השינויים בשיעור המעשנים בקרב האוכלוסייה הבוגרת משנת 2001 עד שנת 2016. המקור נתוני משרד הבריאות, עיבוד גרפי – לשכת מבקר המדינה

מסך עשן

"הקמפיין שבא להתכחש לכל נזק בריאותי בשל עישון נמשך עשרות שנים וישוכפל על ידי חברות הנפט והפחם, ובתעשיית המזון והמשקאות. למרות ביקורת כבדה, שיטות אלה עדיין מצליחות עד היום. פוליטיקאים מדברים על שינוי האקלים (במקום לקרוא לכך התחממות) ונרשמו הצלחות למי ששכנע את הציבור נגד העמדות המדעיות – הברקזיט בבריטניה ובחירת טראמפ."

"במהלך המחצית השנייה של המאה ה – 20, תעשיית הטבק, בהדרכת הגורוים שלג יחסי הציבור ב – H & K, למדה להסיט את תשומת הלב כל הזמן. בשנת 1968, מנהל מ – H & K חזר על זוויות התקשורת הטובה ביותר עבור מגזין של תעשיית הטבק: "הסוג החשוב ביותר של הסיפור הוא זה אשר מטיל ספק בתיאוריה של סיבה ותוצאה בקשר בין מחלות ועישון. הכותרות שהעין תתפוס צריכות להעביר שמדובר במחלוקת! סְתִירָה! גורמים אחרים לא ידועים!"

"בשנה שלאחר מכן, אחד תזכירים פנימיים מצוטט היטב של בראון וויליאמסון, חברה בת של בריטיש אמריקן טבק (BAT), תיאר כיצד: ספק הוא המוצר שלנו שכן זו הדרך הטובה ביותר להתחרות עם "גוף של עובדות" שקיים במוחו של הציבור. זה גם האמצעי ליצירת מחלוקת."

"התעשייה שמרה על מחלוקת חיה על ידי זריעה של ספק . לא היו "ראיות מהותיות", "שום עדות קלינית". הדיון היה "בלתי פתור" ו "עדיין פתוח", שום דבר לא היה "מוכח סטטיסטית" או "לא היתה שום הוכחה מדעית". זה היה קליני וציני. "דרישה להוכחה מדעית היא תמיד נוסחה לחוסר מעש ולעיכוב ובדרך כלל התגובה הראשונה של האשמים", הודה ראש המחקר ב – BAT ב – 1976."

"דרך אחרת היתה לחפש עובדות חלופיות. ב – 1970 כתב הלמוט ויקהם, ראש מחלקת המחקר והפיתוח של פיליפ מוריס: "בואו נודה בכך. אנו מעוניינים בראיות שאנו סבורים כי מכחישים את הטענות כי עישון סיגריות גורם למחלה ".

"בסוף שנות השבעים החלה תעשיית הטבק גם להכחיש את הראיות לפגיעה בריאותית בשל עישון פאסיבי. שוב, התעשייה הקימה ארגונים שינהלו מחקרים ויסיטו את תשומת הלב מן האמת. כדי לבלבל עוד את הדיון, הוא הקים קבוצות קדמיות שפעלו מטעמה וארגוני זכויות מעשנים לקידום טיעוני התעשייה."

"הציבור החל להבין את הרמה האמיתית של האמת שהוסתרה על ידי תעשיית הטבק באמצעות ההסדר משנת 1998 , שאילץ את החברות לפרסם מסמכים פנימיים ופרטיים. הרכב השופטים גם אילץ את סגירתה של ועדת המחקר של תעשיית הטבק, שתוארה כדוגמה ל"כלי יחסי ציבור מתוחכם המבוסס על הנחת יסוד של מחקר מדעי עצמאי, כדי למנוע את הגבלות העישון ולהרגיע את הציבור".

"ב-2004, התפרסם מחקר של האפידמיולוג הבריטי סר ריצ'רד דול שבו העריך כי במהלך מסע ההכחשה של התעשייהה שנמשך חמישים השנים מתו כ – 6 מיליון בני אדם בשל עישון בבריטניה בלבד."

" בעוד שבעבר, כאשר תעשיית הטבק חיזרה אחר  גם תומכי הברקזיט וגם טראמפ מיהרו לתקוף מומחים. "לאנשים במדינה הזאת היו מספיק מומחים", אמר מייקל גוב בשיא מסע הבחירות של הברקזיט."

ואולם, לדברי החוקרים יש הבדל אחד חשוב בין פעילות חברות הטבק בהכחשת המדע לבין תומכי הברקזיט וטראמפ. בעוד אנשי חברות הטבק ניסו להקנות לממצאים שלהם נופך מדעי, אנשי העובדות האלטרנטיביות של היום פשוט תוקפים את המדענים ומנסים לערער את עצם חשיבות הייעוץ המדעי. טראמפ ויועציו כנראה לקחו את המחזה לרמה חדשה. אחרי הויכוח באשר לגודל הקהל בטקס ההשבעה שלו, היועץ של טראמפ, קליאן קונווי, זכה לביקורת נרחבת על השימוש במונח "עובדות חלופיות".

 

לכתבה ב-THE CONVERSATION

 

עוד בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

4 תגובות

  1. אתה בטוח שהכתבה לא תורגמה ע"י גוגל טרנסלייט?
    המון שגיאות ניסוח ואף כתיב.

    זאת כמובן מעבר להסקות המרשימות בחוסר הקשרן בין עישון לטראמפ.

  2. איך היצלחתה לחבר בין טראמפ ומוות אתה גאון
    תקבל פרס מקלינטון

  3. כבר מהכותרת ניתן לראות כי אתה מקריב אמת מדעית למען הפוליטיקאי שבך.
    כלל לא טרחתי לקראו את המאמר!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן