קיצוניות קוסמית: המבנה הלא רגיל של הסילון של התפרצות הגמא הכי בהירה בכל הזמנים

מבנה הסילון החריג חושף מאפיינים ייחודיים של התפרצות הגמא קרובה יחסית אותה ניתן לחקור בפירוט טוב יותר מאשר התפרצויות גלי הגאמא שהתגלו עד כה

קרדיט: NASA/Swift/Cruz deWilde
האסטרונומים חושבים ש-GRB 221009A היא לידתו של חור שחור חדש שנוצר בליבו של כוכב קורס. באיור הזה החור השחור יוצר סילונים חזקים של חלקיקים שנעים במהירות הקרובה למהירות האור. הסילונים חודרים מבעד לכוכב, ופולטים קרני רנטגן וקרני גמא כשהם זורמים לתוך החלל. קרדיט: NASA/Swift/Cruz deWilde

כשהאסטרונומים גילו את התפרצות הגמא שנקראת GRB 221009A ב-9 באוקטובר 2022, הם כינו אותה “הכי בהירה בכל הזמנים”. כעת, חודשים אחר ההתפרצות הראשונית, המדענים שחוקרים את GRB 221009A מתארים מבנה לא רגיל של סילון החומר שנפלט בזמן ההתפרצות שאולי יסביר את טיבה הקיצוני של GRB 221009A ומדוע המשכנו לראות את הבזק המשנה שלה זמן כה רב אחרי האירוע.

התפרצויות גמא הן ההתפוצצויות הכי אלימות ואנרגטיות ביקום, הן משחררות בשניות בודדות את אותה כמות אנרגיה שהשמש מפיקה במשך כל חייה. לדברי המדענים, GRB 221009A היא תוצאה של קריסה של כוכב מסיבי לחור שחור.

אחרי בדיקה של נתונים באורכי גל שונים מהתפרצות הגמא של אוקטובר, צוות המחקר גילה שלסילון של GRB 221009A יש ליבה צרה וכנפיים נטויות רחבות. זה שונה מסוגי הסילונים שרואים בהתפרצויות גמא שיוצרים אירועים קטקליזמיים אחרים ואולי יכול להסביר מדוע המדענים המשיכו לראות את ההבזק עם אורכי גל רבים של GRB 221009A חודשים אחרי ההתפוצצות.

ברנדן אוקונור, המחבר הראשי של המחקר, מסביר על התפרצויות גמא ומדוע חשוב לחקור אותן. קרדיט: The George Washington University

“GRB 221009A מקדמת מאוד את מה שאנו מבינים על התפרצויות גמא, ומראה שההתפוצצויות הכי קיצוניות לא מצייתות לפיזיקה הסטנדרטית שמניחים לגבי התפרצויות גמא מסוג גָן”, אומר ברנדן אוקונור, המחבר הראשי של המחקר. אוקונור הוביל את המחקר שבו השתמשו בטלסקופ ג’מיני דרום בצ’ילה כדי לצפות באירוע באוקטובר האחרון. “GRB 221009A היא אולי אבן הרוזטה של התפרצויות גמא ארוכות, שתאלץ אותנו לבחון שוב את התיאוריות הסטנדרטיות שלנו לגבי אופן ההיווצרות של הסילונים היחסותיים בכוכבים מסיביים קורסים”.

הממצאים יובילו לעוד מחקרים על התפרצויות גמא ויעודדו מדענים לפתח הדמיות של מבני הסילונים של התפרצויות גמא.

“זמן רב חשבנו שהסילונים הם בצורת גביעי גלידה”, אומר אלכסנדר ון דר הוסט, פרופסור חבר לפיזיקה באוניברסיטת ג’ורג’ וושינגטון ומחבר שותף של המחקר. “חלק מהתפרצויות הגמא בשנים האחרונות, ובמיוחד המחקר הזה, מראים שנחוצים לנו מודלים יותר מורכבים והדמיות מחשב מפורטות של הסילונים של התפרצויות גמא”.