סיקור מקיף

מנוע הג’ל של ניו רוקט: חזק כמו דלק מוצק וניתן לשליטה כמו הידרזין

כך אומר מנכ”ל ניו רוקט אילן הראל  בראיון לאתר הידען. חברת הסטרטאפ פיתחה סוג חדש של דלק חלל שיוכל להחליף את ההידרזין לא רק בייצובי מסלול כמ ההידרזין אלא גם ליישומים עתירי אנרגיה של שינויי מסלול של לוויינים ולשלבים עליונים של טילים

מערכת ההנעה של ניו-רוקט. צילום יחצ
מערכת ההנעה של ניו-רוקט. צילום יחצ

מנוע הג’ל של ניו-רןקט: חזק כמו דלק מוצק וניתן לשליטה כמו הידרזין, כך שהוא יוכל לשמש גם ביישומים הדורשים הדלקה וכיבוי מידייים של המנוע, אך גם בעל תאוצה חזקה שיכול לסייע בהכוונת שלבים עליונים של טילים. כך אומר מנכ”ל החברה אילן הראל בראיון לאתר הידען.

חברת הסטארטאפ NewRocket  הינה בוגרת Incubit Ventures, החממה הטכנולוגית של אלביט מערכות, המשקיעה בחברות deep-tech בשלבים מוקדמים.

כאמור, ניו-רוקט מפתחת מנועים רקטיים מתקדמים המבוססים על שימוש בג’ל במקום בדלק נוזלי או בדלק מוצק. המנוע משלב יתרונות של עוצמה, יכולת שליטה וידידותיות לסביבה (יחסית לחלופות), תוך עמידה ברגולציות המחמירות ביותר. הפתרון של ניו-רוקט מתאים ללווינים בכל הגדלים כמו גם ליישומים אחרים בתחום החלל, ומאפשר יכולת תמרון ומעברי מסלולים עתירי אנרגיה. המנוע פועל על דלק מבוסס ג’ל, מספק הנעה נקיה מבלי להתפשר על ביצועים גבוהים ושליטה מלאה בדחף.

“בקהילת החלל יודעים שההידרזין בדרך החוצה”. מסביר הראל. “באירופה אפילו גיבשו דירקטיבה שתאסור איחסון ושימוש בהידרזין בשל רעילותו שעלולה לפגוע באנשים הנמצאים בסביבה במקרה של תקלה בתדלוק למורת רוחם של ראשי תעשיית התעופה והחלל ביבשת. בנאס”א  מכינים מפת הדרכים להנעה ירוקה, ואפילו ידידנו ההודים מדברים על הנעה ירוקה. ללא ספק העולם בדרך לשם. אנחנו נהיה מוכנים.”

אילן הראל מנכ"ל ניו-רוקט. צילום: Paravoz Photography
אילן הראל מנכ”ל ניו-רוקט. צילום: Paravoz Photography

“איך זה שחברות גדולות לא חשבו על זה?

הראל: “חלק מהחברות התחילו את הדרך לפיתוח תחליף להידרזין אבל כולן מתרכזות בצד של הדחפים הנמוכים –ואנחנו הולכים לכיוונים  של הדחפים הגבוהים ועתירי האנרגה, למשל בעת שינויי מסלולים. כאן המנועים שלנו יוכלו לשרת את המשימה בצורה טובה ביותר.”

“הפיתוח שלנו, מתבסס על פטנט שפותח על ידי פרופ’ בני נתן במרכז להנעה רקטית  בטכניון והפטנט הזה מוענק ברשיון לחברת ניו רוקט. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא עם הטכניון אפילו המתקנים שלנו נמצאים בטכניון, הטכניון הם אפילו בעלי מניות בחברה ושותפים מלאים”.

 מהו הג’ל שמשמש את המנועים שלכם?

הראל: “הבסיס של הג’ל הוא דלק רגיל – קרוסין, אבל הוא משולב במרכיבים מסוימים שאיננו יכולים לפרט  שהופכים את הדלק לג’ל ובאמצעות אותם חומרים הדלק למעשה יודע להנות מהיתרונות של דלק מוצק מצד אחד שאפשר לאחסן אותו בלא חשש, ומצד שני ברגע שהוא עובר דרך מערך המזרקים הייעודיים שפיתחנו הוא מקבל תכונות נוזליות. בדרך זה הוא מקבל את יכולת השליטה המלאה בהפעלה וכיבוי לא מוגבלים. אנחנו מציבים פתרון שנהנה מכל העולמות”.

“יש מנועים שיודעים להידלק ולהכבות מיידית ומשמשים להנעה, הן מנועים מבוססי הידרזין והן מנועים חשמליים. יש מנועים שיודעים לספק אנרגיה גבוהה ויש מנועים שיודעים לעבוד עם חומרים ידידותיים לסביבה, אנחנו נותנים את הכל ביחד. השילוב הזה הוא מה שעושה אותנו מיוחדים.”

“למעשה האפשרויות עד היום הן  מנועי הידרזין בעלי דחף נמוך או מנועי דלק מוצק בעלי דחף גבוה. מנועים אלה משמשים בעיקר כדי לתת דחיפה לחלליות ממריאות. ראינו אותם למשל צמודים למעבורות החלל והם ישמשו גם בתוכנית אוריון. הבעיה היא שאין להם יכולת בקרה – הם כמו גפרור. מציתים פעם אחת והוא ממשיך לבעור עד שנגמר הדלק.”

בהודעה לעיתונות שנלוותה להכרזה על החברה, נמסר כי ניו-רוקט חתמה לאחרונה על חוזים ראשונים עם תאגידים מובילים בתחום תעשיית החלל והתעופה, וכבר מבצעת פרויקטים בהיקף של מעל 6 מיליון דולרים על מנת להרחיב את החדירה לשוק הגלובלי, החברה גייסה מליון דולר, מתוך סיבוב גיוס שעדיין מתנהל, מחברת ההשקעות הבריטית Consensus Business Group (CBG) של המשקיע וינסנט צ’נגוויז. CBG מנהלת תיק השקעות גלובלי בהיקף 600 מליון דולר.

כמה עובדים יש לכם ומהם היעדים של החברה?

“הפרויקט מעסיק קרוב ל-20 איש, חלקם מדענים, חלקם אנשי חומרים חלקם אנשי מכניקה. חלקם קבועים וחלקם  מועסקים לפי פרויקט.  אנחנו כרגע נמצאים בשלב פיתוח. היעדים הקרובים שלי כמנכ”ל הם הרחבת ההשקעות וביצוע הפרויקטים הראשונים, והיעד הנוסף הוא לחבור לשותף אסטרטגי מעולם החלל ולשלב את המנועים שלנו במוצר שלו.

“ההשקעה תשמש את ניו-רוקט למימוש אסטרטגיית הצמיחה שלה, להאצת פיתוח המנוע והחדרת פתרונות ההנעה שלנו לשוק התעופה והחלל הגלובלי האזרחי. “חברות בתחום החלל החדש משגרות מערכים של אלפי לווינים. פתרון ההנעה של ניו-רוקט יאפשר פריסה יעילה יותר של לווינים במסלול כמו גם ביצוע שינויי מסלול ביעילות מירבית.” 

לאחרונה ביצעה ניו-רוקט הוכחת היתכנות (POC) ליישומים נוספים ומרכזיים בעולם התעופה והאנרגיה לאו דווקא בחלל.

עוד בנושא באתר הידען:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.