מחקר חדש קובע: לפני 2,000 שנה, תפילין לא נצבעו בשחור

חוקרים מאוניברסיטת אריאל, מרשות העתיקות, מאוניברסיטת אקסטר באנגליה וממכון ויצמן ערכו סדרה של בדיקות מדעיות על בתי תפילין עתיקים ממדבר יהודה, וגילו ש-בניגוד להלכה המקובלת, לפיה חייבים לצבוע את בתי התפילין בצבע שחור, התפילין הקדומים דווקא לא נצבעו כך * הממצאים המפתיעים מתפרסמים בכתב העת היוקרתי PLOS ONE

תפילין בנות 2,000 שנה במעבדות רשות העתיקות. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות
תפילין בנות 2,000 שנה במעבדות רשות העתיקות. צילום: אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

"תנה רבי יוסי בן ביבי: 'תפילין מרובעות, שחורות—הלכה למשה מסיני'" (תלמוד ירושלמי, מסכת מגילה פרק ד, הלכה ט [עה, ע"ג]). מאז ימי חז"ל ועד היום, נהוג לצבוע את בתי התפילין בשחור. ואולם, מחקר מדעי חדש מצביע על כך שבניגוד להלכה המאוחרת, התפילין הקדומות דווקא לא היו שחורות. תוצאות המחקר מתפרסמות הערב (ה') בכתב העת היוקרתי PLOS ONE.

במסגרת המחקר, שכלל סדרה של בדיקות מדעיות בתפילין עתיקות ממדבר יהודה וארך מספר שנים, ערכו החוקרים סדרה של בדיקות מדעיות בבתי התפילין, העשויים מעור, בחיפוש אחר שרידים של צבע שחור. את המחקר הוביל פרופ' יונתן אדלר מאוניברסיטת אריאל, בשיתוף עם ד"ר עילית כהן עופרי וד"ר יונה מאור מרשות העתיקות, ד"ר תרזה אמריך קמפר מאוניברסיטת אקסטר באנגליה, וד"ר עידו פנקס ממכון ויצמן.

בשנת 1949, חשפו ארכיאולוגים במערה ליד קומראן, שבה נתגלו מגילות מדבר יהודה הראשונות, מספר בתי תפילין העשויים מעור. בהמשך, נתגלו בתי תפילין נוספים במערות אחרות הסמוכות לקומראן –  במערה בוואדי מורבעאת, ובמערה בנחל צאלים. ממצאים אלו מתוארכים לאותו פרק זמן של המגילות הגנוזות, סביב סוף ימי הבית השני – לפני כ־2,000 שנה. תנאי האקלים המדברי אפשרו לממצאים אלו לשרוד במשך אלפי שנים, עד לגילויים. כיום, בתי התפילין הנדירים נשמרים במחסני יחידת מגילות מדבר יהודה של רשות העתיקות בירושלים, המדמים את תנאי האקלים במערות.

"מדובר בתגלית חשובה מאוד", מסביר פרופ' יונתן אדלר מהמכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת אריאל. "זו הפעם הראשונה שהתפילין נבדקו מדעית כדי לבחון את הצבע שלהם. בחלק מבתי התפילין הקדומים, רואים בעין שלעור יש צבע חום טבעי. אולם באחרים, צבע העור המאוד כהה נחשב בעבר כתוצאה של צביעה מלאכותית, שנעשתה כדי לקיים את ההלכה שיש לצבוע את העור של בתי התפילין בשחור. עכשיו, מתברר שהיכן שהעור נראה כהה, מדובר בתוצאה של תהליך טבעי ולא בצביעה מכוונת".

לדברי ד"ר עילית כהן עופרי, מנהלת מעבדת השימור ביחידת מגילות מדבר יהודה של רשות העתיקות, "בעת העתיקה, היו שתי שיטות עיקריות לצביעת עור בצבע שחור. השיטה הראשונה עשתה שימוש בחומרים מבוססי פחמן—פיח או פחמים—כדי להעניק צבע שחור לעור. השיטה השנייה, התבססה על תגובה כימית בין טָנִין – חומר אורגני מורכב המצוי בהרבה צמחים, לבין תחמוצות ברזל. בבדיקות שלנו, שללנו את האפשרות שבתי התפילין נצבעו בשחור בשיטות אלו".

החוקרים השתמשו במערכת המולטי־ספקטרלית של יחידת מגילות מדבר יהודה ברשות העתיקות כדי לחפש סימנים לשימוש בצבע פחמי בבתי תפילין שבידי היחידה. בנוסף, הם לקחו דגימות מפיסות עור שנפרדו מאחד מבתי התפילין, וערכו עליהן סדרה של בדיקות מדעיות לאפיון כימי של העור (Raman, FTIR-ATR, ו־SEM/EDX). הבדיקות בוצעו במעבדה האנליטית ברשות העתיקות בירושלים, ובמחלקה לתשתיות למחקר כימי במכון ויצמן ברחובות.

"בפרגמנטים הכהים שבדקנו", אומרת ד"ר יונה מאור מהמעבדה האנליטית ברשות העתיקות, "נראה שלא מדובר בצביעה מכוונת, אלא בתוצאה של התכלות טבעית של העור. דליפה מועטה של מים לתוך המערות במשך 2,000 השנים שבהן הממצאים שכבו שם, יכלה להאיץ את תהליך ההתכלות של העור. בעבר, גילינו שגם חלק ממגילות מדבר יהודה עברו תהליך דומה, ולצערנו – הוא גרם להשחרת הקלף".

"סביר להניח שבהתחלה, לא הייתה משמעות הלכתית לצבע של התפילין" מסביר פרופ' אדלר. "רק בתקופה מאוחרת יותר, קבעו חכמים שיש לצבוע את התפילין שחור. אולם גם אז, נחלקו פוסקי ההלכה במשך הדורות אם החיוב לצבוע את בתי התפילין שחור הוא מעיקר הדין – או רק לנוי. מקובל לחשוב שההלכה היהודית היא סטטית, ולא מתפתחת. המחקרים שלנו על התפילין העתיקות מלמדות שבדיוק ההיפך הוא הנכון; ההלכה העוברת מדור לדור תמיד הייתה חיה ותוססת. בעייני, זוהי יופייה ותפארתה".

עוד בנושא באתר הידען:

18 תגובות

  1. "שללנו את האפשרות שבתי התפילין נצבעו בשחור בשיטות אלו" זה שבשיטות האלו לא, זה לא אומר שבשיטות אחרות לא. אבל כרגיל מוכיחים שמא וטוענים ודאי

  2. לזה קוראים מחקר מדעי?
    זו הרמה שלכם?
    איך המחקר יכול לקבוע שתפילין לא נצבעו בשחור, כשהיום הוא רק רואה שמדובר בהתכלות טבעית של העור, האי יתכן שלפני התכלות העור התכלה הצבע?
    החוקרים צריכים בדחיפות לעבור קורס מבוא ללוגיקה.

  3. עד שמכון ויצמן מוציא לעולם מחקר בנושא תפילין, שיגיד קודם לגברת ברסלר שהוא מאשר הנחת תפילין לנוער בשטח המכון…..בעוד שברסלר תחיה כאן לא יותר מ70 שנה ועוד דור או שניים אף אחד לא יזכור אותה יש כאן חפץ מצווה שכבר 2000 שנה עובר מדור לדור ומאות אלפי יהודים לובשים אותו מידי יום ביומו…

  4. א. התפילין שבתמונה נראים באמצע הכנתם ולא מוצר מוגמר.
    ב. מעיקר הדין רק הרצועות צריכות להיות שחורות..

  5. מחקר לקוי, לא מעט מחקרים הופרכו. התלמוד הוא המקור הברור היחיד.

  6. זה בלתי יאומן שהם השקיעו כל כך בבדיקת בתי התפילין ולא ברצועות שרק עליהן נאמר שהם צריכות להיות שחורות.
    כמעט בגדר תת רמה

  7. צריך לציין, גם אם היינו מקבלים את המחקר הנל כאמת מוחלטת, שישנה מחלוקת ראשונים האם צביעת בית התפילין בשחור היא חלק מההלכה למשה מסיני הנ"ל או רק הרצועות.

  8. תתעסקו בחיטוטי הקברים דלכם, אין לכם שום אמירה הילכתית, אתם רוצים לדבר הלכתית ,שבו 20 שנה בבית מדרש ,לא באוניברסיטה ואז תדברו

  9. נראה שיש במאמר, בין בכותרת ובין בתוכן, ניסיון להציג את התגלית כהוכחה לכך שההלכה של צביעת בתי התפילין השחור היא מאוחרת.
    זה מתבטא הן בסידור הדברים, בין בבחירת מילים מסוימות שיובילו את דעת הקורא הממוצע למסקנות שגויות.
    קודם כל, כתב העת המצוטט אינו "יוקרתי". הוא בדירוג לא גבוה בכלל, על פי כל הדירוגים המקובלים. נראה שיש ניסיון מגמתי לתת משקל יותר מכריע ורציני לגילוי שלהם מאשר במציאות…

    שנית, כפי שאחד החוקרים מצוטט – מסוים מה בצורה שולית ורק בסוף המאמר – יש מחלוקת בין הפסוקים המסורתיים בעניין, האם בתי התפילין חייבות להיות שחורים או רק עדיף שיהיו כך.

    מה שגם אומר, שאולי גם אז היו כאלה שצבעו כך וחלק לא, בהתאם לשיטות הפסוקים. כמובן שאת זה לא ששו להדגיש וכן לא להכניס לכותרות…

    שלישית, ראו עמנואל טוב, נוסח המקרא בבתי הכנסת הקדומים, מגילות א 185 בעמ' 199, שפרשיות התפילין שנמצאו בקומראן הן כיתתיות – כלומר של הכת שלהם, ולא מייצגת את כלל ישראל. ברור שזה נכון גם לגבי בתי התפילין שהוטמנו באותם מקומות ע"י אותה קבוצת אנשים.

  10. במערות קומראן חיו יהודים שלא קיבלו על עצמם הרבה דברים שאמרו חכמים דוגמא לכך שבמגילות קומראן לא נמצאת מגילת אסתר כי לשיטתם היא אינה חלק מהתנך ואותו הדבר לגבי הלכה למשה מסיני הם לא קיבלו על עצמם דברים שלא כתובים במפורש בשונה מהיהדות שהקשיבה לחכמים ולתנאים החוקרים צריכים לדעת את הדבר הפשוט הזה

  11. בכל בית חרושת ליצור תפילין התפילין נתבעות בתהליך הסופי אחרי המכבש. יתכן (ואולי לא….) שהם נתקלו בתפילין בשלב הייצור

  12. הגמרא אומרת תפילין שחורות הלכה למשה מסיני הגמרא היתה לפני כ2000 שנה אז אולי המחקרים שלכם לא יודעים הכל ואולי גם לא יודעים הרבה

  13. תפילין שנמצאו באזור מדבר יהודה/קומראן, מסתמא שייכים לכת קומראן, מה שאומר שלא מן הנמנע שהם לא הולכים על פי ההלכה המקובלת עלינו. אין מה להתרגש. לפני 1948 בכלל האמינו שתפילין לא היו קיימות לפני 2000 שנה.

  14. משנה תורה הלכות תפילין ג יד: הָרְצוּעוֹת שֶׁל תְּפִלִּין בֵּין שֶׁל רֹאשׁ בֵּין שֶׁל יָד פְּנֵיהֶם הַחִיצוֹנִים שְׁחוֹרִים וְזוֹ הֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי. אֲבָל אֲחוֹרֵי הָרְצוּעוֹת הוֹאִיל וּמִבִּפְנִים הֵן אִם הָיוּ יְרֻקּוֹת אוֹ לְבָנוֹת כְּשֵׁרוֹת. אֲדֻמּוֹת לֹא יַעֲשֶׂה שֶׁמָּא תֵּהָפֵךְ הָרְצוּעָה וּגְנַאי הוּא לוֹ. וְלֹא יִהְיֶה אֲחוֹרֵי הָרְצוּעָה לְעוֹלָם אֶלָּא כְּעֵין הַקְּצִיצָה אִם יְרֻקָּה יְרֻקִּין וְאִם לְבָנָה לְבָנִים. וְנוֹי הוּא לַתְּפִלִּין שֶׁיִּהְיוּ כֻּלָּן שְׁחוֹרוֹת הַקְּצִיצָה וְהָרְצוּעָה כֻּלָּהּ:
    היינו; הרצועה חייבת מעיקר הדין להיות שחורה לעומת בית התפילין המושחר אך ורק לצורך נוי התפילין מחמת מנהג ותו לא

  15. איזו בורות
    תפילין שחורות היינו רצועות שחורות אבל השחרת בתי התפילין הינה רק מנהג לנוי תפילין
    הָרְצוּעוֹת שֶׁל תְּפִלִּין בֵּין שֶׁל רֹאשׁ בֵּין שֶׁל יָד פְּנֵיהֶם הַחִיצוֹנִים שְׁחוֹרִים וְזוֹ הֲלָכָה לְמשֶׁה מִסִּינַי. אֲבָל אֲחוֹרֵי הָרְצוּעוֹת הוֹאִיל וּמִבִּפְנִים הֵן אִם הָיוּ יְרֻקּוֹת אוֹ לְבָנוֹת כְּשֵׁרוֹת. אֲדֻמּוֹת לֹא יַעֲשֶׂה שֶׁמָּא תֵּהָפֵךְ הָרְצוּעָה וּגְנַאי הוּא לוֹ. וְלֹא יִהְיֶה אֲחוֹרֵי הָרְצוּעָה לְעוֹלָם אֶלָּא כְּעֵין הַקְּצִיצָה אִם יְרֻקָּה יְרֻקִּין וְאִם לְבָנָה לְבָנִים. וְנוֹי הוּא לַתְּפִלִּין שֶׁיִּהְיוּ כֻּלָּן שְׁחוֹרוֹת הַקְּצִיצָה וְהָרְצוּעָה כֻּלָּהּ:
    https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Tefillin%2C_Mezuzah_and_the_Torah_Scroll.3.14?vhe=Torat_Emet_370&lang=he&with=all

  16. ברור שזה שונה מהיום, הדת הרבנית שינתה את כל התורה, וכל האלה שעושים מה שהרבנות אומרת הם לא פחות מעובדי אלילים ועובדי עבודה זרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.