מה מתכננת נאס”א למשימת החזרת הדגימות ממאדים השאפתנית?

בנוסף להבאת הדגימה הראשונה שתיאסף מהמאדים לכדור הארץ, המשימה המאוד מורכבת הזאת תכלול את השיגור הראשון מאדמת פלנטה אחרת, וגם את המפגש הראשון במסלול סביב פלנטה אחרת. החזרת הדגימות ממאדים היא שותפות עם סוכנות החלל האירופית

האיור הזה מראה רעיון של כמה רובוטים שיחברו כדי להוביל לכדור הארץ דגימות שאסף מפני המאדים רכב המאדים פרסבירנס של נאס”א. קרדיט: NASA/JPL-Caltech

האיור הזה מראה רעיון של כמה רובוטים שיחברו כדי להוביל לכדור הארץ דגימות שאסף מפני המאדים רכב המאדים פרסבירנס של נאס"א. קרדיט: NASA/JPL-Caltech

בשבוע שעבר נחתה בהצלחה קפסולה ובה דגימות שנאספו מהאסטרואיד בנו על ידי החללית אוסירס-רקס, אבל לנאס”א יש משימת החזרת דגימות שאפתנית בהרבה – ממאדים.

ועדת בדיקה בלתי תלויה בדקה את התוכניות והיעדים הנוכחיים של משימת נאס”א הראשונה להחזרת דגימות מהמאדים, ונאס”א מקימה צוות שיגיב.

בנוסף להבאת הדגימה הראשונה שתיאסף מהמאדים לכדור הארץ, המשימה המאוד מורכבת הזאת תכלול את השיגור הראשון מאדמת פלנטה אחרת, וגם את המפגש הראשון במסלול סביב פלנטה אחרת. החזרת הדגימות ממאדים היא שותפות עם ESA (סוכנות החלל האירופית).

“לנאס”א יש תוכניות לגישת חקר איתנה “מהירח למאדים”, אמרה ניקולה פוקס, סגנית מנהל למדע בנאס”א. “מאדים הוא יעד עשיר לחקר מדעי, והבנת הפלנטה האדומה תומכת בתוכנית ארטמיס שלנו לשלוח בסופו של דבר אנשים למאדים”.

נאס”א וסוכנות החלל האירופית מפתחות תוכניות לאחד המבצעים הכי שאפתניים שנוסו אי פעם בחלל: הבאת הדגימות הראשונות של חומר מאדים באופן בטוח בחזרה לארץ לחקר מפורט. הקבוצה המגוונת של דגימות שנאצרו באופן מדעי שאוסף עכשיו רכב המאדים פרסבירנס יוכלו לעזור למדענים לענות על השאלה האם חיים עתיקים הופיעו אי פעם על הפלנטה האדומה.

קרדיט: NASA/ESA/JPL-Caltech/GSFC/MSFC

הוועדה מסרה את הדו”ח שלה לנאס”א מוקדם יותר החודש, וציינה בו את החשיבות המדעית של המשימה אבל הביעה חששות לגבי התקציב של המשימה, בין שאר התחומים. אחרי הערכה שנמשכה חודשיים, הוועדה מסרה לנאס”א דו”ח עם 20 ממצאים ו-59 המלצות.

“החזרת הדגימות ממאדים הם תוכנית ומבצע מאוד מורכבים עם הרבה פיתוחים, ממשקים ומורכבויות מקבילים”, אמר אורלנדו פיגוארה, יו”ר ועדת הבדיקה הבלתי תלויה. “הפיתוח של הפעילות ההיסטורית הזאת בא אחרי עשרות שנים של השקעה אסטרטגית”.

נאס”א הקימה את ועדת החקירה במאי 2023  כדי להעריך את התוכניות הטכניות ותוכניות העלות והלו”ז לפני אישור התכנון של המשימה. הוועדה תשאלה מגוון רחב של מומחים מנאס”א וחיצוניים כדי להבין את ההיקף והניהול, הגישה הטכנית, הלו”ז ופרופיל המימון של התוכנית.

בתגובה לדו”ח, נאס”א הקימה צוות – בראשות סנדרה קונלי, המשנה לסגנית המנהל למדע בנאס”א – כדי לבחון אותו. הצוות ימסור המלצות עד הרבעון השני של שנת הכספים 2024 לגבי מסלול התקדמות עבור החזרת הדגימות ממאדים במסגרת תוכנית מדעית כוללת מאוזנת. נאס”א תדחה את התוכניות שלה לאשר את העלות והלו”ז הרשמיים של התוכנית עד אחרי שתושלם הבחינה הזאת.

“ועדות בדיקה בלתי תלויה כמו זאת שהקמנו להחזרת הדגימות ממאדים עוזרת לבחון האם אנו בדרך הנכונה לעמידה ביעדי המשימה שלנו במסגרת התקציב המוקצב”, אמרה קונלי. “אנו מודים לוועדה על עבודתה, ועכשיו עלינו להעריך את הדו”ח ולתת מענה אם יש אלמנטים של התוכנית שצריך לשנות”.

יש לציין כי אבנים ממאדים הגיעו לכדור הארץ רק כתוצאה מהתנגשות של אסטרואידים שהעיפה אותם לחלל ובסופו של דבר לנחיתה על כדור הארץ.

#NASA #Mars #sample_return #space #space_exploration #Mars_mission #sample_return_mission