מטאוריט ממאדים נחת במרוקו

המטאוריט נחת ביולי 2011, והתגלה כמעט מייד, כעת אושר גם מקורו. מומחים: עד שלא נצליח לארגן טיסה שבה יוחזרו דגימות קרקע ממאדים, זה הסיכוי הטוב ביותר שלנו לחקור את כוכב הלכת האדום

סלע המאדים שנחת ביולי 2011 ומקורו המאדימאי אושר בינואר 2012. צילום: Darryl Pitt, Macovich Collection.

מדענים החוקרים את החיים על מאדים זכו השבוע לאמצעי חשוב לבחינת הסוגיה. מסתבר שמטאוריטים שנמצאו במרוקו בדצמבר מקורם במאדים. מדובר בתגלית משמעותית. מטאוריטים ממאדים נופלים על כדור הארץ אחת ל-50 שנה לערך, כלומר פעם אחת בקריירה של ה מדענים. סלעי המאדים שווים יותר ממשקלם בזהב, אך יכולים לספק ערך גדול אף יותר.

אסטרונומים חושדים כי המטאוריט נדד במערכת השמש במשך מיליוני שנים, מאז פגע גוף גדול במאדים ושיגר שברים לכל הכיוונים. אחד השברים הללו נדד והגיע לכדור הארץ, ונחת לאחר שחדר את האטמוספירה.

זו בסך הכל הפעם החמישית שלמדענים יש סלע שאושר כי מקורו במטאוריט ממאדים. סלעים שנמצאו בצרפת ב-1815, בהודו ב-1865, במצרים ב-1911 ובניגריה ב-1962 זוהו כמאדימאים.

החתימה הכימית של הסלעים ממרוקו ואטמוספירת מאוויר תואמים, אומר טוני אירווינג מאוניברסיטת וושינגטון שביצע את הניתוח הכימי. ואולם גילוי זה שונה. הסלע לא רק נמצא אלא גם ראו אותו חולף בשמים ביולי 2011, דבר שהופך אותו לרב ערך במיוחד.

לסלע היתה רק חצי שנה לאסוף חומרים ארציים וסימני חיים, בעוד שאר המטאוריטים המאדימאים בילו עשרות שנים ואפילו אלפי שנים ובכך גדלו סיכוייהם לחטוף זיהום.

ALH 84001, המטאוריט שנמצא באנטארקטיקה ב-1984. עדויות לכאורה לחיים מאובנים שנמצאו בתוכו הציתו מחקר לחיפוש חיים. צילום: נאס"א/JSC

“המטאוריט טרי ולפיכך יש לו ערך גבוה” אומר קארל אגי, מנהל המכון למטאוריטים ואוצר באוניברסיטת ניו מקסיקו.
המטאוריט גם נדיר בזכות משקלו הגדול – כ-7 ק”ג, והוא מביא את סך כל המטאוריטים המדאימאים שזוהו ל-108 ק”ג. שוויים של מטאוריטים נע בין 11 אלף דולר לאונקיה ל-22,500 דולר לאונקיה. במחירים אלה שוויו פי 10 ממשקלו בזהב.

תפיסת אמן של מאדים המוקדם מופגז על ידי אסטרואיד גדול יותר מטקסס. המדענים מאמינים כי הפגיעה גרמה להתכת קרום מאדים בחצי הכדור הצפני, והעיפה רסיסים אל החלל, ושלחה גלי הלם דרך הגלעין המותך של כוכב הלכת. הדבר מסביר מדוע קרום מאדים דק יותר בחצי הכדור הצפוני. צילום: ג’ף אנדרס-האנה ופרנסיס נימו.

האסטרונום מקורנל סטיבן סקויירס, החוקר הראשי במשימת ספיריט ואופורטיוניטי למאדים פחות נרגש. הסלעים, אמר אינם אלו שהמדענים מצפים להם. הם בסך הכל מכילים סלע וולקני קשה. היינו שמחים לקבל סלעים רכים יותר שמסוגלים לאגור מים ולהחזיק חיים. אך הוא גם מצביע על כך שסלעים אלה פחות ייטו לחלוף דרך האטמוספירה, בפרט הם לא יצליחו לשרוד את הכניסה הלוהטת לאטמוספירה של כדור הארץ.

תפיסת אמן של מאדים המוקדם מופגז על ידי אסטרואיד גדול יותר מטקסס. המדענים מאמינים כי הפגיעה גרמה להתכת קרום מאדים בחצי הכדור הצפני, והעיפה רסיסים אל החלל, ושלחה גלי הלם דרך הגלעין המותך של כוכב הלכת. הדבר מסביר מדוע קרום מאדים דק יותר בחצי הכדור הצפוני. צילום: ג'ף אנדרס-האנה ופרנסיס נימו.

לעומתו המדען הראשי של נאס”א לשעבר אלן סטרן, מנהל מכון החלל של פלורידה באוניברסיטת מרכז פלורידה, אופטימי יותר. “נחמד לראות שמאדים שולח דוגמאות לעבר כדור הארץ” אמר. ,בפרט כאשר הכיסים שלנו ריקים מדי כדי להגיע לשם בעצמנו. עד שלא נצליח לארגן משימת החזרת סלעים ממאדים, זה יהיה הסיכוי הטוב ביותר של המדענים לחקור את כוכב הלכת האדום מקרב.

1. דרור, זה בסדר גמור שיש חוש הומור, ככה אנחנו יודעים שבחברת בני אדם אנחנו ולא מגיבים פה מחשבים שמוציאים פלט..

2. וואי מזל שמגיבים פה כלכך ברצינות ובפירוט… אחרת לא הייתי יודע שאני באתר על מדע.

3. אני מצאתי בגינה סלע מהכוכב של הנסיך הקטן…. זהו אוצר בלום….
    יש עליו אפילו כיתוב…. ” עוד שבועיים למנייא..” ומשהו שנראה כמו נחש שבלע פיל…
    בבדיקה מקרוב נתגלו סימני צמר של כבשה ושרידי שורשים של מה שנקרא בארץ שושנה.
    ולמי שתוהה… אני לא מוכר!

4. הם נחתו בשנות החמישים במאדימונה
    (:))

5. איזה שאלה מטופשת!
    המטאוריט הגיע בדואר אוויר עם כתובת השולח עליו:-

שיהיה יום טוב
    נ.ב.זה דווקא מזכיר לי את המאמר השני על קרני N . עוד מעט כל אחד יטען שיש לו מטאוריט מאדימי!

6. איך אפשר להשוות סלע מהארץ לסלעי מאדים לפני שנעשתה סקירה גיאולוגית יסודית במאדים?