התגלה מטאוריט חדש ממאדים

חוקרים גילו מטאוריט חדש שהם מאמינים כי מקורו במאדים. הסלע השחור, שמשקלו 715 גרם התגלה במהלך חיפוש אחר מטאוריטים באנטארטיקה כבר בדצמבר 2003, אך זוהה כמאדימאי רק עכשיו במעבדות המוזיאון הסמיתסוני.

קישור ישיר לדף זה: https://www.hayadan.org.il/marsmeterid230704.html

חוקרים גילו מטאוריט חדש שהם מאמינים כי מקורו במאדים. הסלע השחור, שמשקלו 715 גרם התגלה במהלך חיפוש אחר מטאוריטים באנטארטיקה. במהלך הקיץ האנטארקטי בסוף 2003 ובתחילת 2004 נתגלו 1,358 מטאוריטים ואולם המטאוריט הספציפי הזה, מקורו בודאות במאדים, כך טוענים המדענים המסווגים את המטאוריטים.
מדענים מרחבי העולם מוזמנים כעת לחקור דוגמיות של הסלע הקרוי MIL 03346. יתכן שהסלע הזה יסייע לפתור את המחלוקת האם סימני החיים שנמצאו בסלע הקודם ממאדים מקורם אכן בכוכב הלכת השכן.
המטאוריט התגלה במסגרת התוכנית Antarctic Search for Meteorites program (ANSMET) ב-15 בדצמבר 2003 במתחם מילר בהרים הטרנס-אנטארקטיים, במרחק של –כ750 קילומטרים מהקוטב הדרומי.

מציאת מטאוריט מאדימאי נוסף היתה אחת ה מטרות העיקריות של הפרויקט המתבצע זו השנה השניה.
מדענים במוזיאון הלאומי להסטוריה של הטבע במכון הסמיתסוני מעורבים בסיווג הממצאים אומרים שהמינרולוגיה, הטקסטורה ואופי החמצון של סלע הם בודאות מאדימאים. הסלע החדש הוא השביעי המוכרז כמטאורי מאדים הקרויים nakhlites בעקבות הדוגמה הראשונה שלהם שנפלה בנאחלה שבמצרים ב-1911.
עצם מציאתו של סלע מאדימאי תסייע לכייל את הממצאים המגיעים בשפע מהחלליות המקפיות את מאדים ומשני הרכבים המסיירים בשטח.
למטאורים הנחליטים יש סימנים מזהים רבים. מקורם בלבה עבה שהתגבשה על מאדים לפני כ-1.3 מיליארד שנים, והם הגיעו לכדור הארץ בגלל פגיעה של מטאוריט גדול במאדים לפני 11 מיליון שנה, הנחלאיטים הם בין המטאוריטים המאדימאים הישנים ביותר. כתוצאה מכך, הם משמרים תקופה עתיקה של פעילויות וולקניות ואירועים סביבתיים אחרים על מאדים.
הפרויקט נתמך במשותף על ידי נאס”א הקרן הלאומית למדעים (NSF) והמוזיאון הסמיתסוני.