לרמות את המוות: מדענים מייל מחזירים תפקודי תאים ואיברים בחזירים אחרי המוות

טכנולוגיה שפותחה באוניברסיטת ייל מחזירה את התפקוד של תאים ואיברים בחזירים אחרי המוות, פריצת דרך פוטנציאלית בהשתלת איברים.

איור של זילוח איברים והחזרת תאים בטכנולוגיית OrganEx. תקביל הדם ששומר על התאים מובא לאיברים חיוניים שעה אחרי המוות. קרדיט: Marin Balaic

בתוך דקות בלבד מפעימת הלב האחרונה, שרשרת של אירועים ביוכימיים שנגרמים בגלל היעדר זרימת דם, חומרי תזונה וחמצן מתחילים להרוס את התאים והאיברים של גוף. אבל, צוות של חוקרים באוניברסיטת ייל גילה שכשל תאים מסיבי וקבוע לא חייב לקרות כל כך מהר.

באמצעות טכנולוגיה חדשה שהמדענים פיתחו המביאה נוזל להגנה על תאים שפותח במיוחד לאיברים ורקמות, החוקרים החזירו את זרימת הדם ותפקודי תאים אחרים בחזירים שעה שלמה אחרי מותם. הם מדווחים על הממצאים שלהם במהדורת 3 באוגוסט של כתב העת Nature.

התוצאות שלהם עשויות להאריך את המצב הבריא של איברים אנושיים בזמן ניתוחים ולהגדיל את הזמינות של איברים מתורמים, אמרו המחברים.

“כל התאים לא מתים מייד, יש סדרה מתמשכת של אירועים”, אמר דייוויד אנדרייביץ’, חוקר במדעי המוח בבית הספר לרפואה של ייל ומחבר ראשי משותף של המחקר. “זה תהליך שבו אפשר להתערב, להפסיק ולהחזיר חלק מתפקודי התאים”.

המחקר מתבסס על פרויקט קודם בהובלת ייל שהחזיר את זרימת הדם ותפקודי תאים מסוימים במוח של חזיר מת באמצעות טכנולוגיה המכונה BrainEx. את המחקר הקודם שהתפרסם ב-2019 ואת המחקר החדש הובילה המעבדה בייל של נינאד ססטאן, פרופסור למדעי המוח ורפואה השוואתית, גנטיקה ופסיכיאטריה.

“מאחר שהצלחנו  להחזיר תפקודי תאים מסוימים במוח המת, איבר שידוע כמאוד רגיש לאיסכמיה (הספקת דם לא מספקת), שיערנו שאפשר להשיג משהו דומה גם באיברים חיוניים אחרים, לרבות כאלה שניתנים להשתלה”, אמר ססטאן.

במחקר החדש החוקרים השתמשו בגרסת BrainEx שעברה שינוי וקיבלה את השם OrganEx בכל החזיר. הטכנולוגיה כוללת מכשיר זילוח הדומה למכונות לב-ריאה — שמבצעות את פעולת הלב והריאה בזמן ניתוח — ונוזל ניסיוני המכיל תרכובות שיכולות לסייע לבריאות התאים ולדכא דלקות בכל גוף החזיר. דום לב נגרם בחזירים מורדמים, שטופלו ב-OrganEx שעה אחרי המוות.

שש שעות אחרי הטיפול ב-OrganEx, החוקרים מצאו שתפקודי תאים חשובים מסוימים היו פעילים באזורים רבים של גוף החזיר — כולל הלב, הכבד והכליות. בנוסף, כמה תפקודי איברים הוחזרו. למשל, הם מצאו עדות לפעילות חשמלית בלב, ששמר על היכולת להתכווץ.

“הצלחנו גם להחזיר את זרימת הדם בכל הגוף, וזה הדהים אותנו”, אמר ססטאן.

“באופן רגיל כשהלב מפסיק לפעום, איברים מתחילים להתנפח, ממוטטים כלי דם וחוסמים את זרימת הדם,” אמר “אבל זרימת הדם הוחזרה ואיברים בחזירים המתים שקיבלו טיפול ב-OrganEx נראו כמתפקדים ברמת התאים והריקמה”.

“מתחת למיקרוסקופ, היה קשה להבדיל בין איבר בריא ואיבר שטופל בטכנולוגיית OrganEx אחרי המוות”, אמר החוקר זבונימיר ורסליה.

כמו בניסוי ב-2019, המדעים גם גילו שפעילות תאים באזורים מסוימים של המוח הוחזרה. אבל לא אותרה פעילות חשמלית מאורגנת המצביעה על הכרה באף חלק של הניסוי.