טלסקופי החלל ווב והאבל חוברים באיתור אבק בין כוכבי – “קיבלנו יותר משציפינו”

שילוב של תצלומים של שני טלסקופי החלל הגדולים בתחומי גל חופפים חלקית איפשר לזהות פרטים חדשים על תפקידו של האבק הבין כוכבי בקשרים בין גלקסיות שכנות

הגקסיות החופפות -VV-191. Credit: Science: NASA, ESA, CSA, Rogier Windhorst (ASU), William Keel (University of Alabama), Stuart Wyithe (University of Melbourne), JWST PEARLS Team, Image Processing: Alyssa Pagan (STScI)
“קיבלנו יותר משציפינו משילוב הנתונים משני הטלסקופים!”. נתונים חדשים מווב אפשרו לאסטרונומים לאתר את האור שנפלט מהגלקסיה האליפטית הלבנה הבהירה משמאל, באמצעות הגלקסיה הספירלית המתפתלת מימין – ולזהות את ההשפעות של אבק בין כוכבי בגלקסיה הספירלית. התמונה הזאת של צמד הגלקסיות, בשם VV 191, כוללת אור אינפרא אדום קרוב מווב ואור נראה ו-UV מהאבל. Credit: Science: NASA, ESA, CSA, Rogier Windhorst (ASU), William Keel (University of Alabama), Stuart Wyithe (University of Melbourne), JWST PEARLS Team, Image Processing: Alyssa Pagan (STScI)

על ידי שילוב נתונים מטלסקופי החלל ג’יימס ווב והאבל חוקרים הצליחו לאתר אור שנפלט מהגלקסיה האליפטית הלבנה הגדולה משמאל באמצעות הגלקסיה הספירלית מימין. כתוצאה מכך, הם הצליחו לזהות את ההשפעות של אבק בין כוכבי בגלקסיה הספירלית. נתוני האינפרא אדום הקרוב של ווב מראים לנו גם את הזרועות הספירליות הארוכות והמאוד מאובקות של הגלקסיה בפירוט רב בהרבה, והן נראות כחופפות עם הבליטה המרכזית של הגלקסיה האליפטית הלבנה הבהירה משמאל. למרות שהגלקסיות קרובות יחסית מבחינה אסטרונומית, אין אינטראקציה בין השתיים. בתמונה הזאת, ירוק, צהוב ואדום הוקצו לנתוני האינפרא אדום הקרוב של ווב שצולמו ב-0.9, 1.5 ו-3.56 מיקרון (F090W, F150W ו-F356W בהתאמה). כחול הוקצה לשני מסננים של האבל, נתוני UV שצולמו ב-0.34 מיקרון (F336W) ואור נראה ב-0.61 מיקרון (F606W).

קרדיט:

הצמד VV 191 הוא התוספת האחרונה למספר קטן של גלקסיות שעוזרות לחוקרים להשוות באופן ישיר את התכונות של אבק גלקטי. המטרה הזאת נבחרה מבין קרוב לאלפיים צמדים של גלקסיות חופפות (superimposed) שזוהו על ידי המתנדבים של פרויקט המדע האזרחי “גן החיות של הגלקסיות”.

אבק משנה את הבהירות והצבעים המופיעים בתמונות של גלקסיות ולכן חשוב להבין היכן האבק נמצא בהן. לגרגרי האבק יש אחריות חלקית להיווצרות כוכבים ופלנטות חדשים, ולכן האסטרונומים חותרים תמיד לזהות את הנוכחות שלהם לחקירות נוספות.

עדשת הכבידה של צמד הגלקסיות VV-191 בצילום משותף של האבל ו-ווב. Credit: Science: NASA, ESA, CSA, Rogier Windhorst (ASU), William Keel (University of Alabama), Stuart Wyithe (University of Melbourne), JWST PEARLS Team, Image Processing: Alyssa Pagan (STScI)
מדענים זיהו גלקסיה מעודשת שלא הייתה ידועה קודם לראשונה בנתוני אינפרא אדום קרוב מטלסקופ החלל ג’יימס ווב. מעל הגלקסיה האליפטית הלבנה משמאל, קשת אדומה מופיעה במסגרת בשעה 10. זאת גלקסיה מאוד רחוקה שהמראה שלה מעוות. האור שלה מעוקם על ידי הכבידה של הגלקסיה האליפטית שבחזית. בנוסף, המראה שלה משוכפל. הקשת האדומה המתוחה מעוותת כשהיא מופיעה – כנקודה – בשעה 4. הקצאת הצבעים כמו בתמונה הקודמת. ו-ווב. Credit: Science: NASA, ESA, CSA, Rogier Windhorst (ASU), William Keel (University of Alabama), Stuart Wyithe (University of Melbourne), JWST PEARLS Team, Image Processing: Alyssa Pagan (STScI)

כמו תמונות רבות מטלסקופ החלל ג’יימס ווב, התמונה הזאת של VV 191 מראה גלקסיות נוספות יותר ויותר עמוק ברקע. שתי ספירלות לא אחידות מעל הגלקסיה האליפטית משמאל נראות בגודל דומה, אבל מופיעות בצבעים מאוד שונים. אחת כנראה מאוד מאובקת והשנייה מאוד רחוקה, אבל האסטרונומים יצטרכו להשיג נתונים ספקטרליים כדי לקבוע מי היא מה.