התצלום הרשמי הראשון של טלסקופ החלל ווב: צילום ברזולוציה הגבוהה ביותר שדה חלל עמוק

שדה הראיה של ווב בתצלום זה חושפת אלפי גלקסיות ברסיס זעיר של יקום עצום לרבות מבנים חוורים בגלקסיות רחוקות במיוחד * התמונה צולמה על ידי מספר מכשירים בזמן מצטבר של 12.5 שעות, להאבל זה היה לוקח שבועות. צילומים נוספים – אחר הצהרים

צביר הגלקסיות SMACS 0723 - התצלום המדעי הראשון של טלסקופ החלל ג'יימס ווב. צביר זה משמש עדשת כבידה ומגביר את אורן של גלקסיות רחוקות ובהן כאלו מהיקום המוקדם. צילום: NASA, ESA, CSA, and STScI
צביר הגלקסיות SMACS 0723 – התצלום המדעי הראשון של טלסקופ החלל ג’יימס ווב. צביר זה משמש עדשת כבידה ומגביר את אורן של גלקסיות רחוקות ובהן כאלו מהיקום המוקדם. צילום: NASA, ESA, CSA, and STScI. התמונה צולמה באינפרה אדום קרוב. ככל שעצם אדום יותר כך הוא רחוק יותר

טלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א יצר את תמונת התת אדום (אינפרה-אדום) העמוקה והחדה ביותר של היקום הרחוק עד כה. תמונה זו של צביר הגלקסיות SMACS 0723, המכונה כעת גם בשם “השדה העמוק הראשון של ווב”, עולה על גדותיה בפרטים. בין היתר נראות לראשונה בסיוע עדשת הכבידה הקוסמית גלקסיות במרחק 13 מיליארד שנות אור, כלומר שאנו רואים אותן כפי שנראו פחות ממיליארד שנה לאחר המפץ הגדול.

אלפי גלקסיות – כולל העצמים הקלושים ביותר שנצפו אי פעם באינפרה-אדום – הופיעו לראשונה בצילום של ווב. פרוסה זו של היקום העצום מכסה חלקת שמיים בגודל של שבריר מגרגר חול.

צילום זה שצולם על ידי מצלמת האינפרה-אדום הקרוב (NIRCam) של ווב, הוא תצלום מרוכב העשוי מתמונות נפדות באורכי גל שונים  בחשיפה כוללת של 12.5 שעות – והגיע לעומקים באורכי גל אינפרה-אדומים מעבר ליכולת התצפית של האבל לצפות בשדות עמוקים כאלה וגם אז, נדרשו לו שבועות רבים.

התמונה מציגה את צביר הגלקסיות SMACS 0723 כפי שהופיע לפני 4.6 מיליארד שנה. המסה המשולבת של צביר גלקסיות זה פועלת כעדשה כבידתית, ומגדילה מאחוריה גלקסיות רחוקות הרבה יותר. ה-NIRCam של ווב הביא את הגלקסיות הרחוקות האלה למיקוד חד – יש בהן כאלו בעלות מבנים זעירים וקלושים שמעולם לא נראו לפני כן, כולל צבירי כוכבים ותכונות מפוזרות. חוקרים יתחילו בקרוב ללמוד עוד על המסות, הגילאים, ההיסטוריות וההרכבים של הגלקסיות, כאשר ווב יחפש את הגלקסיות המוקדמות ביותר ביקום.

זה כאמור הצילום המתוכנן הראשון שבוצע על ידי טלסקופ החלל ווב. מוקדם יותר נאס”א פרסמה תמונה בשחור לבן שהושגה במקרה באמצעות מכשיר המסייע לכיוון הטלסקופ.

תמונה זו היא בין התמונות הצבעוניות המלאות הראשונות של הטלסקופ. התמונות הראשונות ייחשפו בהמשך היום (17:30 שעון ישראל) בטלוויזיה של נאס”א ויועברו בשידור חי בכתבה זו.

קרדיט תמונה: נאס”א, ESA, CSA ו-STScI

1. הנקודה האדומה הזעירה בקצה השמאלי העליון של התמונה היא גלקסיה בת 13.1 מילארד שנים. זהו לבנתיים האור הכי קדום שאנו מצליחים לראות. לווב יש אפשרות (תיאורטית) לראות עוד כמה מאות מליוני שנים אחורנית.