טלסקופ החלל ווב צילם את ערפילית הטבעת הדרומית: המופע האחרון של כוכב שהתפוצץ

טלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א חשף פרטים על ערפילית הטבעת הדרומית שהוסתרו בעבר מאסטרונומים.  * לראשונה ניתן להבחין בבירור בכוכב השני במערכת הכפולה שאחד מחבריה התפוצץ * כתבה ראשונה בסדרה

ערפילית הטבעת הדרומית כפי שצולמה משני מכשירים שונים של טלסקופ החלל ווב - באינפרה אדום הקרוב משמאל, ומימין באינפרה אדום הבינוני. קרדיט תמונה: נאס"א, ESA, CSA ו-STScIן
ערפילית הטבעת הדרומית כפי שצולמה משני מכשירים שונים של טלסקופ החלל ווב – באינפרה אדום הקרוב משמאל, ומימין באינפרה אדום הבינוני. קרדיט תמונה: נאס”א, ESA, CSA ו-STScIןערפילית הטבעת הדרומית כפי שצולמה משני מכשירים שונים של טלסקופ החלל ווב – באינפרה אדום הקרוב משמאל, ומימין באינפרה אדום הבינוני. קרדיט תמונה: נאס”א, ESA, CSA ו-STScIן

יש כוכבים ששומרים את הטוב ביותר לסוף.

הכוכב המעומעם יותר שבמרכז הערפילית שולח כבר אלפי שנים טבעות של גז ואבק לכל הכיוונים, וטלסקופ החלל ג’יימס ווב של נאס”א חשף לראשונה כי כוכב זה מוסתר על ידי אבק.

שתי מצלמות המותקנות על טלסקופ החלל ווב צילמו את התמונה העדכנית ביותר של ערפילית פלנטרית זו, המקוטלגת כ- NGC 3132, וידועה באופן לא רשמי כערפילית הטבעת הדרומית. הערפילית היא חלק משביל החלב והיא נמצאת במרחק של כ- 2,500 שנות אור מאיתנו.

ווב יאפשר לאסטרונומים להגיע לפרטים רבים נוספים על ערפיליות פלנטריות כמו זו – ענני גז ואבק שהועפו על ידי כוכבים גוססים. ההבנה אילו מולקולות נמצאות בערפילית, והיכן הן נמצאות בקליפות הגז והאבק תסייע לחוקרים לחדד את הידע שלהם על עצמים אלה.

תצפית זו של ווב מראה את ערפילית הטבעת הדרומית כשהחזית שלה מופנית כלפינו ו, אך אם היינו יכולים לסובב אותה כדי לראות אותה מקצה לקצה, צורתה התלת-ממדית הייתה נראית בבירור כמו שתי קערות הצמודות בתחתיתן ונפתחות זו מזו  תוך יצירת חור גדול במרכז.

שני כוכבים, הנעולים במסלול הדוק ביניהם, מעצבים את הנוף המקומי בערפילית. תמונות האינפרא אדום של ווב כוללות פרטים חדשים במערכת מורכבת זו. הכוכבים – ושכבות האור שלהם – בולטים בתמונה ממצלמת האינפרה-אדום הקרוב (NIRCam) של ווב משמאל, בעוד שהתמונה ממכשיר האינפרה-אדום האמצעי (MIRI) של ווב מימין מראה לראשונה שהכוכב השני מוקף אבק. הכוכב הבהיר יותר נמצא בשלב מוקדם יותר של ההתפתחות הכוכבית שלו וככל הנראה יפלוט את הערפילית הפלנטרית שלו בעתיד.

בינתיים, הכוכב הבהיר יותר משפיע על מראה הערפילית. כאשר זוג הכוכבים ממשיכים להקיף זה את זה, הם “מערבבים את הסיר” של גז ואבק, וגורמים ליצירת דפוסים א-סימטריים.

כל קליפה מייצגת פרק שבו הכוכב  הבהיר  איבד חלק מהמסה שלו. הקונכיות הרחבות ביותר של גז לכיוון האזורים החיצוניים של התמונה נפלטו מוקדם יותר. הקרובים ביותר לכוכב הם האחרונים. התחקות אחר פליטות אלה מאפשרת לחוקרים לבחון את ההיסטוריה של המערכת.

תצפיות שצולמו באמצעות מצלמת NIRCam חושפות גם קרני אור עדינות ביותר  סביב ערפילית הפלנטרית. אור כוכבים מהכוכבים המרכזיים מוקרן החוצה במקום שבו יש חורים בגז ובאבק – כמו אור שמש דרך פערים בין העננים.

מכיוון שערפיליות פלנטריות קיימות במשך עשרות אלפי שנים, צפייה בערפיליות היא כמו צפייה בסרט בהילוך איטי במיוחד. כל קליפה שהכוכב ניפח מעניקה לחוקרים את היכולת למדוד במדויק את הגז והאבק שנמצאים בתוכה.

אבק זה יעשיר בסופו של דבר את האזורים סביבו, ויתפשט אל תוך מה שמכונה התווך הבין-כוכבי. ומכיוון שהוא בעל תוחלת חיים ארוכה מאוד, האבק עשוי בסופו של דבר לנוע בחלל במשך מיליארדי שנים, להגיע לאיזורי יצירת כוכבים ולמצוא את עצמו בתוך כוכב או כוכב לכת חדש.

בעוד אלפי שנים, שכבות עדינות אלה של גז ואבק יתפוגגו לחלל שמסביב.

קרדיט תמונה: נאס”א, ESA, CSA ו-STScI