טלסקופ ווב של נאס”א חושף צוקים קוסמיים ואיזורי יצירת כוכבים בערפילית קארינה

תמונות של “צוקים קוסמיים” מציגות את יכולות המצלמות של ווב להציץ מבעד לאבק קוסמי, ושופכות אור חדש על האופן שבו כוכבים נוצרים * הטכנולוגיה של ווב יכולה לסייע בצפיה בתהליך החמקמק של יצירת כוכבים

ערפילית קארינה בתצלום באינפרה אדום הקרוב. אחת מהתמונות הראשונות שצילם טלסקופ החלל ווב.קרדיט תמונה: נאס"א, ESA, CSA ו-STScIן
ערפילית קארינה בתצלום באינפרה אדום הקרוב. אחת מהתמונות הראשונות שצילם טלסקופ החלל ווב.קרדיט תמונה: נאס”א, ESA, CSA ו-STScIן

נוף זה של “הרים” ו”עמקים” המנוקדים בכוכבים נוצצים הוא למעשה קצהו של אזור קרוב אלינו יחסית, אזור צעיר שנוצרים בו כוכבים, הנקרא NGC 3324 בערפילית קארינה. תמונה זו, שצולמה באור אינפרה-אדום על ידי טלסקופ החלל החדש של נאס”א ג’יימס ווב, חושפת לראשונה אזורים שהיו עד כה בלתי נראים של לידת כוכבים.

התמונה התלת-ממדית לכאורה של ווב, המכונה “הצוקים הקוסמיים”, נראית כמו הרים מטורפים לאור הירח. במציאות, זהו קצהו של החלל הענק והגזי בתוך NGC 3324, וה”פסגות” הגבוהות ביותר בתמונה זו הן בגובה של כ- 7 שנות אור. אזור המערה “נחצב” מהערפילית על ידי הקרינה האולטרה סגולה העזה ורוחות כוכביות מכוכבים צעירים מסיביים וחמים במיוחד,  הממוקמים במרכז הבועה, מעל האזור המוצג בתמונה זו.

הקרינה האולטרה-סגולה הלוהטת של הכוכבים הצעירים מפסלת את קיר הערפילית על ידי שחיקתו האיטית. עמודים דרמטיים מתנשאים מעל קיר הגז הזוהר, ומתנגדים לקרינה זו. ה”קיטור” שנראה כאילו הוא עולה מה”הרים” השמימיים הוא למעשה גז חם ומיונן ואבק חם הזורם הרחק מהערפילית בשל הקרינה הבלתי פוסקת.

ווב חושף משתלות כוכבים מתהוות וכוכבים בודדים שמסתתרים לחלוטין בתמונות באור הנראה. בגלל הרגישות של ווב לאור אינפרה-אדום, הוא יכול להציץ דרך אבק קוסמי כדי לראות את העצמים האלה. סילונים טרום כוכביים המגיחים בבירור בתמונה זו, נורים החוצה מכמה מהכוכבים הצעירים האלה. המקורות הצעירים ביותר מופיעים כנקודות אדומות באזור החשוך והמאובק של הענן. קשה ללכוד עצמים בשלבים המוקדמים והמהירים ביותר של היווצרות כוכבים, אך הרגישות הקיצונית של ווב, הרזולוציה המרחבית ויכולת ההדמיה שלו יכולות לתעד את האירועים החמקמקים האלה.

תצפיות אלה של NGC 3324 ישפכו אור על תהליך היווצרות הכוכבים. לידת הכוכבים מתפשטת עם הזמן, הנגרמת על ידי התפשטות החלל השוחק. כאשר השפה הבהירה והמיוננת נעה לתוך הערפילית, היא דוחפת באיטיות את הגז והאבק. אם החישוק נתקל בחומר לא יציב כלשהו, הלחץ המוגבר יגרום לחומר להתמוטט וליצור כוכבים חדשים.

לעומת זאת, סוג זה של הפרעה עשוי גם למנוע היווצרות כוכבים כאשר החומר יוצר הכוכבים נשחק. זהו איזון עדין מאוד בין הצתת  תהליך היווצרות כוכבים לבין עצירתו. ווב יעסוק בכמה מהשאלות הגדולות והפתוחות של האסטרופיזיקה המודרנית: מה קובע את מספר הכוכבים הנוצרים באזור מסוים? מדוע כוכבים נוצרים עם מסה מסוימת?

ווב גם יגלה את ההשפעה של היווצרות כוכבים על האבולוציה של ענני ענק של גז ואבק. בעוד שהשפעתם של כוכבים מסיביים – עם הרוחות האלימות והאנרגיה הגבוהה שלהם – ניכרת לעתים קרובות, פחות ידוע על השפעתם של הכוכבים הרבים יותר בעלי המסה הנמוכה. כשהם נוצרים, הכוכבים הקטנים האלה יוצרים סילונים צרים ומנוגדים שנראים כאן, שיכולים להזריק הרבה תנע ואנרגיה לתוך העננים. זה מקטין את החלק של החומר הערפילי שזורע כוכבים חדשים.

עד לנקודה זו, למדענים היו מעט מאוד נתונים על ההשפעה של ריבוי הכוכבים הצעירים והאנרגטיים יותר בעלי המסה הנמוכה. עם ווב, הם יוכלו להשיג מפקד מלא של מספרם והשפעה שלהם ברחבי הערפילית.

GC 3324 הממוקם במרחק של כ-7,600 שנות אור מאיתנו,  צולם על ידי מצלמת האינפרה-אדום הקרוב (NIRCam) של ווב ומכשיר האינפרה-אדום האמצעי (MIRI).

NIRCam – עם הרזולוציה החדה והרגישות שאין דומה לה – חושפת מאות כוכבים שהוסתרו בעבר, ואפילו גלקסיות רקע רבות.

MIRI מאפשרת לצפות בכוכבים צעירים ובדיסקות המאובקות שלהם, שיוצרות כוכבי לכת, זוהרים בבהירות באינפרא-אדום האמצעי, ונראים בתמונה ורודים ואדומים. MIRI חושף מבנים המוטבעים באבק וחושף את המקורות הכוכביים של סילונים וזרמים מסיביים. MIRI מאפשר לראות את התנהגות האבק החם, הפחמימנים ותרכובות כימיות אחרות על פני הרכסים זוהרים, ומעניקים להם  מראה של סלעים משוננים.

NGC 3324 קוטלג לראשונה על ידי ג’יימס דנלופ בשנת 1826. הוא נראה מחצי הכדור הדרומי, וממוקם בפינה הצפון-מערבית של ערפילית קארינה (NGC 3372), השוכנת בקבוצת הכוכבים קארינה. ערפילית קארינה היא ביתם של ערפילית חור המנעול ושל כוכב העל הפעיל והלא יציב אטה קארינה (Eta Carinae).

קרדיט תמונה: נאס”א, ESA, CSA ו-STScI