הנחיתה של AX-1 ואיתן סטיבה: הדראגון בדרך לנחיתה בסביבות -20:00

עדכון: במהלך הלילה עזבו תיירי החלל בחללית הדראגון את תחנת החלל הבינלאומית. בתוך הכתבה הקלטות מהשידורים שליוו את תהליך העזיבה וכן סרטונים שצולמו במהלך המשימה.

הקלטת שידור הנחיתה

הקלטת השידורים חיים של אירועי עזיבת התחנה – 25/4/2022

הליך החזרה של חללית הדרגון לכדור הארץ כולל סדר פעולות שתחילתו בסגירת הדלתות בין החללית לתחנת החלל הבינלאומית וסיומו באיסוף החללית לסיפון אונייה ייעודית. גורמים רבים מעורבים בתהליך החזרה לכדור הארץ, נאס”א, SpaceX, Axiom, FAA (רשות התעופה הפדרלית) ומשמר החופים האמריקאי, אשר אמון על יצירת אזור נחיתה סטרילי עבור החללית.

בעת הנחיתה, אמורה הקפסולה (חללית הדרגון) לנחות בים באמצעות מצנחים. הפגיעה בים (splashdown) תתבצע במהירות של כ-30 קמ”ש. עם הנחיתה נהוג שסירות מהירות מגיעות לאתר הנחיתה, בוחנות את מצב החללית ומוודאות שהקפסולה והצוות במצב טוב. לאחר מכן תגיע לאתר אוניה, אשר תעלה את הקפסולה לסיפונה.

בכל נחיתה של חללית מסוג ‘דרגון’ יש מספר אתרי נחיתה אופציונליים הפרוסים לאורך חופי פלורידה באוקיאנוס האטלנטי ובמפרץ מקסיקו. תנאי מזג אוויר כמו גובה הגלים, מהירות הרוח והסחף, הם פקטור משמעותי בהבטחת נחיתה בטוחה. לאור העובדה שבכל אתרי הנחיתה הייתה תחזית של רוחות וגלים חזקים, העדיפו הגורמים הרבים לדחות את תחילת הליך החזרה.

*בדומה לשיגור החללית, גם בעת הנחיתה מנטרים צוותי הקרקע אחר מזג האוויר באופן עקבי.

ניצול הזמן הנוסף

איתן סטיבה במודול התצפית קופולה בתחנת החלל הבינלאומית
איתן סטיבה במודול התצפית קופולה בתחנת החלל הבינלאומית. צילום: נאס”א

הזמן שנוסף למשימת ‘רקיע’ נוצל במלואו לביצוע פעילויות חינוכיות ומדעיות נוספות בתחנת החלל הבינלאומית. בימים האחרונים ביצע סטיבה בדיקות נוספות במסגרת ניסויי רפואה מרחוק. כך, הגדיל את מאגר הנתונים עבור החוקרים הישראלים, שהמשיכו לקבל נתונים ותוצאות אמת של אסטרונאוט בחלל לזמן ממושך יותר. המידע הנוסף יישרת את החוקרים בכדור הארץ.

כמו כן, המשיך סטיבה בביצוע הניסוי ILAN-ES שמתמקד בצילום שדוני ברקים מעל אזורים שונים בכדור הארץ. הצילומים שסטיבה העביר לחוקרים בימים האחרונים, מגדילים בצורה משמעותית את כמות ואיכות התצפיות. הרחבת המידע שנשלח מהחלל משפרת את ההסתברות כי החוקרים יזהו תופעות חדשות. בנוסף הצליח סטיבה לצלם משדרים חינוכיים נוספים שיופרסמו עבור תלמידי ותלמידות ישראל.

אירוע הפרידה של האסטרונאוטים של AX-1 לפני הדחיות (הקלטה)