המוח האנושי חם יותר ממה שחשבו קודם, לפעמים יותר מ-42 מעלות

מחקר חדש מקשר בין מחזור יומי בטמפרטורת המוח ושרידות אחרי פגיעה מוחית טראומטית

המוח הקודח.  <a href="https://depositphotos.com. ">איור: depositphotos.com</a>
המוח הקודח. איור: depositphotos.com

לפי מחקרים מהזמן האחרון, הטמפרטורה הממוצעת של מוח האדם משתנית הרבה יותר ממה שחשבו קודם. זה יכול להצביע על פעילות מוחית בריאה. הטמפרטורה בפה היא בדרך כלל פחות מ-37°C בגברים ונשים בריאים, אבל הטמפרטורה הממוצעת במוח היא 38.5°C, וחלקים עמוקים יותר במוח לעיתים קרובות מגיעים ל- 40°C, במיוחד אצל נשים במשך היום.

בעבר חקירת הטמפרטורה של מוח האדם הייתה תלויה בנתונים שנאספו ממטופלים בטיפול נמרץ עם פגיעה מוחית, כשלעיתים קרובות נחוץ ניטור ישיר של המוח. לאחרונה, שיטה לסריקת המוח בשם ספקטרוסקופיית תהודה מגנטית (MRS) איפשרה לחוקרים למדוד את טמפרטורת המוח באנשים בריאים ללא צורך בהליכים פולשניים כלשהם. אבל עד לאחרונה לא השתמשו ב-MRS כדי לחקור איך טמפרטורת המוח משתנית במשך היום ומבלי להביא בחשבון איך “שעון הגוף” של האדם משפיע על כך.

הטמפרטורות הקיצוניות של המוח באנשים בריאים: טמפרטורות חמות יחסית בנשים אחרי ביוץ בבוקר בהשוואה לטמפרטורות הכי קרות בגברים בלילה. צהוב בהיר יותר מסמן טמפרטורות חמות יותר. קרדיט: Nina Rzechorzek/MRC LMB/Brain

קרדיט: Nina Rzechorzek/MRC LMB/Brain

במחקר החדש יצרו את המפה הארבע מימדית הראשונה של טמפרטורת המוח באנשים בריאים. המפה הזאת מראה את המידה המדהימה שבה טמפרטורת המוח משתנית לפי אזורים במוח, גיל, מין והשעה ביום, ומפריכה הרבה דעות קודמות. חשוב לציין שהתוצאות האלה גם סותרות את ההנחה הנפוצה שטמפרטורת הגוף וטמפרטורת המוח זהות.

במחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Brain, בדקו גם נתונים מאנשים עם פגיעה מוחית טראומטית ומצאו מיתאם גבוה בין שרידות והימצאם של מחזורים יומיים בטמפרטורת המוח. התגליות האלה יכולות לעזור באבחנה, הצפי הרפואי והטיפול בפגיעה מוחית.

כדי לחקור את המוח הבריא, החוקרים גייסו 40 מתנדבים, בני 20 עד 40, שנסרקו בבוקר, אחרי הצהריים ומאוחר בערב במשך יום אחד, באדינבורו.

הם גם נתנו למשתתפים מנטר פעילות על פרק כף היד, כדי שאפשר יהיה להביא בחשבון הבדלים גנטיים ובאורח החיים בעיתוי של שעון הגוף (השעון הביולוגי) של כל אדם. אצל “ציפורי לילה” ומשכימי קום ידיעת השעה הביולוגית ביום שבה נמדדה כל טמפרטורת מוח איפשרה להביא בחשבון בניתוח את ההבדלים בין השעון הביולוגי של כל מתנדב.

אזורים במוח שנבחרו למדידת טמפרטורה באמצעות ספקטרוסקופיית תהודה מגנטית מוצגים כשכבות על סקירות MSR רגילות של המוח במישורים שונים. 80 אזורים נבחרו במוח הגדול (מוצגים במבט מלמעלה, למעלה משמאל, ובמבט מהצד, למעלה מימין) וקובצו בארבע שכבות קונצנטריות (למעלה משמאל). אזור אחד נבחר בהיפותלמוס (Hypo, מוצג במבט מלמעלה, מהצד ומלפנים, למטה משמאל למרכז) ואזור אחד מהתלמוס (Thal, מוצג במבט מלפנים, למטה מימין). ההיפותלמוס הוא אזור חשוב בוויסות של דברים רבים כולל טמפרטורה, שינה ושעון ביולוגי. קרדיט: Nina Rzechorzek/Edinburgh Imaging/Brain מתוך המחקר

במשתתפים בריאים, טמפרטורת המוח הממוצעת הייתה 38.5°C, יותר משתי מעלות חם יותר מהטמפרטורה שנמדדה מתחת ללשון. במחקר נמצא גם שטמפרטורת המוח השתנתה לפי:

• השעה ביום
  • האזור במוח
  • מין ומחזור הביוץ
  • הגיל

קליפת המוח בדרך כלל קרירה יותר, אבל מבנים עמוקים יותר במוח לעיתים קרובות היו חמים מ- 40°C, וטמפרטורת המוח הכי גבוהה שנצפתה הייתה 40.9°C. אצל כל האנשים, הטמפרטורה הראתה השתנות עקבית של קרוב ל-1°C לפי השעה ביום, כשטמפרטורות המוח הכי גבוהות נצפו אחרי הצהריים והכי נמוכות בערב.

בממוצע, המוח של הנשים היה חם יותר בכ- 0.4°C מהמוח של הגברים. ההבדל הזה בין המינים נגרם קרוב לוודאי על ידי מחזור הביוץ כי רוב הנשים נסרקו בשלב המחזור של אחרי הביוץ, וטמפרטורת המוח שלהן הייתה בסביבות 0.4°C חמה יותר מזאת של הנשים שנסרקו בשלב שלפני הביוץ.

התוצאות גם הראו שטמפרטורת המוח עלתה עם הגיל בתחום עשרים השנים של המשתתפים, באופן הכי בולט באזורים בעומק המוח, שם העלייה הממוצעת הייתה 0.6°C. החוקרים מציעים שייתכן שיכולת הצינון של המוח יורדת עם הגיל ונחוצה עוד עבודה כדי לחקור האם יש קשר להתפתחות של מחלות מוח הקשורות לגיל.

1. לא הצלחתי למצוא איפה אפשר לשאול שאלות אז אשאל כאן-
    למה יצורים חיים מתרבים?
    יצורים חיים משקיעים את כל האנרגיה שלהם בשביל מטרה אחת – התרבות. למה? מה גורם ליצור חי לרצות להתרבות? ככל הידוע לנו, האם זה מאז ומעולם היה ככה? האם יש דברים שהם גם לא-דוממים וגם לא-מתרבים?