החללית ג’ונו נתקלת בגלים מתערבלים ענקיים בקצה המגנטוספרה של צדק

חוקרים גילו שהחללית ג’ונו נתקלת לעיתים קרובות בגלים מתערבלים ענקיים בגבול שבין רוח השמש והמגנטוספרה של צדק

קרדיט: UCAR/Zhang, et.al
צוות בהובלת SwRI גילה עדויות לסירוגין לאי-יציבויות קלווין-הלמהולץ, גלים מתערבלים ענקיים, בגבול שבין המגנטוספרה של צדק ורוח השמש שממלאת את החלל הבין פלנטרי. המודל כאן הוא של מדענים מ-University Corporation for Atmospheric Research במאמר ב-GRL מ-2017. קרדיט: UCAR/Zhang, et.al

צוות שמובילים מכון המחקר הדרום מערבי (SwRI) והאוניברסיטה של טקסס בסן אנטוניו (UTSA) מצא שהחללית ג’ונו של נאס”א המקיפה את צדק נתקלת לעיתים קרובות בגלים מתערבלים ענקיים בגבול שבין רוח השמש והמגנטוספרה של צדק. הגלים הם תהליך חשוב בהעברת אנרגיה ומסה מרוח השמש, זרם של חלקיקים טעונים שנפלטים מהשמש, אל סביבות החלל של הפלנטות.

התופעות האלה מתרחשות כשנוצר שוני גדול במהירות בגבול שבין שני אזורים בחלל, מציין ג’ייק מונטגומרי, דוקטורנט בתוכנית פיזיקת החלל המשותפת של UTSA ו-SwRI. זה יכול ליצור גל מתערבל, או מערבולת, במימשק שמפריד בין השדה המגנטי של פלנטה ורוח השמש, הנקרא מגנטופאוזה. גלי קלווין-הלמהולץ אלה לא נראים ללא מכשירים אבל אפשר לגלות אותם באמצעות תצפיות מכשירים על פלזמה ושדות מגנטיים בחלל. פלזמה – מצב יסודי של חומר המורכב מחלקיקים טעונים, יונים ואלקטרונים – נמצאת בכל מקום בחלל.

חוקרים גילו שחללית ג'ונו של נאס"א נתקלת לעתים קרובות בגלים מסתחררים מאסיביים, או אי יציבות קלווין-הלמהולץ, בגבול בין רוח השמש למגנטוספירה של צדק. גלים אלו הם מנגנון מכריע להעברת אנרגיה ומסה מרוח השמש, זרימה של חלקיקים טעונים מהשמש, אל המרחב הפלנטרי.
חוקרים גילו שהחללית ג’ונו של נאס”א נתקלת לעתים קרובות בגלים מסתחררים מאסיביים, או אי יציבות קלווין-הלמהולץ, בגבול בין רוח השמש למגנטוספירה של צדק. גלים אלו הם מנגנון מכריע להעברת אנרגיה ומסה מרוח השמש, זרימה של חלקיקים טעונים מהשמש, אל החלל הבין פלנטרי.

“אי-יציבויות קלווין-הלמהולץ הן תהליך פיזיקלי יסודי שמתרחש כשיש אינטראקציה בין רוחות שמש וכוכבים ובין שדות מגנטיים של פלנטות במערכת השמש שלנו וברחבי היקום”, אמר מונטגומרי. “ג’ונו צפתה בגלים אלה ברבות מההקפות שלה, וסיפקה ראיה חותכת שאי-יציבויות קלווין-הלמהולץ ממלאות תפקיד פעיל באינטראקציה בין רוח השמש ובין צדק”.

“הזמן הרב שג’ונו נמצאת ליד המגנטופאוזה של צדק איפשר תצפיות מפורטות על תופעות כמו אי-יציבויות קלווין-הלמהולץ באזור הזה”, אמר ד”ר רוברט אברט, מדען ב-SwRI המשמש גם כפרופסור נספח ב-UTSA. “האינטראקציה הזאת עם רוח השמש חשובה כי היא יכולה להעביר פלזמה ואנרגיה דרך המגנטופאוזה לתוך המגנטוספרה של צדק, ולגרום לפעילות בתוך המערכת הזאת”.