האסטרואיד קרוב הארץ האלף ניצפה על ידי מכ”ם פלנטרי מאז 1968

האנימציה הזאת מראה את האסטרואיד 2016 AJ193 מסתובב כפי שניצפה על ידי האנטנה ברוחב 70 מטר של גולדסטון ב-22 באוגוסט 2021. העצם שרוחבו 1,300 מטר היה האסטרואיד קרוב הארץ האלף ואחד שנמדד על ידי מכ"ם פלנטרי מאז 1968. Credit: NASA/JPL-Caltech
האנימציה הזאת מראה את האסטרואיד 2016 AJ193 מסתובב כפי שניצפה על ידי האנטנה ברוחב 70 מטר של גולדסטון ב-22 באוגוסט 2021. העצם שרוחבו 1,300 מטר היה האסטרואיד קרוב הארץ האלף ואחד שנמדד על ידי מכ”ם פלנטרי מאז 1968. Credit: NASA/JPL-Caltech

שבעה ימים אחרי ציון הדרך ההיסטורי הזה, אנטנה גדולה ברשת החלל העמוק גולדסטון של נאס”א צילמה עוד עצם, הרבה יותר גדול.

ב-14 באוגוסט 2021 אסטרואיד קרוב ארץ (NEA) שסומן 2021 PJ1 עבר את הארץ במרחק של יותר מ-1.7 מיליון ק”מ. האסטרואיד החדש הזה שרוחבו בין 20 ל-30 מטר לא היווה איום על כדור הארץ. אבל ההגעה שלו הייתה היסטורית וציינה את ה-NEA האלף שניצפה על ידי מכ”ם פלנטרי בקצת יותר מחמישים שנה.

ושבעה ימים בלבד לאחר מכן, מכ”ם פלנטרי צפה בעצם ה-1,001 מסוג זה, שהיה הרבה יותר גדול.

מאז תצפית המכ”ם הראשונה של האסטרואיד 1566 איקרוס ב-1968, השתמשו בטכניקה החזקה הזאת כדי לצפות ב-NEA ושביטים חולפים (שנקראים ביחד עצמים קרובי ארץ, או NEO). הגילויים אלה באמצעות מכ”ם משפרים את הידע שלנו על המסלולים של NEO, ומספקים נתונים שיכולים להאריך את החישובים של התנועה העתידית בעשרות עד מאות שנים ועוזרים לנבא באופן סופי האם אסטרואיד עומד לפגוע בארץ, או שרק יעבור בקרבת מקום. לדוגמה, מדידות מכ”ם מהזמן האחרון של האסטרואיד המסוכן בפוטנציה אפופיס עזרו לבטל כל הסתברות שהוא יתנגש בכדור הארץ במאה השנים הבאות.

האיור הזה מציג את הד המכ"ם מהאסטרואיד 2021 PJ1 ב-14 באוגוסט 2021. הציר האופקי מציג את ההבדל בתדירות דופלר החזויה ומדידת המכ"ם החדשה. Credit: NASA/JPL-Caltech
האיור הזה מציג את הד המכ”ם מהאסטרואיד 2021 PJ1 ב-14 באוגוסט 2021. הציר האופקי מציג את ההבדל בתדירות דופלר החזויה ומדידת המכ”ם החדשה. Credit: NASA/JPL-Caltech

בנוסף, הם יכולים לספק למדענים מידע מפורט על תכונות פיזיקליות שיכול להשתוות רק על ידי שליחת חללית וצפייה בעצמים האלה מקרוב. בהתאם לגודל ולמרחק של האסטרואיד, אפשר להשתמש במכ”ם לדימות של פני השטח שלו בפירוט מורכב וגם לקבוע את הגודל, הצורה וקצב הסחריר שלו והאם נלווים אליו ירחים קטנים כלשהם.

במקרה של 2021 PJ1, האסטרואיד היה קטן מדי וזמן הצפייה קצר מדי מכדי להשיג תמונות. אבל בתור ה-NEA האלף  שהתגלה על ידי מכ”ם פלנטרי, ציון הדרך מדגיש את הפעילות לחקר האסטרואידים שעברו קרוב לארץ.

“2021 PJ1 הוא אסטרואיד קטן, לכן כשהוא עבר אותנו במרחק של יותר -1.7 מיליון ק”מ לא יכולנו להשיג תמונות מכ”ם מפורטות”, אמר לנס בנר, שמנהל את תוכנית חקר האסטרואידים באמצעות מכ”ם של נאס”א במעבדת ההנעה הסילונית של נאס”א בדרום קליפורניה. “אבל אפילו במרחק הזה, המכ”ם הפלנטרי חזק מספיק כדי לגלות אותו ולמדוד את מהירותו בדיוק רב מאוד, וזה שיפר משמעותית את הידע שלנו על התנועה העתידית שלו”.

בנר והצוות שלו ניהלו את הפעילות הזאת באמצעות האנטנה ברוחב 70 מטר של תחנת החלל העמוק 14 במתחם החלל העמוק גולדסטון של רשת החלל העמוק ליד בארסטו, קליפורניה, כדי לשדר גלי רדיו אל האסטרואיד ולקלוט את ההחזרות, או “הדים”, של המכ”ם.

“בנוסף לסקרים שמשתמשים בטלסקופים אופטיים שנמצאים על הקרקע ובחלל כדי לגלות ולעקוב אחרי קרוב ל-27,000 NEO ברחבי מערכת השמש שלנו, המכ”ם הפלנטרי הוא אמצעי חשוב במעקב אחרי אסטרואידים שמתקרבים לארץ”, אמרה קלי פאסט, מנהלת התוכנית לצפייה ב-NEO של המשרד לתיאום ההגנה הפלנטרית במטה נאס”א בוושינגטון. “ההגעה לציון הדרך הזה – כעת קצת יותר מאלף גילויים של NEA באמצעות מכ”ם – מדגישה את התרומה החשובה שנעשתה באפיון של האוכלוסייה המסוכנת הזאת, עניין מהותי בפעילות ההגנה הפלנטרית שלנו”.