החללית הגדולה ביותר שנבנתה למשימה בין-פלנטרית החלה את מסעה הארוך לחקר אירופה, במטרה לחשוף את סודות האוקיינוס שמתחת לקרח ואולי למצוא ראיות לחיים מחוץ לכדור הארץ
אירופה קליפר, נאס"א, חקר מערכת השמש, צדק, חיים מחוץ לכדור הארץ, חקר אוקיינוסים, הירח אירופה, טכנולוגיה מדעית, משימה בין-פלנטרית, SpaceX Falcon Heavy, חקר כוכבי לכת, אוקיינוס קפוא, מערכות שמש אחרות, מחקר מדעי, חדשנות חלל

אירופה קליפר, החללית הגדולה ביותר שנבנתה אי פעם למשימה בין-פלנטרית, יצאה ממרכז החלל קנדי במטרה לחקור את אירופה, ירח של צדק. היא תעבור מרחק של 3.5 מיליארד ק"מ בשימוש בכבידה של כוכבי הלכת במערכת השמש. לאחר שתגיע לצדק בשנת 2030, היא תחקור את האוקיינוס שמתחת לפני השטח של אירופה, שעשוי להיות מקום מחיה אפשרי לחיים. מצוידת בכלים מתקדמים, כולל ראדאר חודר קרח ותצלום תרמי, החללית שואפת לגלות האם אירופה יכולה לתמוך בחיים, ובכך להשפיע על הבנתנו את האפשרויות לחיים במערכת השמש שלנו ומעבר לכך.
סקירה כללית על השיגור והמשימה
החללית שוגרה ביום שני, 14 באוקטובר בשעה 12:06 בצהריים בעזרת טיל SpaceX Falcon Heavy ממתחם השיגור 39A במרכז החלל קנדי שבפלורידה.
למשימת אירופה קליפר שלוש מטרות מדעיות עיקריות: למדוד את עובי הקרום הקרחי של אירופה ולהבין את האינטראקציה שלו עם האוקיינוס שמתחת, לנתח את מרכבי הירח ולחקור את מאפייניו הגיאולוגיים. חקירה מעמיקה זו תעזור למדענים להעריך את הפוטנציאל של הירח לתמוך בחיים, ובכך לקדם את הבנתנו על סביבות שניתן ליישוב מעבר לכדור הארץ.
אירופה קליפר היא החללית הגדולה ביותר שנבנתה על ידי נאס"א למשימה בין-פלנטרית, ומשימתה הראשונה של נאס"א המתמקדת בלעדית בחקר עולם אוקיינוסים מעבר לכדור הארץ. החללית תשוט כ-2.9 מיליארד קילומטרים, תוך ניצול חיזוקי כבידה לשם הניווט ביעילות בחלל. היא תעבור תחילה ליד מאדים לחיזוק כבידה בעוד ארבעה חודשים, ואחר כך תחזור לעבר כדור הארץ לטיסת עזר נוספת ב-2026. עם הגעתה לצדק באפריל 2030, תבצע אירופה קליפר 49 יעפים קרובים על פני אירופה לאיסוף מידע ותובנות.
חגיגות ואבני דרך
"מזל טוב לצוות אירופה קליפר שלנו על התחלת המסע הראשון לעולם אוקיינוסים מעבר לכדור הארץ," אמר מנהל נאס"א ביל נלסון. "נאס"א מובילה את העולם בחקר ובתגליות, ומשימת אירופה קליפר אינה יוצאת דופן. על ידי חקר הבלתי נודע, אירופה קליפר תעזור לנו להבין טוב יותר אם יש פוטנציאל לחיים לא רק במערכת השמש שלנו, אלא גם בין מיליארדי הירחים והפלנטות מעבר לשמש שלנו."
כחמש דקות לאחר השיגור הוצת השלב השני של הטיל והקונוס הקדמי של הטיל נפתח וחשף את החללית אירופה קליפר. כעבור שעה מהשיגור, התנתקה החללית מהטיל. מתאם קרקעי קיבל אות זמן קצר לאחר מכן, ותקשורת דו-כיוונית הוקמה בשעה 1:13 בצהריים עם מתקן NASA's Deep Space Network שנמצא בקנברה, אוסטרליה. צוותי המשימה חגגו כשדוחות הטלמטריה הראשוניים הראו שחללית אירופה קליפר בריאה ופועלת כמתוכנן.

מטרות וציוד מדעי
”אין מילים לתאר את ההתרגשות מהמדע היוצא דופן והבלתי נשכח שמשימת אירופה קליפר של נאס”א תביא בדורות הבאים," אמרה ניקי פוקס, ראש מחלקת המדע של נאס"א בוושינגטון.
המטרה העיקרית של המשימה היא לקבוע אם לאירופה יש תנאים שיכולים לתמוך בחיים. אירופה בגודל דומה לירח שלנו, אך הפנים שלה שונה. מידע ממשימת החללית גלילאו של נאס"א בשנות ה-90 הצביע על כך שמתחת לקרח של אירופה שוכן אוקיינוס מלוח עצום עם יותר מים מכל האוקיינוסים של כדור הארץ יחד. מדענים מצאו גם עדויות לכך שאירופה עשויה להכיל תרכובות אורגניות ומקורות אנרגיה מתחת לפני השטח.
אם המשימה תקבע שאירופה ניתנת ליישוב, הדבר עשוי לרמוז על כך שיש יותר עולמות ניתנים ליישוב במערכת השמש שלנו ומעבר לה מכפי שדמיינו.
עתיד המשימה והמשך
"אנחנו נרגשים לשגר את אירופה קליפר לדרכה כדי לחקור עולם אוקיינוס שניתן ליישוב, הודות לעמיתינו ושותפינו שעבדו כל כך קשה כדי להגיע ליום זה," אמרה לורי לשין, מנהלת נאס"א במעבדה להנעה סילונית, קליפורניה. "אירופה קליפר תספק ללא ספק מדע מרהיב. למרות שתמיד מעט עצוב לשלוח משהו שעבדנו עליו שנים רבות למסע ארוך, אנחנו בטוחים שהצוות המדהים והחללית ירחיבו את הידע שלנו על מערכת השמש שלנו וישאפו לחקור עוד בעתיד."
בשנת 2031, תתחיל החללית לבצע יעפים מדעיים סביב אירופה. כשהיא תתקרב עד למרחק של 25 קילומטרים מפני השטח, תשתמש במשדר ראדאר שחודר קרח, מצלמות וכלים תרמיים לחקירת אזורי קרח חמים יותר והתפרצויות מים חדשים. זוהי הכמות המתקדמת ביותר של כלים מדעיים שנאס"א שלחה אי פעם לצדק, והם יעבדו יחד כדי ללמוד יותר על הקרום הקרחי של הירח, האטמוספירה הדקה והפנים העמוק.
לאספקת כוח לכלים באור השמש החלש שמגיע לצדק, אירופה קליפר מצוידת בלוחות ה הסולאריים הגדולים ביותר שהשתמשה בהם נאס"א למשימה בין-פלנטרית. כאשר הלוחות פרוסים, אורכם מגיע ל-30.5 מטרים מצד לצד. כשהיא טעונה בתרכובות דלק, היא שוקלת כ-6 טון.
יותר מ-4,000 אנשים השתתפו במשימה מאז שאושרה באופן רשמי בשנת 2015.
"כאשר אירופה קליפר יוצאת למסעה, אני אחשוב על השעות האינסופיות של עבודת צוות, חדשנות ומסירות שעמדו בבסיס הרגע הזה," אמר ג'ורדן אוונס, מנהל הפרויקט בנאס"א. "השיגור הזה הוא לא רק הפרק הבא בחקר מערכת השמש שלנו; זהו צעד גדול קדימה בחשיפת המסתורין של עולם אוקיינוס נוסף, מובל על ידי סקרנותנו המתמדת והחיפוש להמענה על השאלה 'האם אנו לבד?'"
עוד בנושא באתר הידען:עוד בנושא באתר הידען:
תגובה אחת
שאלה לאבי למה יקח לה 5 שנים וחצי להגיע לצק