אות רדיו מוזר וחוזר על עצמו התגלה בסמוך למרכז שביל החלב

זה לא פרץ רדיו מהיר, פולסר או כוכב בעל מסה נמוכה שמתלקח מדי פעם. זה גוף הקורן בתחום הרדיו בלבד לכמה שבועות, נעלם בבת אחת, וחוזר שוב כעבור זמן. החוקרים מבקשים להבין מהו

מרכז שביל החלב. תמונה מעובדת. המחשה: depositphotos.com

אסטרונומים גילו אות רדיו מוזר וחוזר על עצמו ליד מרכז שביל החלב, שחתימת האנרגיה שלו אינה דומה לזו של אף גוף אחר שנחקר אי פעם, עם זאת, המדענים משוכנעים שמקורו טבעי.

על פי מאמר חדש שהתקבל לפרסום בכתב העת Astropysical Journak ופורסם בשרת, הקדם פרסומי

arXiv , מקור האנרגיה מגלה התנהגות מוזרה. הוא נראה בהיר בספקטרום הרדיו במשך שבועות בכל פעם ולאחר מכן נעלם לחלוטין בתוך יום. התנהגות זו אינה מתאימה לפרופיל של אף סוג ידוע של גוף שמימי, כתבו החוקרים במחקרם, ולכן עשויה לייצג “סוג חדש של אובייקטים המתגלים באמצעות הדמיית רדיו”.

מקור הרדיו – המכונה ASKAP J173608.2−321635 – זוהה על ידי טלסקופ הקילומטר המרובע האוסטרלי, ASKAP  , מערך הכולל 36 אנטנות בקוטר 12 מטר, המתפקדות כאחת והופכות את המצפה לאחד ממצפי הרדיו הרגישים בעולם. הוא נועד לנתח מגנטיות קוסמית, לזהות חורים שחורים ולחקור את מקור הגלקסיות.

. בסקר ASKAP שנערך בין אפריל 2019 לאוגוסט 2020, הופיע האות המוזר 13 פעמים, ומעולם לא נמשך יותר מכמה שבועות, כתבו החוקרים. מקור רדיו זה משתנה מאוד, מופיע ונעלם ללא לוח זמנים צפוי, ולא נראה שהוא מופיע בנתוני טלסקופ רדיו אחרים לפני סקר ASKAP.

כאשר החוקרים ניסו להתאים את מקור האנרגיה לתצפיות מטלסקופים אחרים – כולל טלסקופ החלל צ’אנדרה המצלם בתחום קרינת X וטלסקופ החלל סוויפט, כמו גם טלסקופ הסקר בתחומי האינפרה האדום והאור הנראה בצ’ילה שיכול לקלוט אורכי גל בתחום האינפרה אדום הקרוב, האות האות נעלם לחלוטין. ללא פליטות נראות לעין בכל חלק אחר של הספקטרום האלקטרומגנטי, ASKAP J173608.2−321635 היא חידה הנוגדת הסברים ידועים.

סקרים קודמים גילו כוכבים בעלי מסה נמוכה המתלקחים מעת לעת ופולטים אנרגיית רדיו, אך לכוכבים הלוהטים האלה יש בדרך כלל קרינה מקבילה גם בתחום ה-X, כתבו החוקרים. לכן הם שוללים את סוג המקור הזה.

כוכבים מתים, כמו פולסרים ומגנטרים (שני סוגים של כוכבים שקרסו), הם גם הסברים לא סבירים, כתבו החוקרים.. בעוד פולסרים יכולים לבהוק בתחום הרדיו יש להם מחזור קבוע. הם בדרך כלל עוברים את התהליך הזה במשך שעות ולא שבועות. מגנטרים מתפרצים במקביל לתחום הרדיו גם בתחום קרני ה-X כוללים מקבילה רבת עוצמה לרנטגן עם כל אחת מההתפרצויות שלהם – שוב, בניגוד ל- ASKAP J173608.2−

התגלית הדומה ביותר היא אירוע שתועד בשנת 2000, אף הוא במרכז גלקסית שביל החלב וכונה GCRT – galactic center radio transient

כדי לגלות מהו העצם המסתורי הקורן רק בתחום הרדיו זקוקים החוקרים לזמן כדי לצפות באותות רדיו נוספים, ואולי לגלות דפוסים מסויימים שלא נראו עד כה.  “נוכל להבין עד כמה ייחודי ASKAP J173608.2-321635 הוא באמת ואם הוא קשור למישור הגלקטי, מה שבסופו של דבר אמור לעזור לנו להסיק את טבעו.” מסכמים החוקרים.