סלע חלל ענק הרס עיר ליד ים המלח לפני כ-3,600 שנה; השראה לסיפור השמדת סדום והרס חומות יריחו

אחד החוקרים האחראים לתגלית מספר כיצד אסטרואיד הדומה לזה שגרם לאירוע בטונגסקה שבסיביר בשנת 1908, פגע בעיר בירדן צפונית מזרחית לים המלח. העיר ננטשה לאחר מכן, והדי הפיצוץ פגעו בערים נוספות בסביבה, לרבות יריחו

מאת: כריסטופר מור, ארכיאולוג ומנהל פרויקטים מיוחדים בתוכנית המחקר הארכיאולוגי של נהר סוואנה ובמכון דרום קרוליינה לארכיאולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת דרום קרוליינה

תמונת לוויין המציגה את האזור של טאל אל-חמאם כ-12 קילומטרים צפונית מזרחית לים המלח.  העיר, הנקראת כיום "טאל אל-חמאם", ממוקמת כ-11 ק"מ צפונית מזרחית לים המלח, במה שכיום הוא ירדן. נאס"א, CC BY-ND
שיחזור הממחיש את פיצוץ המטאוריט מעל טאל אל-חמאם כ-12 קילומטרים צפונית מזרחית לים המלח. איור: נאס”א, CC BY-ND

כאשר תושבי עיר מזרח תיכונית עתיקה הנקראת כיום טאל אל-חמאם (Tall El-Hammam) בירדן עסקו ביום אחד בעיסוקיהם היומיומיים לפני כ-3,600 שנה, לא היה להם מושג שסלע חלל קפוא בלתי נראה נע לעברם במהירות של כ-61,000 קמ”ש.

הסלע הבזיק באטמוספירה והתפוצץ בכדור אש מסיבי בגובה של כ-4 קילומטרים מעל פני הקרקע. הפיצוץ היה חזק פי אלף מפצצת האטום בהירושימה. תושבי העיר ההמומים שהסתכלו עליו התעוורו מיד. טמפרטורת האוויר עלתה במהירות מעל 2,000 מעלות צלזיוס. בגדים ועץ עלו מיד בלהבות. חרבות, חניתות, בוץ  וכלי חרס החלו להינמס. כמעט מיד, העיר כולה עלתה באש.

כמה שניות לאחר מכן, גל הלם מסיבי התנגש בעיר. הוא נע במהירות של כ-1,200 קמ”ש, והיה חזק יותר מהטורנדו הגרוע ביותר שתועד אי פעם. הרוחות הקטלניות קרעו את העיר והרסו כל בניין. הם העיפו את 12 המטרים העליונים של הארמון בן ארבע הקומות וסחפו את ההריסות המעורבבות לעמק הסמוך. אף אחד מ-8,000 בני האדם או בעלי החיים בעיר לא שרד – גופותיהם נקרעו לגזרים  ועצמותיהם התפוצצו לרסיסים קטנים.

כעבור כדקה, 22 קילומטר מערבית לטאל אל־חמאם, הכו הרוחות מהפיצוץ בעיר המקראית יריחו. חומות יריחו נפלו והעיר נשרפה עד היסוד.

כל זה נשמע כמו שיאו של סרט אסונות הוליוודי. איך אנחנו יודעים שכל זה באמת קרה ליד ים המלח לפני אלפי שנים?

תמונת לוויין המציגה את האזור של טאל אל-חמאם כ-12 קילומטרים צפונית מזרחית לים המלח. העיר, הנקראת כיום “טאל אל-חמאם”, ממוקמת כ-11 ק”מ צפונית מזרחית לים המלח, במה שכיום הוא ירדן. נאס”א, CC BY-ND

קבלת התשובות דרשה כמעט 15 שנים של חפירות קפדניות על-ידי מאות אנשים. המחקר כלל גם ניתוחים מפורטים של חומר שנחפר על-ידי יותר משני תריסר מדענים מעשר מדינות בארה”ב, כמו גם קנדה וצ’כיה. כאשר הקבוצה שלנו סוף סוף פרסמה את הראיות לאחרונה בכתב העת Scientific Reports. עשרים ואחד המחברים שותפים כללו ארכיאולוגים, גיאולוגים, גיאוכימאים, גיאמורפולוגים, מינרלוגים, פליאובוטאניסטים, משקעים, מומחים להתנגשויות קוסמית ורופאים.

כך בנינו את התמונה הזאת של הרס בעבר.

סופת אש ברחבי העיר

לפני שנים, כאשר ארכיאולוגים הביטו על חפירות של העיר ההרוסה, הם יכלו לראות שכבה שחורה בעומק של כ-1.5 מטר המורכבת מתערובת של של פחם, אפר, בוץ וכלי חרס מומסים. היה ברור שסערת אש עזה הרסה את העיר הזאת לפני זמן רב. שכבה כהה זו נקראה שכבת ההרס.

החוקרים עומדים ליד חורבות הקירות העתיקים, כאשר סימני שכבת ההרס נראים באמצע כל קיר חשוף. פיל סילביה, CC BY-ND

אף אחד לא היה בטוח מה קרה, אבל השכבה הזו לא נגרמה על-ידי הר געש, רעידת אדמה  או מלחמה. אף אחד מהגורמים הללו אינו מסוגל להמיס מתכת, בוץ וכלי חרס.

כדי להבין מה יכול (היה לגרום להרס כזה), הקבוצה שלנו השתמשה במחשבון מקוון של פגיעת אסטרואידים כדי לנסות תרחישים שמתאימים לראיות. המחשבון נבנה על ידי מומחים לפגיעת מטאוריטים והוא מאפשר לחוקרים להעריך את הפרטים הרבים של אירוע התנגשות קוסמית, המבוסס על אירועי התנגשות ידועים ופיצוצים גרעיניים.

נראה כי האשם בהרס בטאל אל-חמאם היה אסטרואיד קטן דומה לזה שהפיל 80 מיליון עצים בטונגסקה שברוסיה בשנת 1908. זו הייתה גרסה קטנה בהרבה של הסלע הענק ברוחב קילומטרים שדחף את הדינוזאורים להכחדה לפני 65 מיליון שנים. היה לנו חשוד סביר. עכשיו היינו צריכים הוכחה למה שקרה באותו יום בטאל אל-חמאם.

מציאת ‘יהלומים’ בעפר

המחקר שלנו חשף מגוון רחב להפליא של ראיות.

באתר יש גרגרי חול סדוקים דק הנקראים קוורץ דחוס, המתגבשים רק בלחץ של 51 אלף אטמוספירות. דמיינו שישה טנקים צבאיים מדגם אברמס במשקל 68 טון שנערמו על אגודל.

שכבת ההרס מכילה גם דיאמונואידים זעירים, שכמו ששמם מציין, קשים כמו יהלומים. כל אחד קטן יותר מנגיף שפעת. נראה כי עצים וצמחים באזור הפכו מיד לחומר דמוי יהלום זה על-ידי הלחצים הגבוהים של כדור האש והטמפרטורות הגבוהות.

דיאמונואידים (במרכז) בתוך המכתש. הם נוצרו על ידי הטמפרטורות הגבוהות של כדור האש ולחצים על העצים והצמחים האחרים. מלקולם לקומפטו, CC BY-ND

ניסויים בכבשני מעבדה הראו כי כלי החרס ומכבשי הבוץ בטאל אל-חמאם נוצרו בטמפרטורות מעל 1,500 מעלות צלזיוס. זה חם מספיק כדי להמיס מכונית בתוך דקות.

שכבת ההרס מכילה גם כדורים זעירים של זכוכית מומסת קטנים יותר מחלקיקי אבק נישאים באוויר. הם נקראים כדוריות. כדוריות אלה עשויות מאדי ברזל וחול שנמסו בסביבות 1,590 מעלות צלזיוס.

בנוסף, משטחי כלי החרס והזכוכית המומסת מנומרים בגרגרים מתכתיים מומסים זעירים, כולל אירידיום בעל טמפ’ התכה של 2,466 מעלות צלזיוס, פלטינה שנמסה ב-1768 מעלות, וזיריקוניום סיליקט שנמס ב-1,540 מעלות.

יחד, כל הראיות הללו מראות שהטמפרטורות בעיר עלו לטמפרטורות גבוהות יותר מאלו שפולטים הרי געש, לוחמה ושריפות עירוניות רגילות. התהליך הטבעי היחיד שנותר הוא פגיעה מהחלל.

אותן ראיות נמצאות באתרי פגיעה ידועים, כגון טונגסקה ומכתש צ’יקסולוב, שנוצרו על ידי האסטרואיד שגרם להכחדת הדינוזאורים.

חידה אחת שנותרה היא מדוע העיר ויותר ממאה יישובים אחרים באזור ננטשו במשך כמה מאות שנים לאחר ההרס הזה. ייתכן כי רמות גבוהות של מלח שנשפכו על האיזור במהלך אירוע הפגיעה לא אפשרו לגדל יבולים. אנחנו עדיין לא בטוחים, אבל אנחנו חושבים שהפיצוץ אידה או התיז רמות רעילות של מי מלח מים המלח הסמוך. ללא יבולים, אף אחד לא יכול לחיות בעמק בתקופה של כ-600 שנה, עד שהגשמים המינימליים באקלים המדברי הזה שטפו את המלח מהקרקע.

האם היו עדי ראייה ששרדו את הפיצוץ?

ייתכן שתיאור בעל פה של חורבן העיר הועבר במשך דורות עד שנרשם כסיפורה של סדום המקראית. התנ”ך מתאר את ההרס של מרכז עירוני ליד ים המלח – אבנים ואש נפלו מהשמיים, יותר מעיר אחת נהרסה, עשן סמיך עלה מהשריפות ותושבי העיר נהרגו.

יכול להיות שזו עדות ראייה עתיקה? אם כן, השמדת טאל אל-חמאם עשויה להיות ההרס השני העתיק ביותר של התיישבות אנושית על ידי אירוע פגיעה מהחלל , אחרי הכפר אבו חורירה בסוריה לפני כ-12,800 שנה. חשוב לציין, זה עשוי להיות התיעוד הכתוב הראשון של אירוע קטסטרופלי כזה. הדבר המפחיד הוא שזו כמעט בוודאות לא תהיה הפעם האחרונה שעיר אנושית פוגשת את הגורל הזה.

אנימציה המתארת את מיקומם של עצמים ידועים בקרבת כדור הארץ בנקודות זמן במשך 20 השנים שהסתיימו בינואר 2018. קרדיט: נאס"א/JPL-קלטק
אנימציה המתארת את מיקומם של עצמים ידועים בקרבת כדור הארץ בנקודות זמן במשך 20 השנים שהסתיימו בינואר 2018. קרדיט: נאס”א/JPL-קלטק

התפוצצויות באוויר בגודל האסטרואיד של טונגסקה, כמו זו שהתרחשה בטאל אל-חמאם, עלולות להרוס ערים ואזורים שלמים, והן מהוות סכנה חמורה גם בימינו. נכון לספטמבר 2021, ישנם יותר מ-26,000 אסטרואידים ומאה שביטים הנמצאים במסלולים קרובים מאוד לכדור הארץ. אחד מהם עשוי להתרסק באופן בלתי נמנע על כדור הארץ. מיליונים נוספים עדיין לא זוהו, וחלקם עשויים להיות בדרכם לכיוון כדור הארץ עכשיו אלא אם כן טלסקופים קרקעיים או חללים (לוייניים) מזהים את העצמים הסוררים האלה. עם זאת, עדיין ייתכן שלא תינתן אזהרה, בדיוק כפי שקרא לתושבי טאל אל-חמאם.

מאמר זה נכתב במשותף על-ידי הארכיאולוג פיל סילביה, הגיאופיזיקאי אלן ווסט, הגיאולוג טד באנץ’, ופיזיקאי החלל מלקולם LeCompte (פטלקום).

למאמר באתר The Conversation

1. מאוד מעניין. גם התגובות של המאמינים פה מעניינות, מאמר מדעי, היסטורי לאנתרופולוגיה, תודה לידען. (:

2. לפי סקרים ארכיאולוגיים והמאמר הידוע של פרופסור זאב הרצוג ( “התנך אין ממצאים בשטח” הארץ 1999 ), הרי לעיר יריחו בתקופת יהושוע לא היו חומות בכלל, כלומר חומת ירחו נשנמצאה בחפירות ארכיאולוגיות בנתה בתקופה מאוחרת בלבד.
    בנוסף מיכוון שדי ברור גם ממשפטים שמופיעים גם בתורה וגם בספר יהושוע, למשל : “בתקופה ההיא היה ככה וככה…” ומכך שכל התורה וס]ר יהושוע כתובים בלשון עבר. ברורו שהסיפור התנכי נכתב בתקופה מאוחרת יותר – כנראה תקופת דוד המלך , או אפילו בתקופת בית שני, וכנראה שעירבבו בו סיפורי עמים ובין היתר סיפורים על אסונות טבע כגון זה.

3. אין מכתש! הפסוקים מדברים ברור: ‘והשם המטיר על סדום גופרית ואש מן השמיים…ויהפוך את כל ערי הכיכר’.
    ‘גפרית ומלח שריפה כל ארצה…כמהפכת סדום ואמורה… . אולי נזכה לכתבה גם על מציאת כתובת ירובעל?…

4. תמיד כיף לראות את המדע “מגלה” דברים שרשום בתורתנו כבר 3000 שנה.
    עוד מעט יגלו שלא היה שום מטאור ושום כלום, רק ה’.

5. זה לא היה סדום ועמורה ואדמה וצבויים שהושמדו ע”י הקב”ה מלך מלכי המלכים אלוקי ישראל ועולם כולו ובורא שמיים וארץ בגלל החטאים של יושבי ה4 הערים האלו. זה משהו אחר שלא קשור בכלל אליהם. וחומות העיר יריחו נפלו כ500 שנה אחרי החרבת סדום ועמורה. כל ה4 הערים העתיקות האלו ישבו על סלע אחד, ופשוט הקב”ה הוא האלוקים הפך את הסלע לצד השני, ה4 הערים האלו נמצאים מתחת לאדמה מתחת הסלע הזה, לא אני אומר את זה, אלא רש”י הקדוש זצ”ל מפרש ומסביר את זה. דרך אגב העולם כולו קיים רק 5,782 שנה ו27 ימים, כלומר לפניי 5,782 שנה ו27 יום הקב”ה מלך מלכי המלכים אלוקי ישראל ועולם כולו ובורא שמיים וארץ ברא את העולם כולו בששת ימי המעשה!!!!

6. לא בדקתי, שמתי על זה עכשיו בפעם הראשונה אבל אם את כורכת את זה במבול של נוח, אז כנראה שהמקור שלך לא מדעי.
    בכל אופן עד היום ידוע שסיפור נוח (וגלגמש) נבע מעדויות של ניצולי הצפת הים השחור את העמק שהיה שם קודם, לפני 9,500 שנה.

7. בפירסום המקורי במערב..יש את המידע המדעי שבו חישבו והוא4200שנה וזה אגב תואם במדוייק את החישוב הנוצרי מאז נוח(אין טעם לחשב רחוק יותר כי זה הבלים!)
    העיר שגילו מצפון-מזרח לים המלח כוסתה באבק הפגיעה של אחד מסלעי שובל המטאוריט הענק שהתפרק ברובו בכניסה ונפל באיזור הרי האלפים האוסטרי(וגם זה פורסם לפני מס’ שנים)

8. היות והאנושות לא מחזיקה בטכנולוגיה מונעת והמדע לא מפותח דיו על מנת לחזות ולמנוע אירועים מסוג זה אני לא אדאג ורק אמשיך לחיות את חיי עד התאיידותי

9. הסיפור הזה מוזכר גם בקוראן ..
    תואם בדיוק לאור שרשום בכתבה הנ”ל.
    זה העונש שקבלו האנשים שהיו חיים בתקופת הנבי לוט.
    יכולים לחפש בגוגל מה העונש שקבלו העם של הנבי לוט בגלל המעשים שלהם .

10. זה מקרה קלאסי של פיצוץ גרעיני .יש עדויות שדברים דומים קרו בעוד מקומות בעולם, פרי מלחמות שליטה של ה”אלים” שבאו מהחלל. ושיעבדו את בני האנוש הפרימיטיביים לצורכיהם מי שמרד הושמד. מספיק לעיין במיתולוגיות של כל העמים בעולם המספרות על אלים שבאו מהשמיים.יצרו אדם חדש בעזרת מניפולציות גנטיות והניחו את היסודות לתרבות האנושית הנוכחית כמובן מתוך האינטרסים שלהם .די לעיין בספר בראשית בעיניים של המאה ה21 כדי להבין במה מדובר.

11. ה״סיפור״ מענין ויש להניח כי ברובו מבוסס על ממצאים גאולוגים וארכאולוגים , אלא שחסרים ממצאים גאוגרפים שכן :
    העיר המתוארת יושבת באיזור שאינו מתאים לתאורים
    הגאוגרפים של המסורות וסיפורי התנך ,
    טלאל-אל-חמאם יושבת באיזור יבש יחסית כשמקור המים היחידי
    הוא הירדן שמעט מרוחק ,
    לאומת זאת סדום המקראית המסורתית ממוקמת בפינה
    הדרום-מזרחית של ים-המלח , באזור שבו יושבים היום שני כפרים גדולים , ״פיפי וסאפי״ שיושביהם נהנים מנווה ירוק ועשיר במים ,
    נחלי מים מתוקים יוצרים דלתא ענקית שמאפשרת חקלאות
    ומקור פרנסה לאלפי אנשים,
    ממערב לנווה הענק נמצאת ככר-ים-המלח שגם היא מתוארת במקורותֿ,
    על פי כל הסימנים הגאולוגים בתקופה המדוברת היה אגנו
    המזרחי של ים-המלח יבש מה שאיפשר מעבר קל ממזרח למערב.
    כלומר : בדרום-מזרח ים המלח אזור פורה ונגיש שעל פי כל הסימנים
    היה מיושב בצפיפות בימי קדם,
    המסורת והמקורות מגדירים אזור זה כ סדום ולכן ֿ
    כמי שמכיר את האזור על בוריו אני מעדיף להשאר
    עם ככר-ים-המלח וסדום המסורתיים .

12. אין ראיה לאסטרואיד זה רק השארה מהממצאים נראה יותר שאתם מדברים שטויות המיקרא אמיתי לא ההשארות שלכם