הפתעה: פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ מתרחשת פעמיים בשנה בממוצע

העובדה שאף אחד מהאסטרואידים שפגיעותיהן נראות בסרטוןשהפיצה קרן B612 לא התגלו מראש היא הוכחה כי הדבר היחיד שמונע קטסטרופה מאסטרואיד קטלני היא רק המזל העיוור, אומר ג’ון לו, אסטרונאוט לשעבר וכיום מנכ”ל קרן B612 Foundation.

החללית סנטינל תקיף את השמש, ותחפש עצמים קרובי ארץ שעלולים לפגוע בכדור הארץ. צילום: B612

כאשר אנו חושבים על פגיעות אסטרואידים בכדור הארץ רק מעטים עולים בראשנו – בפרט זה שהתפוצץ מעל סיביר ושיטח יער ענק בטונגסקה ב-1908 ועוד אחד שהתפוצץ מעל העיירה צ’ליאבינסק ואשר הדף האוויר שלו גרם לניפוץ זכוכיות. שניהם התרחשו ברוסיה, המדינה הגדולה בשטחה בכדור הארץ, והיו להם עדי ראיה – לפחות במקרה האחרון היו אפילו די הרבה עדי ראיה בשל התפוצה הגדולה של מצלמות על כלי רכב.

אמנם בין שני האירועים הללו חלפו 105 שנים, אך בתווך מסתבר שהתרחשו הרבה פגיעות אסטרואידים ברחבי העולם שבני אדם לא היו עדים להם, ולו בשל מיקומם המרוחק. אירועי פגיעה מסדר גודל כזה היו יכולים לגרום לנזק ברכוש, פציעות או גרוע מכך אם היו מתרחשות בערים.

והנה דוגמה לכמה פגיעות כאלה שהתרחשו ב-13 השנים האחרונות. סרטון וידאו שהפיצה היום קרן B612 המחישה נתונים שנאספו בידי רשתות המעקב אחר ניסויים גרעיניים. הם חושפים 26 אירועים נפיצים שתועדו בין השנים 2001 ל-2013, שלא נגרמו מפיצוצים גרעיניים כלומר בממוצע שני פיצוצים בשנה. אלו היו חייבים להיות פגיעות אסטרואידים, מ-1 ועד 600 קילוטון. לשם השוואה, עוצמתה פצצת האטום שהרסה את הירושימה וגרמה לסיומה של מלחמת העולם השניה היה 15 קילוטון ושל נגסאקי – 20 קילוטון.

אסטרונאוטים לשעבר של נאס”א אד לו ותום ג’ונס, שטסו במעבורות וכן אסטרונאוט ותיק יותר – ביל אנדרס שטס בחללית אפולו 8 הציגו את הסרטון באירוע שהתקיים במוזיאון התעופה בסיאטל, וושינגטון.

לו, המנכ”ל ואחד ממייסדי קרן B612 מבקש להגביר את המודעות הציבורית לעצמים קרובי ארץ במטרה לבנות ולשגר בסופו של דבר את סנטינל (Sentinel), טלסקופ חלל הצופה בתחום האינפרה אדום שיסרוק את השמים לזיהוי עצמים שעדיין לא מוכרים שמסלוליהם חוצים את מסלול כדור הארץ.

נכון להיום לא קיימת מפה דינמית של מערכת השמש הפנימית המראה את מיקומיהם ומסלוליהם של אסטרואידים אלה העלולים לפגוע בכדור הארץ. לדביר לו, תושבי כדור הארץ פשוטו כמשמעו טסים סביב השמש בעיניים עצומות. “אסטרואידים פגעו בכדור הארץ בעבר, והם יפגעו שוב – אלא אם כן נעשה משהו בנידון” אמר לו.

עורכי יוניברס טודיי מדגישים כי ההמחשה אמנם חדשה, אך הנתונים בה אינם חדשים. סקרים קודמים של אוכלוסית העצמים קרובי הארץ כבר גילו כמות נכבדה של עצמים כאלה וחישבה את סיכויי הפגיעה הישירה מהן, בין היתר באמצעות טלסקופ החלל WISE וטלסקופים קרקעיים.

1. עירן,
    אתה יודע שאתה תולדה של מפגש מוצלח בין תא זרע יחיד וביצית אחת? אם אתה רוצה להבין עד כמה אתה בר מזל אני ממליצה לך לברר מהו מספר תאי הזרע בממוצע בארוע מפגש שכזה. אני יכולה להבטיח לך גם שככל שתגדיל את ידיעותיך והבנתך, במיוחד בנושאים הרבים בהם מזל עיוור משחק תפקיד מרכזי (כמו למשל בהתרחשות מוטציות גנטיות), לא רק שידיך לא יירפו ופחדיך יתמעטו, אלא גם תרכוש הנאה חדשה מהבנתך זו וגם תקבל זווית ראייה רענה על חייך ואולי אפילו משמעות חיובית שלא הייתה לך קודם. אתה בר מזל! חבל לבזבז את הזמן על תפישה שנובעת בעיקר מחוסר ידע. בהצלחה!

2. עירן
    כל מי שחי, חי בזכות מזל עיוור, גם בלי אסטרואידים. מחלה, תאונת דרכים, מכת ברק, נשיכת נחש ועוד מיליוני סיבות.