החללית DART של נאס”א מכוּונת לפגיעה באסטרואיד המטרה דימורפוס במטרה להסיטו ב-26 בספטמבר

DART, שהוא הניסיון הראשון בעולם לשנות את המהירות והמסלול של תנועת אסטרואיד בחלל, מנסה שיטה להסטת אסטרואידים שתוכל להיות שימושית אם צורך כזה יתעורר בעתיד כדי להגן על כדור הארץ. הסיבה שנבחר לכך ירח של אסטרואיד היא כי ישתנה מעט מסלולו סביב האסטרואיד. האסטרואיד עצמו לא יוסט כדי לא לגרום בטעות לפגיעה בכדור הארץ

המחשה של משימת DART להסטת אסטרואיד. קרדיט: NASA/Johns Hopkins APL
המחשה של משימת DART להסטת אסטרואיד. קרדיט: NASA/Johns Hopkins APL

הצוות של DART אימת את המסלול של אסטרואיד המטרה

באמצעות כמה מהטלסקופים הכי חזקים בעולם, צוות החקירה של DART השלים מערכת של תצפיות בשישה לילות ביולי כדי לאמת חישובים קודמים של המסלול של דימורפוס — אסטרואיד המטרה של DART. דימורפוס מקיף את אסטרואיד האב הגדול יותר שלו דידימוס. התצפיות האלה מאמתות היכן האסטרואיד צפוי להיות בשעת הפגיעה. DART, שהוא הניסיון הראשון בעולם לשנות את המהירות והמסלול של תנועת אסטרואיד בחלל, מנסה שיטה להסטת אסטרואידים שתוכל להיות שימושית אם צורך כזה יתעורר בעתיד כדי להגן על כדור הארץ. 

“המדידות שהצוות ביצע בתחילת 2021 היו קריטיות כדי להבטיח ש-DART יגיע למקום הנכון בזמן הנכון לפגיעה הקינטית שלו לתוך דימורפוס”, אמר אנדי ריבקין, המנהל המשותף של צוות החקירה של DART באוניברסיטת ג’ונס הופקינס. “אימות המדידות האלה באמצעות תצפיות חדשות יראה לנו שאנחנו לא צריכים לשנות מסלולים וכבר מכוּונים למטרה”.

בלילה של 7 ביולי 2022 טלסקופ הגילוי לואל ליד פלגסטף, אריזונה צילם את האסטרואיד דידימוס. קרדיט: Lowell Observatory/N. Moskovitz
בלילה של 7 ביולי 2022 טלסקופ הגילוי לואל ליד פלגסטף, אריזונה צילם את הרצף הזה שבו האסטרואיד דידימוס, שנמצא ליד מרכז המסך, חוצה את שמי הלילה. הרצף כאן מואץ פי 1,800 בערך. מדענים השתמשו ברצף הזה ובתצפיות אחרות מהמערכה ביולי כדי לאמת את המסלול של דימורפוס והמקום החזוי בזמן הפגיעה של DART. קרדיט: Lowell Observatory/N. Moskovitz

הבנת הדינמיקה של המסלול של דימורפוס, עם זאת, חשובה מסיבות נוספות פרט להבטחת הפגיעה של DART. אם DART יצליח בשינוי המסלול של דימורפוס, הירחון ינוע קרוב יותר לעבר דידימוס, ויקצר את הזמן שנחוץ להקפתו. למרות שאפשר למדוד את השינוי הזה ישירות, המדענים צריכים לוודא ששום דבר אחר פרט לפגיעה לא משפיע על המסלול. זה כולל כוחות חלשים כמו רתע קרינה מפני האסטרואיד שהשמש מחממת, שיכול לדחוף אותו בעדינות ולגרום למסלול שלו להשתנות.

“הניסוי הזה הוא מטיבו “לפני ואחרי” ולכן מצריך ידע מעולה על מערכת האסטרואידים לפני שנעשה לה משהו”, אמר ניק מוסקוביץ, אסטרונום במצפה לואל בפלגסטף, אריזונה, ומנהל משותף של מערכת התצפיות ביולי. “אנחנו לא רוצים להגיד ברגע האחרון “הו, הנה משהו שלא חשבנו עליו או תופעה שלא הבאנו בחשבון”. אנחנו רוצים להיות בטוחים שכל שינוי שנראה יהיה אך ורק בגלל מה ש-DART עשה”.

בלילה של 7 ביולי 2022 טלסקופ הגילוי לואל ליד פלגסטף, אריזונה צילם את הרצף הזה שבו האסטרואיד דידימוס, שנמצא ליד מרכז המסך, חוצה את שמי הלילה. הרצף כאן מואץ פי 1,800 בערך. מדענים השתמשו ברצף הזה ובתצפיות אחרות מהמערכה ביולי כדי לאמת את המסלול של דימורפוס והמקום החזוי בזמן הפגיעה של DART. קרדיט: Lowell Observatory/N. Moskovitz
בלילה של 7 ביולי 2022 טלסקופ הגילוי לואל ליד פלגסטף, אריזונה צילם את האסטרואיד דידימוס. קרדיט: Lowell Observatory/N. Moskovitz

בסוף ספטמבר עד תחילת אוקטובר, סביב מועד הפגיעה של DART, דידימוס ודימורפוס יהיו הכי קרובים לכדור הארץ בשנים האחרונות, במרחק של בערך 10.8 מיליון ק”מ. ממרץ 2021 מערכת דידימוס הייתה מחוץ לטווח של רוב הטלסקופים הקרקעיים בגלל המרחק שלה מהארץ. אבל בתחילת יולי השנה צוות החקירה של DART השתמש בטלסקופים חזקים באריזונה וצ’ילה — טלסקופ הגילוי לואל במצפה לואל, הטלסקופ מגלן במצפה לאס קמפאנס וטלסקופ המחקר האסטרופיזי הדרומי (SOAR)  — כדי לצפות במערכת האסטרואידים ולחפש שינויים בבהירות שלה. השינויים האלה, הנקראים “אירועים הדדיים”, מתרחשים כשאחד האסטרואידים עובר לפני השני, וחוסם חלק מהאור שהם פולטים.

“התקופה הזאת בשנה בעייתית להשגת התצפיות האלה”, אמר מוסקוביץ. בחצי הכדור הצפוני הלילות קצרים וזאת תקופת המונסונים באריזונה. בחצי הכדור הדרומי, האיום של סופות החורף היה בשיאו. למעשה, מייד אחרי מערכת התצפיות, סופת שלגים גדולה פגעה בצ’ילה, והיה צורך לפנות את ההר שבו נמצא SOAR. כתוצאה מכך הטלסקופ נסגר לעשרה ימים כמעט. “ביקשנו שישה חצאי לילות של תצפית מתוך ציפייה שנאבד כמחצית מהם בגלל מזג האוויר, אבל איבדנו רק לילה אחד. היה לנו מזל גדול”.

בסך הכל הצוות הצליח להוציא מהנתונים את העיתוי של 11 אירועים הדדיים חדשים. ניתוח שינויי הבהירות האלה איפשר למדענים לקבוע במדויק כמה זמן לוקח לדימורפוס להקיף את האסטרואיד הגדול יותר. כך הם יכולים לנבא היכן יהיה דימורפוס בנקודות זמן ספציפיות, בכללן כש-DART יפגע. התוצאות התאימו לחישובים קודמים.

“אנו מאוד בטוחים עכשיו שמערכת האסטרואידים מובנת היטב וערוכים להבין מה יקרה אחרי הפגיעה”, אמר מוסקוביץ.

בנוסף לאימות משך ההקפה של דימורפוס והמיקום הצפוי בזמן הפגיעה, התצפיות האלה גם איפשרו לחברי הצוות לשכלל את התהליך שבו ישתמשו כדי לקבוע האם DART הצליח לשנות את המסלול של דימורפוס אחרי הפגיעה, ובכמה.

באוקטובר, אחרי ש-DART יתנגש באסטרואיד, הצוות ישתמש שוב בטלסקופים קרקעיים ברחבי העולם כדי לחפש אירועים הדדיים ולחשב את המסלול החדש של דימורפוס. הם צופים שהזמן שייקח לאסטרואיד הקטן להקיף את דידימוס ישתנה בכמה דקות. התצפיות האלה גם יעזרו להגביל תאוריות שהעלו מדענים מכל העולם לגבי הדינמיקה של המסלול של דימורפוס והסיבוב של שני האסטרואידים סביב הצירים שלהם.

DART הוא משימת הניסוי הראשונה בעולם של הגנה פלנטרית, ביצוע במכוון של פגיעה קינטית בדימורפוס כדי לשנות במעט את תנועתו בחלל. אף אחד משני האסטרואידים לא מהווה איום על כדור הארץ, אבל משימת DART תוכיח שחללית יכולה לנווט אוטונומית לפגיעה קינטית באסטרואיד מטרה קטן יחסית, והטכניקה הזאת ישימה להסטת אסטרואיד שנמצא במסלול התנגשות עם הארץ אם אי פעם יתגלה אסטרואיד כזה. DART יגיע למטרתו ב-26 בספטמבר 2022.

מבצע DART באתר נאס”א

עוד בנושא באתר הידען:

4 Responses

  1. משעמם למישהו? מחפשים איך להזיק גם לחלל, לא מספיק הורסים את כדור הארץ עכשיו עוברים לחלל? לא נורא מקסימום תהיה תקלה והאסטרואיד יגיע לכדור הארץ או יגרום לתנועת אסטרואידים לכיוון כדור הארץ, נו יאללה ניתן לאדם לחסל את העולם במכה אחת…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.