כשקולנוע ומציאות מתחברים במשימת הדיפת אסטרואיד: שוגרה החללית DART

החללית DART תנסה לשנות את מסלולו של אסטרואיד כפול/ מפיקי סרט אסונות החלל “אל תסתכלו למעלה” בנטפליקס, העוסק בגילוי של אסטרואיד שמאיים על כדור הארץ תזמנו את עלייתו בנטפליקס ליום השיגור המתוכנן

עדכון, 24/11/21

נאס”א שיגרה הלילה (22:21 שעון החוף המערבי ב-23 בנובמבר, 08:21 שעון ישראל ב-24 בנובמבר) בהצלחה את החללית DART, שתנסה להתנגש עם ירח של אסטרואיד ולמדוד כיצד תשפיע ההתרסקות על מסלולו של הירח הזעיר.

החללית אמורה להתנגש בירח דימפורפוס המקיף את האסטרואיד דידימוס בסוף ספטמבר 2022, כאשר האסטרואיד יהיה במרחק של 11 מיליון ק”מ, קרוב יחסית לכדור הארץ כך שניתן יהיה לצפות בו גם מטלסקופים ומכ”מים קרקעיים.

• זו המשימה הראשונה של תוכנית שירותי השיגור (LSP) של נאס”א שתטוס על מאיץ פלקון 9 שהוטס בעבר
  • DART היא המשימה הבין-כוכבית הראשונה ששוגרה על פלקון 9

שיגור החללית DART הלילה שבין ה-23 וה-24 בנובמבר 2021. צילום: נאס"א
שיגור החללית DART הלילה שבין ה-23 וה-24 בנובמבר 2021. צילום: נאס”א

ידיעה מקדימה

ביום רביעי הקרוב, 24/11 עומדת נאס”א לשגר את משימת DART – ר”ת Double Asteroid Redirection Test. החללית תשוגר באמצעות משגר פאלקון 9 של ספייס אקס מבסיס חייל האוויר ונדנברג בקליפורניה ותיפגש בסוף ספטמבר 2022 עם האסטרואיד הכפול דידימוס, כאשר האסטרואיד הכפול יהיה במרחק של 11 מיליון ק”מ מכדור הארץ, ויתאפשר לצפות בו באמצעות  טלסקופים קרקעיים ומכ”ם פלנטרי, במטרה למדוד את השינוי במסלול של הירח של האסטרואיד.

מי שחיכה ותיאם תאריכים עם נאס”א הם המפיקים של סרט חדש בכיכובו של לאונרדו דיקפריו שייצא באותו יום בנטפליקס ועוסק בשלושה מדענים שמגלים שאסטרואיד עומד להתנגש בכדור הארץ ונתקלים באדישות השלטונות.

יש לציין כי לספייס אקס זו תהיה המשימה הבין פלנטרית האמיתית הראשונה. במקור היתה החללית אמורה להיות משוגרת כטרמפיסטית על שיגור של לוויין תקשורת, אך בספייס אקס התלהבו מהרעיון והציעו לאפשר שיגור ישיר, דבר שגם יחסוך זמן רב. ספייס אקס של אילון מאסק, כידוע מתכננת בעתיד לשגר בני אדם למאדים במבצע שנוי במחלוקת.

אינפוגרפיקה המציגה את השפעת ההשפעה של DART על מסלולו של דימורפוס - ירח המקיף את דידמוס. קרדיט: נאס"א/ג'ונס הופקינס APL
אינפוגרפיקה המציגה את השפעת ההשפעה של DART על מסלולו של דימורפוס – ירח המקיף את דידמוס. קרדיט: נאס”א/ג’ונס הופקינס APL

DART הוא ניסוי הגנה פלנטרית של טכנולוגיות למניעת פגיעה של אסטרואיד בכדור הארץ. DART תשוגר לעבר אסטרואיד שהוא עצמו ירח של אסטרואיד אחר, ותתנגש בו במהירות של 6 ק”מ לשניה. בנאס”א יעקבו אחר מסלול האסטרואיד לפני ואחרי הפגיעה ויבחנו בכמה השתנה מסלולו של האסטרואיד בעקבות הפגיעה. הסיבה לבחירה באסטרואיד שהוא ירח של אסטרואיד אחר היא שקל יותר למדוד את השינוי במסלולו לעומת מדידת שינוי מסלולו של אסטרואיד המקיף את השמש.

האסטרואיד הכפול קרוב הארץ (65803) דידימוס הוא היעד לניסוי DART. בעוד קוטרו של האסטרואיד העיקרי הוא כ 780 מטר רוחב הירח שלו הוא רק כ-160 מטר,  גודל אופייני של אסטרואידים שעלולים להוות את האיום המשמעותי ביותר על כדור הארץ. האסטרואיד הבינארי דידימוס נצפה באינטנסיביות באמצעות טלסקופים על פני כדור הארץ כדי למדוד במדויק את תכונותיו לפני DART תגיעה אליו.

אסטרואיד המטרה של DART אינו מהווה איום על כדור הארץ.  עם זאת, צמד האסטרואידים יהיה מקום טוב לראות אם התרסקות מכוונת של חללית לתוך אסטרואיד היא דרך יעילה לשנות את מסלולה ואם ניתן יהיה להשתמש בה אם אסטרואיד המסכן כדור הארץ יתגלה בעתיד. בעוד שלאסטרואיד שגודלו עולה על 140 מטר אין סיכוי משמעותי לפגוע בכדור הארץ ב-100 השנים הבאות, רק כ-40% מהאסטרואידים הללו התגלו נכון לאוקטובר 2021.

שתי תצוגות שונות של החללית DART. מכשיר ההדמיה DRACO (דידימוס סיור ומצלמת אסטרואידים עבור OpNav) מבוסס על צלם ברזולוציה גבוהה LORRI מאופקים חדשים. התצוגה השמאלית מציגה גם את אנטנת מערך חריצי הקו הרדיאלי (RLSA) עם ROSAs (מערכים סולאריים מתגלגלים) מגולגלים. התצוגה מימין מציגה תצוגה ברורה יותר של מנוע היון NEXT-C.

ההתנגשות תשנה את מהירות הירח במסלולו סביב הגוף הראשי בשבריר אחוז, אך זה יספיק כדי לשנות את משך ההקפה של האסטרואיד את האסטרואיד הגדול יותר בכמה דקות – מספיק כדי להיראות ולהימדד באמצעות טלסקופים על פני כדור הארץ.

לאחר ההשקה, DART תפרוס מערכים סולאריים ותעל באמצעות הינה חשמלי סולארי – מנוע יונים, שנוסה בעבר בחללית DAWN. באמצעות שימוש בהנעה חשמלית.

SpaceX פועלת בעיקר במסלול כדור הארץ, לרבות מסלול לוויני התקשורת בגובה 36 אלף ק”מ. היא גם שיגרה מספר מטענים לירח ואפילו רכב חלל ועליו מכונית טסלה לחלל הבין כוכבי אבל מעולם לא ביצעה שיגור ממוקד לעצם שמימי ספציפי הדורש תכנון מעבר בין עצמי מערכת השמש.

ואם נחזור לסרט “don’t Look Up” מיותר לציין כמובן שהמציאות אמורה להיות שונה מאוד, לווינים, טלסקופים קרקעיים ואינספור אמצעים אחרי ואפילו סוכנוית של האו”ם  וכבר מוקדשים כיום לאיתור אסטרואידים המאיימים על כדור הארץ, ואם יתגלה אסטרואיד כזה סביר להניח שכל האנושות תתגייס מיידית, אפילו מהר יותר משהתגייסה לטפל בקורונה.

במאי הסרט, אדם מקקיי מסביר את הדמיון והשוני בין הסרט והמשימה של נאס”א