החקלאות החלה בו־זמנית בכמה מקומות בסהר הפורה

כך עולה ממחקר אודות מקור החקלאות באירן

נוף למרגלות הרי הזגרוס באירן. צילום: shutterstock

במשך עשרות שנים חיפשו ארכיאולוגים אחר מקור החקלאות. ממצאיהם מעידים כי ביות הצמחים הראשונים התרחש בחלק המערבי והצפוני של הסהר הפורה. בגליון ה־5 ביולי של כתב העת סיינס, חושפים חוקרים מאוניברסיטת טיבינגן, מרכז טיבינגן-סנגנברג לאבולוציה של האדם והמרכז האיראני לארכיאולוגיה חקלאית כי גם מדרונות הרי הזגרוס באירן, במזרח הסהר הפורה, שימשו כמרכז של ביות מוקדם.
הארכיאולוגים ניקולס קונרד ומוחסין זאידי מטיבינגן הובילו חפירות באתר אקראמי בצ’ונגה-גולן ב־2009 וב־2010. הם תיעדו פרופיל בעובי של 8 מטרים של ממצאים אקראמיים נאולטיים המתוארכים לגילאי 11,700-9,800 שנה. החפירות יצרו עושר של שרידים ארכיאולוגיים: כלי אבן, תיאורים של בני אדם ובעלי חיים, כלי עצם, עצמות בעלי חיים ואולי הכי חשוב – המרבץ העשיר ביותר של שרידי צמחים חרוכים שהתגלה אי פעם בתקופה שקדמה לייצור כלי החרס הניאולטיים במזרח הקרוב.

סימון רייהי, ראש המעבדה לארכיאולוגיה בוטנית בטיבינגן ניתחה למעלה מ-30 אלף שרידי צמחים מ-75 מינים בצ’ונגה גולן, המשתרעים על תקופה של למעלה מאלפיים שנה. ממצאיה מראים כי ניתן לשייך את מקור החקלאות במזרח הקרוב למרכזים רבים ולא לאזור בודד ושגם האזור המזרחי של הסהר הפורה שיחק תפקיד מפתח בתהליך הביות.

באתרים רבים מתקופת הקדם-חרסים השתמרו ממצאים מתקופות קצרות יחסית דבר שהופך את הרצף הארוך של צ’ונגה-גולן חשוב במיוחד לשיחזור התפתחות תבניות חדשות של תבניות קיום אנושיות. המינים הנפוצים ביותר בצ’ונגה גולן היו שעורה, דשא הנאכל על ידי עיזים ועדשים, שהם אבות הבר של התבואות המודרניות.

מינים אלה, ורבים אחרים, מייצגים מספר גדול של התחלות במרבצים הנמוכים המתוארכים לסוף עידן הקרח – לפני כ-11,700 שנה לערך. בממצאים בשכבה המתוארכת ללפני 9,800 שנה, יש כבר שרידים של חיטה מבויתת.

שרידי הצמחים בצ’ונגה גולן מייצגים רשומה יחודית ושנמשכה על פני תקופה ארוכה של ביות מיני צמחי בר במזרח הסהר הפורה. על פני תקופה של אלפיים שנה, עברה כלכלת האתר לעבר מינים מבויתים שיצרו את הבסיס הכלכלי לשגשוג חיי הכפר והתרבויות של המזרח הקרוב. הצמחים כוללים סוגים רבים של חיטה, שעורה ועדשים ביחד עם בעלי חיים מבויתים שהתלוו מאוחר יותר לחוואים כשהם מתפזרים על פני כל מערב אירואסיה, ומחליפים בהדרגה את החברות הנכחדות של ציידים-לקטנים. רבים מהצמחים שבויתו בסהר הפורה יצרו בסיס כלכלי המשרת את אוכלוסיית העולם כיום.