האירועים של 2013 במדע: פגיעת המטאוריט ברוסיה; הגולגולת בגיאורגיה; אקדח בהדפסה ביתית;

וגם: חציית רף 400 חלקים למיליון דו תחמוצת הפחמן באטמוספירה, מים עתיקים במאדים, וויאג’ר 1 יצאה את מערכת השמש; כוכבי לכת באיזור החיים, והטורף הראשון שהתגלה במאה ה-21

עוד זוית ראיה של המטאור שפגע ברוסיה ביום שישי, 15/2/2013, מתוך סרטון ביוטיוב
המטאור שפגע ברוסיה ביום שישי, 15/2/2013, מתוך סרטון ביוטיוב

השנה היתה שנה מלאת חדשות בתחומים מדעיים רבים ומגוונים. מבין אלף הכתבות שפורסמו השנה באתר הידען, בחרנו את מה שעשויות להיות הידיעות החשובות ביותר בעלות השלכות ארוכות טווח.

המטאור שהחריד את רוסיה

לפעמים צריך עיתוי כדי שנושא מדעי יעלה לכותרות. בתחילת השנה עשו המדענים בילד-אפ לקראת מעברו הקרוב של אסטרואיד המכונה 2012 DA14, שקוטרו כ-70 מטרים ליד כדור הארץ. מדובר באסטרואיד גדול יחסית שהתקרב אלינו פחות מהמרחק שבו נמצאים לווייני התקשורת אלא שלטבע היה סיפור אחר לספר לנו באותו יום, רסיס מאסטרואיד אחר, אם כי קטן יותר, בחר דווקא באותו יום להתרסק על כדור הארץ בקול רעש ובגל הדף שגרם להתפוצצות אלפי חלונות ולפציעתם של למעלה מ-1,500 בני אדם בעיר צ’ליאבינסק ברוסיה. המטאור הזה הוא כנראה האירוע השמימי המתועד ביותר משום שצולם גם ממצלמות סלולאריות אך בעיקר – ממצלמות קדמיות של כלי רכב, שהתקנתם מחוייבת לפי דרישת חברות הביטוח ברוסיה.

מאוחר יותר נמצא שבר גדול ממנו באגם קפוא. זוהי הפגיעה הגדולה ביותר בכדור הארץ מאז פיצוץ המטאור באוויר מעל טונגסקה שבסיביר בשנת 1908.

בעקבות ההתרסקות הזו גברה ההתעניינות בעצמים קרובי ארץ ובסיכון שלהם, דבר שאולי יסייע בהכנת מבצעים לחקר העצמים הללו, ואולי אף בהדיפת אלו מהם שעלולים לסכן את כדור הארץ.

הגולגולת בגיאורגיה

סיווג חדש של מיני האדם הקדמון. גולגולת מס. 5 בעת גילויה. תצלום באדיבות המוזיאון הלאומי של גיאורגיה

לא הרחק משם, בדמניסי, גיאורגיה, התגלתה על ידי קבוצה בינלאומית של חוקרים ובהם פרופ’ יואל רק מאוניברסיטת תל אביב הגולגולת המושלמת ביותר של אחד הפרטים הראשונים בשושלת הומו, זוהי הדגימה החמישית של הומנואיד עתיק, יונק פרימאטי בעל שני רגליים שהלך זקוף באתר זה. החוקרים מעריכים כי מדובר בפרט מהמין הומו ארקטוס, שכמוהו נמצאו באפריקה ובאסיה וכן שינו את הגדרתם של מספר מינים מאותה התקופה- הומו רגאסטר, הומו רודולפנזיס והומו הביליס כפרטים שונים של מין יחיד – הומו ארקטוס – האדם הזקוף.

זהו שינוי משמעותי לעומת הסיווג הנוכחי של האדם. המתנגדים לעומת זאת חושבים שגם אם הגולגולת חשובה, הם לא מסכימים עם חברותו במין הומו ארקטוס.

אקדח בהדפסת תלת ממד

הארגון המכונה Defense Distributed – הגנה לכולם – הצליח ליצור תרשימים של אקדח אותו ניתן ליצור במדפסת תלת-ממד ביתית ואחד מאנשיו גם הדגים זאת. מאוחר יותר גם הדגימו תחקירני ערוץ 10 כי ניתן להכניס את האקדח דרך מערכות האבטחה של הכנסת ואפילו הגיעו לקרבתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מי שהתמחה בסוגיה הוא ד”ר רועי צזנה, עד לאחרונה חוקר ביחידה לחיזוי טכנולוגי וחברתי באוניברסיטת תל אביב. בספרו “המדריך לעתיד” הוא כותב כי ברגע שכל אדם יוכל להדפיס לעצמו אקדח כזה, בעלות רכישה של מדפסת תלת-ממד ועוד מאה שקלים על החומר, כוחות השיטור יאלצו להיערך מחדש לאיומים שלפניהם. עבור משפחות הפשע המאורגן, מדפסת תלת-ממד עולה גרושים. ואם הן יכולות לצייד את כל החיילים שלהן בכלי נשק שאינם מזוהים במגלה מתכות מה טוב.” עם זאת, מכיוון שרשויות החוק מודעות לבעיה, הם ימצאו לה פתרון.
לכתבה בנושא באתר “מדע אחר”

שיבוט אנושי

לראשונה שיבוט אנושי – למטרות ריפוי של ילד חולה מחלה גנטית. חוקרים מהאוניברסיטה הרפואית והמדעית של אורגון נטלו תאי עור מילד בן שמונה הסובל ממחלה גנטית נדירה והחדירו את גלעינו לתוך תא ביצית של תורמת במקום גלעין הביצית ובכך שיבטו לראשונה בהסטוריה עובר, ממנו נטלו שורות תאי גזע המכילים את ה-DNA של הילד החולה, כדי שכעת ניתן יהיה להשתמש בהם בניסויים שונים, בדרך למציאת תרופה או טיפולים טובים למחלה, שזהותה לא נמסרה.

טייפון העל הייאן מעל הפיליפינים ב-9 בנובמבר 2013, כפי שצולמה ע"י האסטרונאוטית של נאס"א קארן נייברג מתחנת החלל הבינלאומית. הסופה הקטלנית בקטגוריה 5 נמתכת על פני כל התמונה מגובה של 400 קילומטר. צילום: NASA/Karen Nyberg
טייפון העל הייאן מעל הפיליפינים ב-9 בנובמבר 2013, כפי שצולמה ע”י האסטרונאוטית של נאס”א קארן נייברג מתחנת החלל הבינלאומית. הסופה הקטלנית בקטגוריה 5 נמתכת על פני כל התמונה מגובה של 400 קילומטר. צילום: NASA/Karen Nyberg

ציון דרך בהתחממות כדור הארץ

במאי השנה, לראשונה בהסטוריה מדענים מדדו ריכוז של 400 חלקים למיליון של גז דו תחמוצת הפחמן באטמוספירה בתחנת מדידה של הסוכנות הלאומית לאוקיאנוגרפיה ואטמוספירה של ארה”ב (NOAA) במאונה לואה, הוואי. לפני המהפכה התעשייתית היה ריכוז גז חממה זה 280 חלקים למיליון. רמות כאלה לא היו באטמוספירה ב-3 מיליון השנים האחרונות.

לא צריך להיות מדען כדי לחוש בתוצאות ההתחממות – שינויים בכמויות הגשמים, סופות ענק (קתרינה ב-2005, טייפון העל הייאן שפגע בפיליפינים בנובמבר 2013), מידבור, סופות שלגים שנוצרו בגלל החלשות זרם הגולף כתוצאה ממילוי האוקיאנוס במים מתוקים ועוד.

הציבור ממאן להאמין לאזהרות וכעת גם התגלתה הסיבה, הגארדיאן הבריטי מדווח כי גורמים שמרנים, בעיקר בארה”ב משקיעים מיליארד דולר בשנה להפצת הכחשת ההתחממות ובלובי למניעת פעילות כלשהי מצד הממשל וגופים בינלאומיים. כבר לפני מספר שנים דיווחנו על ידיעה שהפיץ ארגון גרינפיס לפיהם שני אחים בעלי בתי זיקוק בטקסס (האחים קוך) השתלטו על המפלגה הרפובליקנית ומימנו רק קמפיינים של מועמדים מכחישי התחממות, דבר שהפך אותה למפלגה אנטי מדעית. הם גם ניסו להשתלט השנה על העיתון הליברלי לוס אנגל’ס טיימס בין היתר כדי להטות את הקו המדעי שלו בתחום הסביבה.

השנה גם יצא הדוח החמישי של ה-IPCC – הפאנל הבין ממשלתי לשינויי האקלים, והובהר בו שהסבירות שהאדם גורם להתחממות הנצפית בתקופה האחרונה עלתה ל-95%.

מאדים על הכוונת

אסטרונאוט במושבה המאוישת העתידית הראשונה במאדים. ציור אמן: חברת Mars One

לפני כשנה נחת על מאדים רכב השטח הרובוטי קיוריוסיטי. חיים הוא לא מתוכנן אפילו למצוא אבל הוא בהחלט הצליח לפענח הרכבים של סלעים שמקרבים את ההוכחה לכך שלפחות הוא יכול היה לתמוך בחיים בעבר. בין היתר מדובר בטיט שנמצא באיזור ‘מפרץ הסכין הצהובה’, וקרקע אחרת המכילה למעלה מ-2% מים, וכן למדנו על הרכב אטמוספירת מאדים שעובייה 1% משלנו.

ובינתיים, חברה פרטית בשם מארס 1 הודיעה על כוונתה לשגר ארבעה אסטרונאוטים ברי מזל למאדים ב-2025 כדי לחנוך שם את המושבה האנושית. אין עדיין טכנולוגיה שתאפשר להחזירם, ומי שייצא יצטרך להשאר שם. למעלה מ-200 אלף איש נרשמו לתחרות. ובינתיים, קבוצה אחרת , Inspiration Mars Foundation מבקשת לשלוח זוג לטיסה שתקיף את מאדים ותחזור לכדור הארץ, מעניין האם בעל ואישה יוכלו להיות ביחד במתקן סגור במשך למעלה מ-500 יום?

וויאג’ר 1 יצאה ממערכת השמש

מעט רחוק יותר, עברה השנה החללית וויאג’ר 1 את קצה מערכת השמש באופן רשמי. אין כמובן קו גבול ולכן המדענים היו צריכים להבין בעצמם האם החללית נכנסה לאיזור הלא ממופה. וויאג’ר 1 ששוגרה ביחד עם אחותה התאומה וויאג’ר 2 ב-1977 עשתה הסטוריה כאשר היתה העצם הראשון מעשה ידי אדם שעזב את ההליו ספירה, הגבול המגנטי המפריד בין השמש, כוכבי הלכת ורוח השמש משאר הגלקסיה, רק בדיעבד פורסם מאמר בכתב העת סיינס לפיו האירוע התרחש ב-25 באוגוסט 2012.

טלסקופ החלל פלאנק צילם את היקום התינוק בפרטים גדולים מאשר עד כה והסתבר כי היקום עתיק ב-100 מיליון שנה מאשר סברו עד כה.

כוכבי לכת באיזור החיים

מערכת השמש קפלר 62. איור: נאס"א
מערכת השמש קפלר 62. איור: נאס”א

טלסקופ החלל קפלר אחראי השנה לגילוי של מאות כוכבי לכת מחוץ למערכת השמש, שלושה מהם קטנים יחסית ונמצאים באיזור החיים של השמש שלהם, ולפיכך יכולים תיאורטית להוות בית לחיים. בלי קשר לקפלר, מדענים גילו כוכבי לכת אחרים בעלי פוטנציאל לחיים סביב מערכת גלייס 667. קפלר הראה שלמרבית הכוכבים בסביבתנו הקרובה יש כוכבי לכת, אך הוא עצמו סבל מבעיות שגרמו להשבתתו, עד כה אושרו 135 כוכבי לכת שגילה מאז שיגורו ב-2009, ויש עוד למעלה מ-2,000 מועמדים, שיש לעקוב אחריהם.

בעלי חיים

ביוני הוכרז על גילוי שלד הפרימט העתיק ביותר – Archicebus Achilles יצור שאורכו 7 סנטימטר שחי לפני 55 מיליון שנה.

בקולומביה גילו מדענים יצור שנראה כמו הכלאה של דב וחתול המכונה אליגיטו – זהו היונק הטורף הראשון שזוהה ביבשות אמריקה מזה 35 שנה.

הכתבות הנצפות ביותר באתר הידען בשנת 2013