מעיין הנעורים? חוקרים גילו סוג חדש של תרופות המעכבות הזדקנות ומאריכות את החיים הפעילים בעכברים

החוקרים, ממכון סקריפס וממאיו קליניק גילו כי תרכובות מסויימות מצליחות להרוג תאים מזדקנים, שסירובם למות גורם לתופעות הזקנה. עדיין יש צורך בניסויים נוספים בבעלי חיים לפני שניתן יהיה לבצע ניסוי קליני

הזדקנות - המחשה: shutterstock
הזדקנות – המחשה: shutterstock

צוות חוקרים ממכון המחקר הרפואי סקריפס, מאיו קליניק ומכונים נוספים זיהו סוג חדש של תרופות, אשר מאטות משמעותית את תהליך ההזדקנות מרגיעים תסמינים של חולשה, משפרים את תפקוד הלב ומאריכים את משך החיים הבריאים והפעילים (healthspan).

המחקר החדש פורסם אתמול, 9 במארס, באתר כתב העת Aging Cell. החוקרים טבעו את השם senolytics לסוג החדש של התרופות. אבי הטיפוס של הסוכנים הסנוליטים הוכיחו את יכולתן לבלום מאפיינים הקשורים להזדקנות,” אומר פרופ ג’יימס קירקלנד, השותף למחקר. “הם עשויים בסופו של דבר לעכב, למנוע, להקל או אף להפוך מחלות זיקנה רבות בו זמנית ולא רק אחת בכל פעם.

תאים מזדקנים – תאים שהפסיקו להתחלק (Senescent cells) מצטברים עם הגיל ומאיצים את תהליך ההזדקנות. מכיוון שהתקופה הבריאה בעכברים הוארכה בזכות חיסול תאים מזדקנים אלה, המדענים מעריכים כי מציאת תרופות שיעשו את אותה הפעולה בבני אדם עשויה להיות בעלת פוטנציאל גדול.

ואולם המדענים עמדו בפני הסוגיה כיצד לזהות ולפגוע בתאים המזדקנים מבלי להזיק לתאים אחרים. אנשי הצוות חשדו כי כי ההתנגדות של התאים המזדקנים למוות כתוצאה מעקה או נזק יכולה לשמש כרמז. ואכן, באמצעות ניתוח הרצף הם גילו שכמו תאים סרטניים גם תאים מזדקנים מבטאים ביטוי יתר של “רשתות הישרדות” (pro-survival networks) המסייעות להם להתנגד למות תאים מתוכנן (apoptosis). ממצא זה מספק קריטריון חשוב לחיפוש אחר תרופות אפשריות.
לאחר שהכניסו את הקריטריון לשיקולי החיפוש, התבייתו החוקרים על שתי תרכובות אפשריות – התרופה נגד סרטן dasatinib (הנמכרת תחת השם המסחרי Sprycel) וכן quercetin, תרכובת טבעית הנמכרת כתוסף תזונה ופועלת כאנטי היסטמין ונוגדת דלקת.

ניסויי המשך בתרביות תאים הראו כי התרכובות הללו אכן מעודדות מוות של תאים מזדקנים. לשתי התרכובות היו נקודות חוזקה שונות. Dasatinib העלימה את תאי הגזע המזדקנים האחראים ליצירת תאי השומן, בעוד quercetin היתה יעילה יותר כנגד תאי אנדותל מזדקנים וכנגד תאי גזע ממח העצם של עכברים. שילוב של השניים התגלה כיעיל ביותר.

בשלב הבא בחנו החוקרים את השפעת החומרים הללו על בריאותם ותהליך הזדקנותם של עכברים. “במודל חיות, שיפרו התרכובות את התפקוד הקרדיו וסקולרי ואת כוח הסבל, הפחיתו את בריחת הסידן ואת החולשות והגדילו את משך החיים הבריאים (healthspan)” אומרת פרופ’ לורה נידרנהופר – אחת החוקרות החתומות על המאמר, “ניתן לציין כי בכמה מקרים, התרופות השיגו את השיפורים הללו לאחר טיפול אחד.

בעכברים זקנים, שופרה פעילות הלב בתוך חמישה ימים לאחר מנה אחת של התרופות. מנה אחת של שילוב התרופות הוביל לשיפור יכולת הפעילות הגופנית אצל חיות שנחלשו לאחר הקרנה כמו זו שמקבלים חולי סרטן. ההשפעה ארכה לפחות שבעה חודשים לאחר הטיפול בתרופות.

מתן התרופות באופן סדיר לעכברים עיכב תסמינים הקשורים לגיל כגון שחיקת עמוד השדרה ובריחת סידן מהעצמות והגדיל את משך החיים הבריאים של בעלי החיים.

החוקרים אומרים כי נדרשים ניסויים נוספים בבעלי חיים לפני שניתן יהיה לבצע ניסויים קליניים. הם גם מזהירים כי לשתי התרופות שנחקרו יש תופעות לוואי, לפחות כאשר הן ניתנות בטיפול ארוך טווח.

ואולם למרות החששות הללו החוקרים מרוצים מהתוצאות. “הזדקנות תאים קשורה למספר רב של מחלות כך שיתכנו אפשרויות רבות לטיפולים בתרופות אלה ובתרכובות דומות” אומר רובינס. “כמו כן אנו מצפים שהטיפול בתרופות סנוליטיות יהיה נדיר וכך ניתן יהיה להפחית את הסיכון מתופעות הלוואי.”

“אנו רואים במחקר צעד גדול לעבר פיתוח טיפולים שיוכלו להאריך את משך החיים הבריאים או לטפל במחלות ובהפרעות הקשורות לגיל.” אומר פרופ’ פול רובינס ממכון סקריפטס, שביחד עם פרופ’ לורה נידרנהופר הובילו את המחקר במרכז סקריפס בפלורידה. “כאשר הסוכנים הסנוליטיים, כדוגמת השילוב שזיהינו ישמשו באופן קליני, ההשלכות יכולות לשנות את פני החברה.” הוסיפה נידרנהופר.

לידיעה באתר מכון סקריפס

1. קצת מטעים פה
    יאריכו את משך החיים הבריאים
    לא את תוחלת החיים
    הערכה שלי כי התרופות האלו יישפרו את בריאות המזדקנים אך דווקא ייקצרו אותם
    על פי הכלל יותר איכות פחות כמות

2. מספיק לי 180 שנה אוכל לראות נכדים ונינים. בנוסף אם זה יהיה זה יהיה מאוד יקר רק המליונרים ישתמשו בזה.לא יתנו את זה לסודנים או פועלים פשוטים.העולם שלנו בנוי מכסף.סקס,אינטרסים וכמובן גזענות.

3. למה לחיות לנצח?? אין דבר חכם יותר מהמוות
    ההתחדשות הרעיונית של האנושות המדע וכל השינויים שאנחנו חווים הם בגלל שאנשים מתים
    המוות הוא בסך הכל שלב בגלגל החיים
    נגיד שנחיה 500 שנים זה לא ישעמם? כמה אדם מנטלית יכול לעבוד לעשות את אותם הפעולות ?
    כמה ידע אנחנו יכולים לצבור
    מה יהיה עם זכרונות הילדות אחרי 500 שנים האם בכלל נזכור מי אנחנו ?
    ומה הסיכוי שאתה תחיה יותר מהילדים שלך

בקיצור רבותיי יש קללה סינית עתיקה
    ״הלוואי שתחיה הרבה יותר מהילדים שלך ״

אני לא נגד הנסיון להאריך חיים אבל אני חושב שזה לא הדבר החשוב ביותר שהמדע צריך להתעסק בו

4. אחד
    אני לא משוכנע שקצב ההתקדמות ברפואה היא אקספוננציאלית. כלים טכנולוכיים משמשים לפיתוח טכנולוגיה. ברפואה אני חושב שהמצב שונה.
    הלוואי ואתה צודק…