כרומוזום X עשוי להסביר את המקור לשוני בגובה בין נשים לגברים

בדרך כלל מושתקים גנים כפולים בכרומוזומי ה-X אצל נשים. ממחקר שערכו חוקרים פינים על כ-25 אלף מתושבי צפון אירופה, גן אחד כזה, שבביטוי יתר גורם לגובה נמוך ואשר השתקת אחד מעותקיו נכשלה הוא אחד הגורמים להבדל המובהק בגובה בין נשים לגברים

זיהוי הגנטיקה הקשורה לגנים שבכרומוזום X יכול לסייע בהבנת מאפיינים השונים בין המינים - כגון גובה. צילום: shutterstock
זיהוי הגנטיקה הקשורה לגנים שבכרומוזום X יכול לסייע בהבנת מאפיינים השונים בין המינים – כגון גובה. צילום: shutterstock

לעתים קרובות מתעלמים מכרומוזום X כאשר מבצעים מחקרים גנטיים בקנה מידה גדול על שום ייחודו של כרומוזום זה. מכיוון שנשים נושאות שני עותקים של הכרומוזום והגברים רק אחד, זיהוי הגנטיקה הקשורה לגנים הנמצאים על כרומוזום X עשויה להיות בעלת ערך ולסייע לנו בהבנת המאפיינים המבדילים בין שני המינים. חוקרים באוניברסיטת הלסינקי בפינלנד גילו כעת ששונות גנטית בכרומזום X משפיעה על גובה האדם.
החוקרים ניתחו את ההבדלים הגנטיים הנפוצים בכרומזום X, אחד משני הכרומוזומים הקובעים את המין, בקרב כ-25 אלף בני אדם בצפון אירופה שהמידע הרפואי עליהם היה זמין לחוקרים. מטרת המחקר היתה לגלות גורמים גנטיים שעשויים להסביר הבדלים פרטניים בכמה תכונות כגון BMI, גובה, לחץ דם ורמת ליפידים (שומנים בדם). בנוסף, החוקרים גם בחנו האם כרומוזום X יכול לתרום לכמה מההבדלים המוכרים בין נשים לגברים בכמה תכונות כגון גובה. מאות שונויות גנטיות המשפיעות על תכונות אלה זוהו עד כה, אך בהתחשב בייחודו, כרומזום X זכה להתעלמות במרבית המחקרים הקודמים.
תוצאות המחקר התפרסמו ב-6 בפברואר 2014 בכתב העת PLOS Genetics journal.
חקר כרומוזום X מציב אתגרים ייחודיים. העובדה שלנשים יש שני עותקים של הכרומוזום ולגברים רק עותק אחד היתה צריכה להילקח בחשבון בניתוח. אולם רצינו להתגבר על האתגרים הללו כי ביולוגיות חדשות” אומר ד”ר טארו טוקאינן העובד כיום בבית החולים הכללי בבוסטון.
המחקר הראה כי גרסה גנטית מסויימת של הגן ITM2A שמשחק תפקיד בהתפתחות הסחוס, נפוצה בקרב אנשים נמוכים מהממוצע. זיהוי הגרסה, הנמצאת בגופם של כשליש מהאירופאים, הראתה כי התופעה נובעת מביטוי יתר של ITM2A, כלומר ככל שהגן מבוטא יותר, כך האדם יהיה נמוך יותר. באופן מעניין, התופעה משפיעה על הגובה ומתבטאת חזק יותר בנשים.

“המנה הכפולה של כרומוזומי Xאצל נשים גורמת לבעיות במהלך ההתפתחות. כדי למנוע זאת ישנו בגוף תהליך של השתקת אחד משני העותקים של כרומוזומי ה-X. הבנו כי הגובה תלוי בכך שהגן הכפול לזה שזיהינו (והשכן שלו בגנום), התחמק מהשתקה” הסביר פרופ’ סמולי ריפאטי, החוקר הראשי במחקר.
“מכיוון ששני העותקים של ITM2A נותרו פעילים, הגן מבוטא ברמות גבוהות בגוף האישה. איזורים אלה לא מאוזנים בין גברים ונשים והם יכולים לסייע לנו להבין מדוע כמה מהמאפיינים שונים בין המינים” המשיך.
לפי חישובי החוקרים, הגרסה אחראית, לכ- 1-2% מההבדלים בין הגובה הממוצע של גברים לזה של נשים באוכלוסיה הפינית.

בנוסף, שני איזורים אחרים בכרומוזום X, אחד מהם אחראי לרמות האינסולין בדם לאחר צום והשני קשור אף הוא לגובה זוהו במחקר זה. באף אחד מהם לא אובחנו הבדלים מובהקים בין המינים בעוצמת ההשפעה הגנטית כמו ב- ITM2A.

לידיעה באתר אוניברסיטת הלסינקי