פוענח רצף גנום של ממותה צמרית

עד כה בטוחים החוקרים ש-3.3 מיליארד בסיסים מתוך 4 מיליארד הבסיסים שמיצו משערות של שתי ממוטות שייכים להן ולא לחיידקים או פטריות שזיהמו את הדגימות. הם ממתינים לסיום ריצוף גנום הפיל כדי לנסות לאתר אילו מהגנים הנותרים שייכים אף הם לממותות

ממותה צמרית

מדענים באוניברסיטת פן סטייט מובילים צוות שהיה הראשון לדווח על ריצוף ראשון של בעל חיים שנכחד מעל פני האדמה. כך טוען ווב מילר, פרופסור לביולוגיה ומדעי המחשב ואחד משני המדענים במובילים בפרויקט.

המדענים ריצפו גנום של ממותה צמרית, מין נכחד של פילים שהתאים עצמו לחיים בסביבות הקרות של חצי הכדור הצפוני. הם ריצפו 5 מיליארד בסיסי DNA תוך שימוש במכשירי ריצוף ה-DNA העדכניים ביותר ובגישות חדשות לקריאה יעילה של DNA עתיק.

“מחקרים קודמים של בעלי חיים שנכחדו, יצרו רק כמויות קטנות של נתונים” אומר סטיבן שוסטר, פרופ' לביוכימיה וביולוגיה מולקולרית בפן סטייט והשותף השני להובלת הפרויקט. “בסיס הנתונים שלנו גדול פי 100 מאשר כל בסיס נתונים קודם שפורסם עד כה של בעל חיים נכחד, דבר שמדגים כיצד ניתן להעלות את פרויקט ריצוף הגנים העתיקים לאותה רמה כמו של פרויקטי הגנום המודרניים.”

החוקרים חושדים כי בגנום המלא של הממותה יש למעלה מ-4 מיליארד בסיסי DNA, בערך בסדר הגודל של הגנום של הפילים האפריקנים כיום. אף כי הרצף שלהם כולל למעלה מ-4 מיליארד בסיסים, רק 3.3 מיליארד מתוכם, מעט יותר מגודלו של גנום האדם, עשויים להשתייך לגנום הממותה. כמה מהבסיסים הנותרים עשויים להיות שייכים לממותה אך יתכן שחלקם שייכים לבעלי חיים אחרים כגון חיידקים ופטריות מהסביבה שזיהמו את דגימת ה-DNA. הצוות נעזר בגרסת טיוטא של ריצוף גנום הפיל האפריקני, שכרגע עובדים על השלמתו חוקרים ב-MIT ובהארווארד, כדי לאתר את הרצפים השייכים לממותה מתוך הרצפים החשודים כמזוהמים.

הצוות מיצה DNA מגרעין של תאי השיער של שתי ממותות, האחת שנקברה בשלג העד הסיבירי לפני 20 אלף שנה והשניה, בת לפחות 60 אלף שנה. מהשיער קל יותר לסלק DNA זיהומי מאשר לדוגמה מהעצמות. בנוסף, שורש השערה שומר על הגרעין שלו כמו פלסטיק, ומגן עליו משחיקה וחשיפה למזהמים. החוקרים הודיעו כי ישלימו את ריצוף כל גנום הממותה, כאשר הפרויקט יזכה למימון נוסף.

אגב זה אינו הנסיון הראשון למצות DNA של ממותה. קדם לו נסיון של חוקרים יפנים שרצו להביא ללידתה של ממותה חיה, אך כאמור לא הצליחו בכך.

לידיעה באתר אוניברסיטת פן סטייט

באותו נושא באתר הידען:

1. להוגין במהופך:
    תודה על ההסבר.
    אמנם הפניתי את שאלתי להוגין אבל תשובתך כנראה טובה מכל תשובה שהיא תוכל לתת

2. בלוטות הרעל של הוגין עלו על גדותיהן אז היא החליטה לפרוק אותן על מיכאל

הכישרון שניחנת להפך בכל דבר ודבר שניחן ולו בשביב/ ניצוץ האמת ולעוות את עיקריו מעורר פליאה,אם לא מתחת לזה.
    ניכר שעוד לא נולד המורה שישכיל ללמדך..אלא אם יצא ספר שיקרא:"תאוריית השקרים האבסולוטים של מיכאל".

4. יצחק:
    אתה מפספס את הנקודה.
    מה שהבנת מדברינו אינו מה שאמרנו ולמעשה רחוק מאד מכך.
    מדע אינו אמת כו מדע אינו טענה ורק לטענות ניתן לייחס ערכי אמת או שקר.
    המדע הוא דוקטרינת חשיבה שעל פיה, כדי לברר את האמת יש להשתמש בניסויים – כדי לקבל את הנתונים, ובהיגיון כדי להסיק מהנתונים מסקנות.
    ההיגיון שבו אמור המדען להשתמש הוא ההיגיון המתמטי.
    ניתן לומר שמסתתרת מאחרי דוקטרינת חשיבה זו טענה אחת ויחידה (שלגביה אכן ניתן לייחס ערך אמת) והיא הטענה שבאמצעות דוקטרינה זו, ורק באמצעותה, ניתן להתקרב לאמת וגם לדעת שעושים זאת.

במסגרת הדוקטרינה המדעית פותחו כל מיני תיאוריות המנסות להסביר את התופעות הנצפות.
    הצפייה בתוצאות הנצפות היא הניסוי והתיאוריות הן חוקי הטבע שהמדענים ניחשו בתור הסבר הטוב ביותר לתופעות אלו.
    את התיאוריה ממשיכים לפתח באמצעות ההיגיון והמתמטיקה כדי לגזור ממנה תחזיות בדבר מה יקרה אם נעשה כך וכך – תחזיות אלו נבדקות בניסויים נוספים וכך התיאוריה יכולה להיות מאוששת – אם הניסוי הצליח או מופרכת אם הניסוי נכשל.
    תיאוריה כזאת אינה נתפסת כ"אמת" אלא, כאמור, כתיאור הטוב ביותר של המציאות שהצלחנו לפתח עד כה.

המדע הוא, אם כן, הבאה מן הפרט אל הכלל של המשפט הידוע "איזה הוא חכם? הלומד מניסיונם של אחרים".
    אין זה פלא, כיוון שבעצם אין לנו – בני האדם – כל דרך אחרת לדעת דברים. כל מה שאנחנו יודעים הוא פרי הניסיון ופרי המסקנות הלוגיות שאנחנו מסיקים מן הניסיון.

התורה של משה – כמו תורת היחסות – היא תורה.
    היא כוללת אוסף ניבויים על העולם.
    הבעיה היא שניבויים אלה אינם נכונים (עיין ערך שפן וארנבת).
    לכן התורה היא תיאוריה מופרכת.

הדרישה "להאמין" היא דרישה העומדת בסתירה לרוח המדע כיוון שהיא בעצם אומרת לאדם שאסור לו הנסות ולבדוק באיזו מידה תואמת אמונתו את המציאות.
    בתורה יכולות להיות טענות נכונות וטענות שגויות.
    מי שפועל ברוח המדע מסוגל לברור ביניהן.
    מי שפועל ברוח הדת אמור לקבל את כולן כאמת.

5. אבי, רשמת

מבחינתי כולם ‘דתיים’, ולצורך העניין הספיצפי הזה איני רואה הבדל בין יהודים להוטנטוטים. כולם נגד השכל וההגיון, והם הרוב בנוכחות התקשורתית, באיזה קנה מידה שלא תיקח את זה.

ואני רוצה למחות “הוטנטוטים” איננה קבוצה דתית, זהו הכינוי האירופי שנחשב כינוי גנאי כיום לאוכלוסיה האפריקאית שהתגוררה בדרומה של אפריקה, אבל איננה קשורה לקבוצה האתנית הנפוצה הבנטו, אוכלוסיה זו הושמדה עם ההתישבות האירופאית בדרום אפריקה ושרידיה התערבבו עם הבנטו. מדובר בקבוצה אתנית הנפרדת לחלוטין מהבנטו, אוכלוסיה שהתקיימה על ציד ורעיית בקר, בניגוד לבנטו החקלאים. לטעון שהם “נגד ההגיון” זה באמת משפט חסר משמעות.

6. ‘לעשות רוח’:

מצאתי שהיות ואתה הנך מבסס הבנתך על המדע, והמדע מבסס רבים מחוכמתיו על עניין תאוריה שנתונה היא לאישוש והפרכה, דהיינו רובה עשויה בגדר הרעיון וההגיון, והרי הן הרעיון והן ההגיון מהם כי אם תוצר מעשה הרוח, ובזה נמצא כי אני ואתה אחי הקטן עושים רוח ואף סערה ובהשתדלות שתגדל ותרחיק אל מחוץ לכוס המים.

ברכות מרובות,

7. ועוד לאחי,

תגיד, ככה בינינו…
    חביב עליך לקרוא את הגיונותיי? שכן ודאי נמצא שיש בהם מן ההגיון ומן הנקודות שמתקיימות בשנינו…

אחיך החמוד,

8. אחי הקטן,

חן חן על הפירגון…(אני בטוח שכולו אמת).

קטונתי אני מלעשות רוח על ידידי, אבל אין אני מוצא את הסיבה לתגובותיי כתלויה במי עוסק בניהול האתר.

ולעניין האפרופו ומציאות עשיית הרוח:
    אשמח אם תוכל להאיר לי בדלותי את הדרך להבנת המשפט המסיים.

יצחק.

9. יצחק, אתה חמוד ברמות שוברות שיאים ! ! !

אפרופו, הגיון/ מדע/ אמת. עוד לא הצלחת להבין שאבי הוא הבעלים ומנהל האתר, מיכאל הוא אחלה, אבל לעיניינך אבי HE IS THE MEN …

ואפרופו רוח, ‘לעשות רוח’ זאת לא מציאה כזאת גדולה.

10. לאבי ומיכאל,

מצאתי מתגובותיכם שלהגיונכם מדע הוא אמת, ובכן ראוי שידע המדען כי המדע הוא השאיפה הכנה לאמת המוחלטת, אך כפי שיודעים עמיתיי האמת המוחלטת עוד לא נמצאה ורחוקה היא מלהימצא בידי אדם. ובכדי שמדע יעמוד בקריטריונים של אמת המוחלטת, עליו להיות:
    שלא תלוי בזמן ואוחז באמת המוחלטת ברצף המוחלט.
    שלא נחלק לסברות והגיונות שונות, שהרי הוא אמת המוחלטת וכזו יש רק אחת.
    שאין הוא מתמעט ועולה, אלא רק הולך ומתגבר.

שהרי זהו טבעה של אמת, עצם היותה מוחלטת ושלימה.

יסכימו איתי ידידיי שכל עוד המדע מתבסס באמיתות התלויות בזמן, תאורייה והגיון בריא, הרי הוא כאמונה לכל דבר, אלא שבחומר מתבסס ולא בעניין רוח.

ומהי דת? כי אם מדע העוסק באמת הרוח ולא בזו של חומר, אלא שבכל עניין החומר ידוע גם לעמיתיי רב הוא החלל, דהיינו עניין הרוח.
    למגבלות הגיונותיי הויכוח המשמעותי בין תורת הבריאה לזו שבפיכם הוא:
    האם הרוח היא זו שעושה בחומר, או שהחומר הוא העושה מלאכתו ברוח.

ועד שלא נוכל להביא האמת המוחלטת בדבר (דהיינו הוכחה מעשית ולא תלויה), כולנו עומדים נבוכים מול העוצמה האדירה שמתקיימת סביבנו בכל עת.

11. יצחק:
    מדהים אותי הקישור שאתה עושה בין הדת לבין האמת, המשמעות, וחיפושן.
    כל אלה אין להן עם הדת ולא כלום.
    טענות הדת הן טענות בעלמא שמישהו בחר לטעון ללא כל ביסוס או נימוק.
    הדרך היחידה לגלות את האמת היא דרך הניסוי וההיגיון.
    כל שאר ה"אמיתות" ה"מתגלות" בדרכים שונות ומשונות אינן אלא הזיות ותוצאות של שטיפת מוח.
    כפי שאמרו חלק ממנהיגי היהדות ש"אפילו אם תחוקק המדינה חוק המחייב שמירת שבת, יהיה חוק זה פסול משום שחוקק בידי אדם ולא בידי אלוהים" (סלח לי על כך שבחרתי את המילים בעצמי כי זכרתי רק את המשמעות), כך אומר אני שאפילו אם אי אילו מהצהרות הדת הן נכונות, אין להתייחס אליהן ככאלו כל עוד לא תיבדקנה באופן מדעי.
    כל בני האדם מחפשים משמעות אבל הכמיהה למשמעות לא צריכה להעביר אדם על דעתו עד כדי כך שיחליט ש"מצא" אותה גם אם לא מצא.
    כל טענה בדבר המשמעות צריכה להיות אמיתית אף היא וכל עוד אין בדת כלים לבדיקת האמת ועל אחת כמה וכמה – כל עוד אינה נותנת שיבקרו ואינה מקבלת את ההפרכה המדעית של טענותיה כעדות לאי אמיתותן של הטענות, חיפוש המשמעות בדת הוא חסר…. משמעות.

12. נקודה קטנה:
    את המאמר בהידען קראתי רק לאחר שקראתי כתבה דומה באתר YNET, שם מצאתי מהתגובות עניין האבולוציה וכל סדר הדברים.

עניין המסננים:
    ידידי אבי, אכן את האמת שלך אתה בונה בצורה בריאה בשילוב התיעצות מומחים והגיון, אבל אני, מה עליי כי אם אדם נחמד שמוצא עצמו מעיין ומחפש כל פיסת הבנה ומשמעות בין אם בדפי הדברות, בין אם בהידען ובין בכלל. הרי נמצא שהגיונותיי מבססים עצמם מתוך האמת שלך ואמת האחר וודאי שכך אבנה לי ההגיון כנכון ומוחלט יותר.

עניין הגיון:
    הגיון באדם נבנה ומתקיים על בסיס לימודו ואשר הוא חווה, נמצא שהאדם וכל הגיונותיו אינם אמת המוחלטת, אלא ראייתו על בסיס הבנותיו המוגבלות. ולכן משותף הוא לשנינו על בסיס ההגיון ואחיזה בחוכמות המדע, כי אמת תהיה מוחלטת לכשתופיע היא במלוא הדרה ללא שום סתירה וסתימה.

יצחק.

13. תגובה אחרונה להיום, יש לי יום עמוס מחר.

זה לא כל כך רחוק כפי שזה נראה לך. אמנם אתה רואה רק את הדת “שלך”, גם היא זוכה לחשיפות אינוסף בטלווויזיה, ואפילו במכרז לזכיניות ערוץ 2 הם נדרשו לתוכניות דת ולא נדרשו לתוכניות מדע, למרות פניה שלי ושל פרופ’ אליה ליבוביץ’.

שנית מתי ראית לאחרונה ערוץ 2 ו10 אחרי שמונה בבוקר. נראה שהכל הולך – קוראים בקלפים, בקפה, בכף היד, מומחים לאנרגיה (לא גז בישול….), אסטרולוגים, נומרולוגים, בני כתות שונות (כולנו זוכרים את אודטה והסיינטולוגים שלה), וגם קבליסטים. ומתי ראית בזמן האחרון את הערוץ המקומי שהפך לערוץ זמיר כהן והרב לייטמן?

נב. לא אכפת לי לחקור. אם מישהו באיזו מחלקה לתקשורת רוצה דוקטרונט שיבדוק את הנגישות של הציבור לידע מדעי מול הנגישות שלו לידע השולל את המדע, אני זמין…..

כל כלי התקשורת, למעט הידען, נותנים לכל אחד להחליט והתוצאה – מדורי אסטרולוגיה, ניו אייג’ ויהדות בשפע. יש שמורת טבע אחת שבה מי שנמאס לו מההבלים יכול למצוא את האמת האחת והיחידה – האמת המדעית. למה לקלקל אותה?

לילה טוב.

מציאת האמת:
    האמירה לעניין מציאת האמת מאתרים כמו אלו, היא מופרזת משהו, שכן אמת מתקיימת בכל, ובכדי למוצאה ודאי שיש לעסוק ולבדוק בכל.

הדדיות כפשרה:
    ודאי שהדדיות נמצאת פשרה, אך לא בזה אנו עוסקים. אנו עוסקים במציאת האמת, והאמת כולה היא מוחלטת, שכן אין בה במזו המוחלטת מקום לפשרות.

השלטון:
    השלטון ודאי אינו שלי, כי אני בקטנותי מחפש האמת כפי שהבהרתי.

עניין רתיעה:
    אם נמצא שהחילונים עושים האמת שלהם בתוך רתיעה ודאי היה כי בכל פעם שאדליק טלויזיה, אפתח רדיו או כל אתר חדשות גדול יעלה לפניי תוכן שכולו הטפה דתית וכולו הבנת הבורא. בכל שעל וצעד הייתי מוצא עניין צניעות וקיום כל המצוות כולן, והרי יודע ידידי שאין זו המציאות וודאי שרחוק זה הדבר.
    אין אני רואה בחילוניות רתיעה מן השלטון והמחשבה הדתית, תיתכן סלידה מסוימת בקרב אנשים מסוימים, אך ודאי שחיבתם של בני האדם באשר הם לדת גדלה משהו. ואומר לך בינינו, הנטייה של בני אנוש לחפש משמעות היא תופעה שנמצא כי ממש מובנית ברצף הגנטי של כל אחד ואחד מאיתנו.

בואו ניתן לכול אחד להחליט מהו המוחלט ולא נצא מנקודת הבנה שכל שנראה לנו ולהגיננו, הוא המילה האחרונה…

15. תודה על תשובתך
    המשותף לשנינו היא הבנת האמת ומסירתה לכל הקיים. אלא שהבנת האמת שלך עוברת דרך מסננים שמוציאים בדרך את ההגיון ואילו שלי עוברת דרך ביקורת עמיתים ובאמצעות ההגיון. זה הבדל של שמים וארץ.
    אני לא מאמין בשטות הזו של הפוסט מודרניזם.

הטיעונים המועלים במאמר שהפנית אליו באשר לתיארוך הם טיעונים שחוקים שהופרכו מזמן, ושפשוט חוזרים עליהם כי אין לכם טיעונים אחרים.

עניין הקשר:
    קיים קשר למאמר בקישור ורובו בעניין תיארוך השנים שהוא ודאי נושא לויכוח לא פשוט בסוגית היקום.

עניין הדדיות:
    ראה תגובה 9.

עניין השיוך:
    איפה בדיוק מיקמת אותי שאמרת "אתם". אני באמת מחפש להבין בכל רגע נתון אמת ומשמעות מהי, ואין אני רואה שום הבנה במציאת האמת, לא בזכות עניין שליטה ולא בעליונות. אם נמצא ואני חושב שיש לחשוב כמותי, ודאי שזה מתוך שאני (מה לעשות), שייך למשפחת בני האנוש, ומה גם שהעשייה הרבה והמיוחדת שלך הרי היא לכדי שיבינו האנשים את ההבנות שבידך וודאי שכך יוכלו לבוא לידי מחשבתך.

אנו בני האנוש, ככל שאכפתיים יותר וחמעמיקים יותר מנסים להעניק לסביבתנו את ההבנה לפי התכלית שאנו מאמינים בה. וזה ודאי משהו שמשותף לשנינו: הבנת האמת ומסירתה לכל קיים.

יצחק.

17. אין שום דרך, אפילו מקרית, להגיע לאמת מאתרים של מחזירים בתשובה. גם ההדדיות היא פשרה.

ההדדיות נועדה לפחות להראות לכם שהשלטון שלכם, המבוסס על רתיעה של אנשים חילונים ממוצעים מעימותים (באשר הם), אינו יכול להתקיים לנצח.

18. לאבי,

הדדיות, אין היא מאפיין של אמת מוחלטת, אלא כי אם גישה שתופסת בה עניין כבוד ונקמה.

מדע בתכליתו, הנו חיפוש אחר הקיים המוחלט ומציאת האמת המוחשית. אם ברצוננו לתפוס ולדבוק באמת, עלינו להיות נאמנים לה, בין אם בהדדיות ובין לא.

בתודה על ההתייחסות,
    יצחק.

19. יצחק. לא מיכאל הסיר, אני בעל האתר ואני הסרתי. מיכאל הסביר לך את השיקולים שלי.

קודם כל המאמר הספציפי לא היה קשור בשום דרך למאמר ממנו קושר. שנית, ההדדיות היא עניין קדוש אצלי. אצלכם קודם כל צריך להוכיח שליטה ועליונות ולכן אתם סבורים שכולם צריכים לחשוב כמוכם, ושהדעה שלכם (מלאת הבורות) עדיפה.

20. למיכאל,

לא הבאתי את הקישור בכדי לתת פרסום, או להוסיף ניקוד במנועי החיפוש לאתר הדברות, אלא באמת בכדי שאנשים יוכלו לקרוא ולחשוב.

יתכן שאתר הדברות לא רץ ומפרסם כל תגובה שלא מסתדרת עם הרעיון שבו הוא אוחז, אך דווקא אתה והאתר שתחת ידיך מחויב לאפשר קישור מסוג זה. שכן אתר הידען בהבחנתי הדלה מנסה להיות חופשי ומקבל.

אני באמת ובתמים חושב שהסרת הקישור לכתבה, הנו סוג של קטנוניות או לחילופין (ואני אומר את זה בזהירות) פחדנות.

תודה על תגובתך,

21. יצחק:
    למה אתה מתלונן על אתר זה?
    הרי הוצע לך פתרון! דאג שבאתר הדברות יוכנס הקישור שהוצע ואז יסכימו להכניס גם את הקישור שלך.
    אלא מה?
    אתה יודע שבאתר הידברות לא מחפשים את האמת אלא להיפך – עושים את כל מה שאפשר כדי להסתירה – ולכן כלל אינך מנסה לשכנע אותם.

22. לא הבנתי מה הקשר בין הסרת הקישור לבין הקישור לכתבה המדוברת? יש איזה קטע עקרוני של החלפת קישורים או משהו?

סה"כ הבאתי קישור לכתבה מעניינת שמראה עוד צד ועוד הבנה לקיום ומהותו…

לפי דעתי אתם פשוט צריכים להשתחרר קצת.

תבינו, גם אם אנשים יקיימו את מצוות התורה ויאמינו בבורא, זה לא יביא אתכם לגיהנום.

הרי המשמעות שלכם היא הבנה של הקיום מתוך חיפוש האמת ולא מתוך הפחד של מה יקרה לי אחרי שאמות…

אז אנשים יקראו את המאמר ויכול להיות שלחלק זה יהיה שטויות במיץ ולאחרים קודש. מה יקרה? יאמינו שיש בורא לעולם. אז?

גם ככה וגם ככה העשייה שלכם לא נפגמת, ודאי שלא לפי שיטתכם. שהרי לא במהות ומשמעות הנכם עוסקים, כי אם בהבנת האיך.

ושוב תודה לצוות הידען! וכמו כן אשמח אם יחזירו את הקישור, וזאת משום שכל עשייתם, היא עניין אמת.

תודה!

23. אם אתם לא מפחדים מהאמת אז תקראו את המאמר הבא:

המלצה:
    נסו לבוא עם ראש פתוח , לא חילוני ולא דתי.

תחליטו אתם!

ותודה לצוות הידען שאישרו את התגובה!

(((הוסר כאן קישור לאתר הידברות, שיוחזר רק אם באתר הדברות יהיה קישור לכתבה הבאה באתר הידען https://www.hayadan.org.il/zamir-cohens-changeover-blofs-140908/

24. הם ינסו לשבט את הממותות ולכאורה לא יצליחו. אבל אז יום אחד מישהו יקבל זיהום פטרייתי וכשיסתכלו בזה במיקרוסקופ, יראו עדר ממותות צמריות רועה לו על העור.