באחד הערבים הנהדרים ב מסאי-מרה (קניה) עלתה ונשאלה השאלה : מדוע המסאים לובשים ומצטבעים באדום ?
מאחר והשאלה עלתה בחוג ידענים ונשאלה ע'י איש אשכולות חשבתי שנכון יהיה להוביל את השואל לתשובה , ולא פשוט לדקלם את דעתי.
לכן בנסיון להגיע לסיבה שאלתי מדוע הבדווים שחיים במדבריות חשופים (וחמים ) לובשים שחור?
ואכן השואל הוכיח ידע והבנה והסביר בבהירות את יתרונו של הצבע השחור באזורים בהם הקרינה חזקה. יתרון הנובע מסגולת הצבע השחור למנוע חדירת קרינה על-סגולה, קרינה הפוגעת בתאים חיים.
הוספתי את האפשרות (המקובלת עממית) כי השחור “אוגר” חום ביום “לשימוש” בלילות המדבר הקרים, כך שבמקרה זה השחור לא רק יפה אלא גם מועיל.
הנחות על יתרון הצבע השחור באזורים מרובי קרינה נבדקו, פורסמו והן ידועות ומקובלות לגבי: חיפושיות , סלעיות , עורבים, ואפילו לגבי תושבים אנושיים באזורים מסוימים, כל אלה התפתחו במהלך האבולוציה בהתאמה לתנאי הסביבה התפתחות שכנראה אינה “משיגה” את ניזקי האדם לשיכבת האוזון המסננת חלק מאותן קרניים קטלניות – ולכן היום גם כהי העור נפגעים מעודף הקרינה העל-סגולה בנקודה זאת הצטרף לשיחה עמית (מדריך טיולים) ופתח בהסברים מעמיקים על : “מהות הצבע האדום עבור המסאים הרועים בסוונה הירוקה , הצבע האדום שולט ובולט בשטח, צבע הדם המסמל אומץ וחיים” ועוד יתרונות רבים ומרובים שנותן הצבע האדום , או לפחות הקשרים טקסיים ואמונתיים המצדיקים שימוש בצבע האדום. יש מי שיטען כי הצבע האדום “מפחיד אריות” אבל ידוע שאריות לא מבחינים בצבעים ולכן טענה כזו בטלה.
המסאים רועים את עדריהם בשטחי הסוונה כבר מאות שנים וכמי שמובילים לסוונה עדרי בקר – מזון אריות – תמיד היה אליהם להגן על רכושם מפני טורפים ולכן קיימת “עוינות” הדדית בין הטורפים לרועים, עוינות ופחד הדדי גורמים לזיהוי המסאים ע'י האריות בעזרת חוש הריח בעיקר ואולי גם ע”י זהוי מופע כללי.
בכל האמור לעיל יש דברים נכונים ומענינים אבל אין תשובה לשאלה הראשונית : מדוע לובשים המסאים אדום? השאלה אינה מה היתרונות , או “למה זה טוב”, מה התועלת, או היתרונות, אלא פשוט מדוע ?
בהתאם נשאלת שאלה מתבקשת באותו הקשר: מדוע במקומות בהם מגדלים כותנה (באופן מסורתי מאות שנים) מעדיפים לבוש בהיר – לבן? מדוע ציידי הקוטב – האסקימוסים – לובשים פרוות בהירות? התשובה לשאלה האחרונה כה ברור ששום הסבר “מדעי” על יתרונות סביבתיים לא יעקוף את התשובה הנכונה.
פשוט : יושבי הצפון צדים חיים ומתקיימים מסביבתם , בסביבה זאת חיות בעלות פרווה בהירה , חיות אלה “פיתחו” את פרוותן במהלך אלפי שנות אבולוציה שקידמו את היתרון בפרווה בהירה בצפון המושלג, ציידי הצפון לא היו צריכים לחקור מדוע הם פשוט צדים את המצוי בסביבתם ולכן לובשים את פרוות הניצודים. היתכן כי מגדלי כותנה פשוט לובשים את תוצרתם הבהירה, את החומר הזמין והנוח בסביבם .
אם זאת המסקנה הרי שזה גם הבסיס לתשובות לשאלות הקודמות. מדוע טוב למסאים ללבוש אדום, לבדווים שחור וכו' רבים הרעיונות המציעים הסברים ליתרונות שיש לצבעים הנלבשים.
אם שוקלים את הנסיבות הסביבתיות הרי המסאים חיים באזורים פתוחים “מוכי קרינה” (כמו הבדווים) ולכן על פי ההנחות טוב היה לו לבשו שחור, אבל המסאים כהי עור – בגלל התפתחות ש”העדיפה” צבע עור כהה הרגיש פחות לקרינה – לבושם מיועד בעיקרו לקישוט , ולא להגנה מפני פגעי הסביבה , לכן אין הגיון בטענות לסיבות סביבתיות.
בני הלואו (בקניה) שמוצאם מאותו אזור כמו המסאים – אזור הנילוס בסודן וכן שבטים רבים שמוצאם ממרכז אפריקה (בנטו) מצטבעים בלבן המופק ממשקע גירני שנימצא בסביבתם הצטבעות לטקסים כמו חתונה, מילה, הלוויה וכו'.
בעקבות הכרותם עם תיירים נולד אצלם הצורך להסביר מנהג זה, ושוב כתוצאה מהמיפגש עם “מבינים” הם מסבירים היום לתיירים כי “הצבע הלבן הוא להגנה מקרינת השמש” האמנם? ואנחנו למדנו כי דווקא הצבע השחור – צבעם הטבעי מונע קרינה. אבל יש מי ששואל שאלה ונותן לה תשובה – לא תמיד נכונה ומקומיים שמופיעים לפני תיירים מאמצים הסבר מוטעה.
האם יש מי שחושב כי אי פעם ישבו זקני הדור (מסאים או בדווים) העלו לדיון את הבעיה – מה ללבוש? שקלו את היתרונות והחסרונות , דנו החליטו ומאז כך לובשים ……… בהחלט לא ! לא מפני שהשאלה אינה – ולא היתה מה טוב ללבוש, השאלה היא פשוט מדוע לובשים צבע מסוים ?
שאלה פשוטה וכך גם התשובה: כל אחד משתמש בחומרים שבסביבתו , בחומרים הנוחים לשימוש, בחמרים הזמינים ביותר. לא על סמך רעיונות מדעיים של יתרונות, אלא על סמך זמינות. הבדווים מגדלים עיזים , לובשים מוצרי צמר עיזים כלומר : צמר שחור.
נכון , העיזים “פיתחו” את הצמר השחור בשל יתרונו בסביבתן על היתרונות שיש לצמר שחור אפשר לפתח תילי-תילים של תאוריות והנחות , אפשר גם להניח כי הבדווים “בררו”את העיזים השחורות בגלל הצלחתן והתאמתן לסביבתו, אבל הצבע לא היה המטרה אלא תוצאה (טובה) שהיא חלק ממכלול רחב של תכונות , בדווים מגדלים עיזים שחורות בגלל יתרונן בסביבה, אבל לובשים את החמר הזמין ביותר אצל מגדלי עיזים שחורות צמר עיזים שחור .
מענין לציין כי אם התפשטות האיסלם חדרו לאפריקה השפעות “בדוויות” ורבים הרועים בצפונה של אפריקה שאימצו את הלבוש השחור למרות שאינם מגדלים עיזים (באתיופיה חוצבי המלח בשקע דנקיל) חיים ועובדים באחד המדבריות החמים , הוסיפו לעירומם כיסוי חלציים בצבע שחור, בניגריה אוהבים להצטבע בקשת צבעים. בני הבורורולובשים גלימה שחורה, כנראה בהשפעת האיסלם.
בסהרה , שצבעם המסורתי הוא כחול הטוארג – “התפשרו” על מכנסיים שחורים וחולצה כחולה.” הצבע הכחול מצוי בטבע בשכבות טין הנושאות עקבות תחמוצות נחושת וקובלט.ואכן כשיורדים דרומה מהסהרה מגיעים לשבט הטורקנה בקניה , אלה מתלבשים רק בגלל ציות לחוקי המדינה אבל אוהבים מאד להצטבע בצבע הכחול המצוי בטבע במחוזותיהם.
בסביבה קרוב חיים הסמבורו שהם ענף צפוני של שבט המסאים (זוכרים) בסביבתם מתחלף צבע הטין לאדום “חי” ואכן הם מעדיפים את האדום. ושוב למסאים, כפי שנאמר אוהבים המסאים להתקשט, ורוב הזמן לכך מיועד לבושם – לקישוט, לצורך הקישוט דרוש צבע , מסתבר כי הצבע הנפוץ הזמין והשמיש ביותר בסביבתם הוא הצבע האדום,כשממשיכים ויורדים דרומה נהיה הצבע כהה יותר ופחות “חי”ואכן : הסמבורו לובשים ומצטבעים באדום “חי”, ואילו אצל המסאים בטנזניה הופך הצבע לאדום דהוי קרוב לחום.
הצבע מופק מטין – חרסיות בהן ריכוזים של תחמוצות ברזל ואלומיניום , . נכון טין זה קיים בשטח בעקבות תהליכים גיאלוגים , להליכים שהשפיעו גם על גורמים אחרים , אבל לענינינו : פשוט נוצר בשטח- בטבע צבע אדום זמין ונוח לשימוש.
אף אחד לא יטען שהמסאים מודעים לתהליכים הגאולוגים, או שמי מהם חקר את “יתרונות השימוש בטין האדום” הם פשוט משתמשים במה שנמצא בסביבתם, תחילה ע”י ערבוב הטין האדום בשומן ומריחת העיסה על גופם, בשלב הבא לומדים לצבוע בד ע”י הרתחתו עם הטין האדום ועם קליפות מגזע עץ השיטה – הטנין בקליפה משמש כמיצב הבד האדום משמש כקישוט ובמשך הזמן ניקלט במסורת והופך לחלק לבוש מסורתי.
מסקנה : הצבע הנגיש , המצוי, הזמין ביותר , הוא הצבע האדום ולכן בו מצטבעים. אילו ניתנה לאסקימוסים האפשרות אולי היו מעדיפים מלבושי פוך קלים ונוחים , אבל האסקימוסים לא מגדלים אווזים אלא צדים ולכן לובשים פרוות.
יתכן והבדווי מעדיף את גלימת הכותנה הלבנה (לבוש חגיגי) אבל לרשותו צמר שחור. אפילו המסאים שמחים להתהדר ולהטקשת בחליפות מערביות אבל במחוזותיהם יש טין אדום ולכן הם לבושים וצבועים אדום כל האמור לעיל מתיחס למצב מסורתי בו השפעת ה”ציביליזציה” קטנה, מצב בו אוכלוסיה מקומית שומרת על מסורת לבוש שהתפתחה לאורך זמן.
כאשר מגיעים לאוכלוסיה כזאת : חוקרים , מטיילים ,מדענים, מחפשים כולם תשובות , לפעמים לשאלות שאינן קימות, או לסרוגין מפתחים הנחות מסובכות לשאלות שהתשובות להן פשוטות .
יתרונות והסברים ניתן תמיד למצא ולפתח תילי-תילים של איך ומדוע?
במיקרים רבים התשובות , הסיבות , פשוטות ומעשיות, במקרה שלנו, כל אחד משתמש לצרכיו במה שסביבו, בחמרים הזמינים והנוחים לשימוש, במה שיש.