כנגד ארבעה תאים – מדוע אין כיום בנמצא תרופה יעילה לטיפול בסרטן המוח מסוג גליובלסטומה?

דגימות רקמה של גידולי גליובלסטומה עם תאים בשני מצבים שונים, המסומנים באדום ובכחול

גליובלסטומה, סרטן המוח הנפוץ והאלים ביותר, יכול ללבוש פנים רבות, והוא משנה את פניו לא רק מחולה אחד למשנהו – אלא גם בין תא אחד לשני באותו החולה ממש. במחקר שהתפרסם באחרונה בכתב-העת המדעי Cell, מיפו מדעני מכון ויצמן למדע, בשיתוף חוקרים מבוסטון, את פניו השונות של סרטן זה, וגילו כי תאי גליובלסטומה מצויים באחד מבין ארבעה “מצבים” שונים, וביכולתם אף לעבור בין המצבים השונים. ממצאים אלה עשויים להצביע על כיוונים לפיתוח טיפולים עתידיים במחלה חשוכת מרפא זו.

“אין כיום בנמצא תרופה יעילה לטיפול בגליובלסטומה, וייתכן שהסיבה לכך היא שהתרופות הקיימות פוגעות כל אחת רק בחלק מהמצבים של תאי הגידול”, אומר ד”ר איתי תירוש מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא, אשר עמד בראש קבוצת המחקר יחד עם פרופ’ מריו סובה מבית החולים הכללי של מסצ’וסטס (MGH) וממכון ברוד, שניהם בבוסטון. “כדי למגר את הסרטן, טיפולים עתידיים יהיו חייבים לתקוף את כל ארבעת המצבים התאיים שזיהינו”. את המחקר הובילו ג’ולי לאפי ממכון ויצמן למדע, סיריל נפטל ומריאלה פילבין מ-MGH וטושירו הרה ממכון סאלק למחקר ביולוגי בקליפורניה.

ד"ר איתי תירוש וג'ולי לאפי. סרטן המוח הנפוץ והאלים ביותר
ד”ר איתי תירוש וג’ולי לאפי. סרטן המוח הנפוץ והאלים ביותר

כבר זמן מה ידוע כי גידולים סרטניים בכלל, וגליובלסטומה בפרט, אינם אחידים, ולמעשה מכילים בתוכם סוגים שונים של תאים, אך עד כה הטכנולוגיות הקיימות סיפקו מידע כללי בלבד על ביטוי הגנים ברקמה הסרטנית כולה. במחקר החדש השתמשו המדענים בטכנולוגיה מתקדמת של ריצוף החומר הגנטי ברמת התא הבודד. הם בחנו דגימות מגידולים של 28 חולי גליובלסטומה – 20 מבוגרים ושמונה ילדים – ויצרו פרופיל של ביטוי גנים בכ-24 אלף תאים סרטניים. באמצעות אלגוריתמים מיוחדים שפיתחו, חשפו המדענים מתאם בין דפוסים של ביטוי גנים ובין חלוקת התאים ותהליכים אחרים בתא, וזיהו ארבעה “מצבים” תאיים, שכל אחד מהם מאופיין בתוכנית הפעלת גנים משלו; שלוש מהתוכניות שזוהו משמשות בדרך כלל תאים במוחו המתפתח של העובר, ושתיים מהן משמשות תאי גזע. “תאי הסרטן ‘רוכבים’ למעשה על תוכניות הפעלת הגנים של תאים בשלבי צמיחה והתפתחות, ורותמים אותן להתפשטות הגידול”, אומר ד”ר תירוש.

בחלק מהתאים פעלו בו-בזמן תוכניות הפעלת גנים שונות, והמדענים שיערו כי תאים אלה היו בתהליך מעבר ממצב אחד למשנהו. כדי לברר זאת, הם הצמידו “ברקוד” לתאי גליובלסטומה של עכברים, עקבו אחר תאים אלה לאורך זמן וראו כי תאי הגידול אכן עברו ממצב אחד לשני. בניסוי אחר, שתלו המדענים בעכברים תאי גליובלסטומה שנלקחו מבני-אדם, וראו כי תאים אלה, אף שהפעילו תוכנית גנטית מסוימת, התפתחו בסופו של דבר לכדי גידולים שכללו את כל מגוון תוכניות ההפעלה של הגידול המקורי.

ארבעת המצבים של תאי גליובלסטומה מיוצגים על ידי נקודות במיקומים שונים – כל פינה מייצגת מצב אחר. הצבעים מסמנים את מידת החלוקה של התאים: השחור מסמן תאים המתחלקים בקצב הנמוך ביותר, והאדום – תאים המתחלקים בקצב הגבוה ביותר

בכל הגידולים שנבחנו במחקר זוהה יותר ממצב תאי אחד – וברובם זוהו כל ארבעת המצבים – אך מצב אחד היה בדרך כלל נפוץ יותר מהאחרים. בעזרת ניתוח נתונים שנלקחו מ”אטלס הגנום הסרטני”, חשפו המדענים מתאם בין המצב התאי הדומיננטי בגידול לסוג המוטציות שאפיינו אותו.

האפיון המדויק של תאי גליובלסטומה, שהתקבל הודות למחקר, עשוי לעזור לפתח טיפולים חדשים שיוכלו ליירט את כל ארבעת המצבים של תאי הגידול. כמו כן הממצאים עשויים לסייע באפיון של סוגי סרטן נוספים.

כ-3 מכל 100,000 איש בארצות-הברית מאובחנים מדי שנה בסרטן המוח מסוג גליובלסטומה. סרטן זה נפוץ יותר פי 1.6 בגברים לעמת נשים.

#מספרי_מדע