סיקור מקיף

וירג’ין גלקטיק מודיעה על ניסוי מוצלח ראשון למנוע הרקטי של מטוס החלל מאז ההתרסקות ב-2014

“במהלך הניסוי נאספו נתונים חשובים על ביצועי הטיסה, המנוע וכלי הטיס אשר המהנדסים שלנו יבדקו. הניסוי הזה מסמן רגע מפתח עבור תוכנית הבדיקות, ואנו נכנסים לשלב המרגש של שימוש ארוך יותר ברקטות. ” נאמר בהודעת החברה.

טיסת הניסוי השביעית של החללית יוניטי של וירג'ין גלקטיק, ב-5 באפריל 2018, הטיסה הראשונה בה נוסו המנועים הרקטיים המתוכננים להעלות את מטוס החלל לתת-מסלול, מאז התרסקות החללית אנטרפרייז ב-2014. צילום יח"צ, וירג'ין גלקטיק
טיסת הניסוי השביעית של החללית יוניטי של וירג’ין גלקטיק, ב-5 באפריל 2018, הטיסה הראשונה בה נוסו המנועים הרקטיים המתוכננים להעלות את מטוס החלל לתת-מסלול, מאז התרסקות החללית אנטרפרייז ב-2014. צילום יח”צ, וירג’ין גלקטיק
טיסת הניסוי הראשונה של החללית יוניטי של וירג'ין גלקטיק שבה הופעלו המנועים הרקטיים, 5 באפריל 2018. צילום יח"צ, וירג'ין גלקטיק
טיסת הניסוי הראשונה של החללית יוניטי של וירג’ין גלקטיק שבה הופעלו המנועים הרקטיים, 5 באפריל 2018. צילום יח”צ, וירג’ין גלקטיק

חברת וירג’ין גלקטיק הודיעה ביום חמישי, 5/4/2018 על ניסוי ראשון במנוע הרקטי של החללית מאז ההתרסקות של החללית אנטרפרייז (החללית הראשונה מסדרת ספייס-שיפ-2 ) בשנת 2014 שבמהלכן נהרג טייס אחד וחברו נפצע קשה.

יוניטי, מחליפתה של אנטרפרייז השלימה ביום שישי בהצלחה את הטיסה הראשונה שלה המופעלת על ידי רקטות, לאחר שנתיים של בדיקות נרחבות על הקרקע ובאוויר. ציון דרך זה, אומרים בחברה, מסמן את תחילת חלקה האחרון של תוכנית הניסוי של יוניטי.

הטיסה היתה משמעותית גם עבור חברת מוהאבי שייצרה את יוניטי, שהוא רכב החלל הראשון שיוצר מאפס עבור וירג’ין גלקטיק.
“VSS יוניטי נהנה מכל הנתונים והלקחים שנאספו בטיסות הניסוי של קודמתה, VSS Enterprise. הטיסה של היום מהווה את הרחבת המעטפה עבור התוכנית כולה במונחים של משך בעירת רקטות, מהירות וגובה טיסה.” אומרים בחברה.

“VSS Unity המריאה לשמי מדבר מוהאבי בשעה 8:02 בבוקר עם מארק “פורגר” סטאקי ודייב מקיי בתא הטייס, ביחד עם מייק מסוצ’י וניקולה פסילה שהיו במטוס הנושא “איב” מדגם האביר הלבן 2. שני כלי הטיס טיפסו לגובה שיגור של כ -46,500 רגל מעל הרי סיירה נבדה ואז ביצעו טייסי איב שחרור נקי של יוניטי. מספר שניות לאחר מכן הופעלו מנועי הטילים של יוניטי והטייסים כיוונו את החללית כלפי מעלה כדי לטפס בזווית של 80 מעלות. במהלך 30 השניות של בערת המנועים הם הגיעו למהירות של 1.87 מאך. זו היתה הטיסה העל קולית הראשונה של יוניטי.”

ספינת החלל יוניטי של חברת וירג'ין גלקטית טסה בכוחות עצמה לאחר שחרורה מספינת האם איב ב-1 במאי 2017. במהלך ניסוי זה, חזרה החללית בתצורת נוצה ומערכותיה הופעלו בטיסה בפעם הראשונה. ב-5 באפריל 2018 נוסו גם מנועי הטילים. צילום: יח"צ וירג'יין גלקטיק
ספינת החלל יוניטי של חברת וירג’ין גלקטית טסה בכוחות עצמה לאחר שחרורה מספינת האם איב ב-1 במאי 2017. במהלך ניסוי זה, חזרה החללית בתצורת נוצה ומערכותיה הופעלו בטיסה בפעם הראשונה. ב-5 באפריל 2018 נוסו גם מנועי הטילים. צילום: יח”צ וירג’יין גלקטיק

“לאחר כיבוי הרקטות המשיכה יוניטי לטפס עד שהגיעה לגובה של 84,271 רגל לפני שהחלה לרדת. בשלב זה, הטייסים העלו את זנב החללית לזווית של 60 מעלות בתצורה המכונה “נוצה “. לדברי החברה, תכונת תכנון ייחודית זו, שהיא המפתח ליכולת כניסה חוזרת ואמינה עבור רכב מכונף, משלבת את מנגנוני הבטיחות הנוספים שאומצו לאחר תאונת הטיסה של VSS Enterprise בשנת 2014 . בסביבות 50,000 רגל, הורד הזנב שוב והושלכו שאריות המחמצן שנותר במכלי הדלק, ואז פנתה יוניטי לעבר מוהאבי לנחיתה חלקה בנמל הבית.”

“במהלך הניסוי נאספו נתונים חשובים על ביצועי הטיסה, המנוע וכלי הטיס אשר המהנדסים שלנו יבדקו. הניסוי הזה מסמן רגע מפתח עבור תוכנית הבדיקות, ואנו נכנסים לשלב המרגש של שימוש ארוך יותר ברקטות. ” נאמר בהודעת החברה.
כאמור לסוגיית טילי ההאצה של חללית מדגם ספייס שיפ 2 היתה חשיבות רבה, משום שהתקלה של אנטרפרייז התרחשה מיד לאחר היפרדותה מהמטוס הנושא והצתת הטילים, בשל טעות אנוש של טייס המשנה, ששיחרר את מנגנון הבלימה 10 שניות מוקדם מדי וגרם לכשל מבני. חוקרי הבטיחות של משרד התחבורה בארצות-הברית קבעו במהלך 2015 כי בשל שחרור המנגנון כוחות אווירודינמיים הפעילו את הבלמים בכלי הטיס, דבר שהוביל בסופו של דבר להתרסקות שאירעה במהלך טיסת המבחן ב-31 באוקטובר במדבר מוהאבי. החוקרים הוסיפו כי לא היו אמצעים כדי להתגבר על הטעות שביצע טייס המשנה, מייקל אלסבורי שנהרג בהתרסקות.

וירג’ין גלקטיק, בבעלותו של המיליארדר ריצ’ארד ברנסון, מתכננת להטיס בחללית שישה נוסעים בכל טיסה שיגיעו לגובה של מעל 100 קילומטר, יצפו בכדוריותו של כדור הארץ ויזכו לכמה דקות של חוסר כוח משיכה וכל זאת במחיר של 250 אלף דולרים.

לידיעה באתר וירג’ין גלקטיק

 

עוד בנושא באתר הידען:

תגובה אחת

  1. יש להם בעיה גדולה.
    שימו לב ההספינה שוגרה בגובה 15 ק”מ ועלתה לגובה של 25.7 ק”מ בלבד…
    גם בשיגורים הקודמים שהיו (לפני התאונה ) המנוע כשל מלהרים את החללית לגובה רב יותר למרות שהם רצו מאד. המנוע ההיברידי שלהם לא נותן להם מספיק תנע כדי להגיע לגובה הגדול מ70 ק”מ (בערך) בשעה שגבול החלל המקובל הוא 100 ק”מ . בוצעו נסיונות על ידם להחליף את הדלק המוצק של המנוע מגומי לאקריל, אבל זה לא הועיל בהרבה מבחינת התנע והמנוע נעשה יותר רגיש. ולכן הם חזרו לדלק מוצק הקודם.
    לא שמעתי אצלם על התקדמות בתחום הזה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.