האם לדינוזאורים היה בכל זאת דם חם?

אחת המסקנות היא שמכיוון שהם שלטו ביבשה ומנעו מהיונקים להתפתח, הדבר מעיד על היותם בעלי כוח שווה – שכן יונק מאלו החיים היום יכול להפעיל כוח חזק פי 7 מזוחל קר דם בעל משקל דומה

גיגאנטוראפטורים בעת ריצתם. איור: קונסטנטין איבנישן, shutterstock

חוקרים מאוניברסיטת אדלהייד באוסטרליה מצאו עדות חדשה לכך שדינוזאורים היו בעלי דם חם כמו עופות ויונקים, ולא קרי דם כמו הזוחלים של ימינו, כפי שהיה מקובל לחשוב. במחקר שפורסם אתמול (ד’) טוען פרופ’ רוג’ר סימור (Seymour) מביה”ס למדעי כדור הארץ והסביבה באוניברסיטה האוסטרלית כי דינוזאורים בעלי דם קר לא היו יכולים לשאת את כוח השרירים הנדרש לטרוף בעלי חיים אחרים ולהדיר את רגלי היונקים משליטה על כדור הארץ כפי שעשו במשך העידן המזוזואי שנמשך 180 מיליוני שנים, מלפני 245 מיליוני שנים ועד לפני 65 מיליוני שנים.

“מרבית מה שלמדנו על דינוזאורים הגיע ממאובנים, אך הויכוח האם ליצורים הללו היה דם חם או קר עדיין נמשך” אמר פרופ’ סימור. אחת הטענות היתה שהדינוזאורים, כמו התנינים הגדולים מעלים את טמפרטורת הגוף למעל 30 מעלות באמצעות שכיבה בשמש ושומרים עליה בלילה פשוט כי הם גדולים וחילוף החומרים שלהם איטי. “הם טוענים שהדינוזאורים יכלו להנות מחום גוף גבוה בלי הצורך לייצר את החום בתאים שלהם באמצעות שריפת מזון כפי שעושים בעלי החיים חמי הדם.”

במאמרו חישב סימור את כוח השרירים שעשויים לייצר דינוזאורים דמויי תנין בהשוואה לדינוזאורים דמויי יונקים בגודל דומה. לתנינים למשל יש מסת שריר המגיעה ל-50% מגופם והם נחשבים חזקים אך תנין מצוי במשקל 200 ק”ג יכול להפעיל כוח בעוצמה של 14% בלבד מעוצמת הכוח שיכול להפעיל יונק בגודל דומה.

דינוזאורים קרי דם, לא יכלו להתמודד בהצלחה כנגד דינוזאורים בעלי תכונות כמו של יונקים בעלי גודל דומה. ואולם הדינוזאורים שלטו ביבשה במהלך העידן המזוזואי ודחקו את היונקים של אותה תקופה לנישות. כך שהיתה חייבת להיות להם עוצמת שרירים וסיבולת גדולה יותר מאשר אילו היתה להם פיסיולוגיה הדומה לזו של הזוחלים בימינו”.

1. שמעתי פעם שהמושג דם חם הוא מושג מוטעה ושמן ההסתם כל יצור חי שנושם חמצן פולט חום ואילו ההבדל הוא במערכת ויסות החום -הומאוסטזיס. בכל אופן הידיעה הזאת לא מבהירה לי כלום לגבי משמעות ההבדל בין דם חם לדם קר

2. אני מסכים עם יגאל. זוהי ידיעה שמתבססת על יותר מדי השערות לא מוכחות. יש להניח כי היונקים נדחקו לנישות, בתור התחלה, ובשביל זה יש להניח כי היונקים היו נפוצים לפני ביאת הדינוזאורים, וגם אז לא נוכל להוכיח סיבתיות, רק קשר בין הופעת הדינוזאורים ובריחת היונקים. כמו כן אין התייחסות כאן לענין העובדה שהדינוזאורים היו בהחלט גדולים באופן משמעותי מיונקים באותה תקופה. כל התבססות על הנחה שנובעת מתיאוריה שמוסקת מכמה מאובנים, ובעיקר מהיעדרות של כמה מאובנים, היא חלשה אם לא חסרת משמעות.

3. אין כאן כמעט שום עובדות והרוב מתבסס על הדימיון. זה מתאים למדע של מאה השמנה עשרה ומטה