ארגון יום האסטרואיד יקיים אירועים בסוף ביוני ברחבי העולם

ארגון יום האסטרואיד מציין את יום השנה החמישי להיווסדו, ביום השנה לנפילת האסטרואיד בטונגסקה שבסביר בשנת 1908. מתנדבי הארגון יערכו אירועים מיוחדים בלוקסמבורג (מקום מושבו של מרכז הארגון) ומסביב לעולם, לרבות ישראל

פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ. איור: נאס"א
פגיעת אסטרואיד בכדור הארץ. איור: נאס”א

יום האסטרואיד , היום הרשמי של האו”ם להגברת המודעות והחינוך לגבי אסטרואידים ,השנה בן חמש ומה שהתחיל בשני שידורים חיים ב 2014 , כולל היום אלפי אירועים המאורגנים ע”י אזרחים מסביב לעולם בכל 5 היבשות.

הארגון יוסד ע”י האסטרופיזיקאי והמוסיקאי בריאן מיי מלהקת הרוק Queen , אסטרונאוט אפולו 9 ראסטי שוויגארט , מפיק הסרטים גריג ריכטרס ונשיאת ארגון B612 דניקה רמי , משימת הארגון היא ללמד את העולם על חשיבות האסטרואידים בהיווצרות היקום שלנו והתפקיד שהם משחקים במערכת השמש שלנו היום , יום האסטרואיד מתקיים בכל שנה במהלך השבוע של ה 30 ביוני , התאריך של אירוע הפגיעה המשמעותי של אסטרואיד בכדור הארץ בעת החדשה.

בתוך חמש שנים בלבד משתתפות ביום האסטרואיד סוכנויות החלל המשמעותיות בעולם : סוכנות החלל האירופאית ESA , סוכנות החלל היפנית JAXA , סוכנות החלל הרוסית ROSCOSMOS , וכמובן נאס”א, כמו גם מדענים ידועים , אסטרונומים , מחנכים ואנשי תקשורת ברחבי העולם.

ב 2016 האו”ם הכריז על יום האסטרואיד בתור יום הלימוד הרשמי במטרה להבין טוב יותר את תפקיד האסטרואידים , בהמשך לפגיעת המטאור בעיר צ’יליבינסק ברוסיה. “המטרה שלנו היא להקדיש יום אחד בכל שנה ללמוד על אסטרואידים , המקור שלהם ביקום שלנו ולתמוך בהקצאת המשאבים הנחוצים למצוא אסטרואידים” – מסביר המייסד השותף בריאן מיי.

שותפה מרכזית של יום האסטרואיד היא ממשלת לוקסמבורג באמצעות סוכנות החלל של לוקסמבורג , שמובילה את התמיכה במאמצי החלל המסחרי. לפי אטני שניידר , סגן רוה”מ ושר הכלכלה של הדוכסות של לוקסמבורג “באמצעות יצירת שותפויות בינלאומיות , סוכנות החלל של לוקסמבורג מחויבת לתמוך ולטפח את הגידול בתעשיית החלל המסחרית , לקידום חקר החלל למטרות שלום וניצול משאבי החלל לטובת האנושות , יום האסטרואיד תומכים במטרות שלנו בכך שמלמדים את העולם על אסטרואידים , משימות חלל וכל מה שאפשרי בכלכלת החלל החדש”.
הרשימה המפורטת של האירועים ברחבי העולם תימסר באפריל, בישראל יתקיימו אירועים בין השאר במצפה הכוכבים בגבעתיים, בפלנתניה, ובמרכז החלל בכפר ירכא.

ערכות הנושא של יום האסטרואיד נעות בין התחום המדעי של תפקיד האסטרואידים בהיווצרות מערכת השמש שלנו ועד לכיצד תעשיות החלל החדש מאיצות טכנולוגיות לקידום פעולות בתחומי החלל. יום האסטרואיד 2019 ידגיש את המשימות הנוכחיות והמאמצים המתקדמים לזיהוי מאפייני ומסלולי האסטרואידים ולפתח גילוי, מעקב וטכניקות הסטה טובות יותר: DART , אשר יהווה ההדגמה הראשונה בעולם של טכנולוגיית ההתנגשות הקינטית לשינוי תנועת אסטרואיד בחלל (פרויקט משותף של ESA ו NASA) ושתי משימות מחקר והחזרת דגימה לכדור הארץ : היבוסה2 של JAXA ו אוסיריס-רקס של NASA .