חקר החלבון ATM, בקר-על של תגובות התא לנזקי קרינה

מחקר של פרופ' יוסי שילה, החוג לתורשת האדם ולרפואה מולקולרית, הפקולטה לרפואה ע”ש סאקלר אוניברסיטת ת”א

מחקרנו עוסק בתגובות תאי גופנו לגורמי נזקים בדנ”א, במיוחד קרינה מייננת. החלבון ATM הינו הבקר הראשי המכוון את תגובת ההתגוננות של התא מנזקי קרינה. חלבון זה נתגלה במעבדתנו במהלך חיפושינו אחר הגן הגורם למחלה תורשתית קשה וחשוכת מרפא, המכונה  ataxia-telangiectasia (A-T). מחלה זו נמצאה בכל אוכלוסיות העולם, ובארץ – בין יהודים יוצאי צפון אפריקה, ערבים, דרוזים ובדואים. המחלה מתגלה בילדות המוקדמת. היא פוגעת קשות במערכת העצבים ובמערכת החיסון, גורמת לנטיית-יתר לסרטן ולרגישות קיצונית לקרינה מייננת. עד כדי כך גדולה רגישות החולים לקרינה זו, שטיפול בקרינה לצרכי ריפוי מסרטן עלול לגרום למותם המיידי. במהלך מחקרנו את המחלה זיהינו את הגן הגורם לה, וכינינו אותו ATM. החלבון מוכתב ע”י גן זה, שאף הוא מכונה ATM, התגלה כבעל יכולת תגובה מהירה ביותר לנזקים הנגרמים ע”י קרינה מייננת: מייד עם ההקרנה, מתגברת פעילותו והוא מפעיל שורה של מנגנוני הגנה, המתקנים את נזקי הקרינה ומשיבים את החיים בתא למסלולם. חולי A-T חסרים את החלבון. לפיכך, משובש בגופם כל מערך ההגנה המסועף מפני נזקי קרינה, ומכאן נובעת רגישותם העצומה לקרינה זו, וכן הפגמים במערכת העצבים ובמערכת החיסון, ונטייתם לפתח ממאירויות.
אנו מנסים להבין את דרך פעולתו של החלבון ATM, ואכן, התקדמנו בכך רבות בשנים האחרונות. למחקר זה השלכות על תחומים רבים ברפואה, כגון, אימונולוגיה, נוירולוגיה, חקר ההזדקנות, וכמובן – אונקולוגיה.