מדענים גילו לראשונה מערכת שמש ובה חמישה כוכבי לכת

כוכב הלכת החדש, המתווסף לארבעה שכבר התגלו שוכן עמוק בתוך איזור החיים. הוא גדול מדי מכדי להכיל חיים אך אולי באחד או אחדים מירחיו יכולים להתקיים חיים

מדענים גילו לאחרונה כוכב לכת חמישי המקיף שמש מחוץ למערכת השמש, ואומרים כי הגילוי מעיד על קיומן של מערכות שמש רבות, הדומות לזו שלנו והכוללות כוכבי לכת רבים.

כוכב הלכת החדש גדול בהרבה מכדור הארץ, אך נמצא במרחק דומה מהשמש שלו, הכוכב, 55 Cancri. ארבעה כוכבי לכת כבר נתגלו סביב הכוכב הזה בעבר, אך הגילוי החדש מביא את המערכת להיות הראשונה שהתגלו סביבה חמישה כוכבי לכת, מלבד כמובן מערכת השמש שלנו הכוללת, מאז שנת 2006, שמונה כוכבי לכת, אומרת דברה פישר, אסטרונומית באוניברסיטת סן פרנסיסקו.

חיים יכולים להתקיים בוודאי על ירחיו של כוכב לכת זה, אם ישנם כאלה, אך ירחים בגודל של כדור הארץ ובוודאי קטנים יותר יהיו קשים לגילוי בשיטות הנוכחיות, אומרים האסטרונומים.

הכוכב עצמהו דומה מאוד לשמש שלנו במסתו ובגילו, אמרה פישר. “זו מערכת שנראית מלאה כוכבי לכת”.

לקח לאסטרונומים 18 שנים של מחקר זהיר ועדין כדי לגלות את חמשת כוכבי הלכת, שגרמו לתנודות קלות ביותר במסלול הכוכב. לכוכב הלכת הראשון שהתגלה נדרשו 14 שנים כדי להקיף פעם אחת את כוכב הלכת. לדבריהם, 55 Cancri נמצא במרחק 41 שנות אור בכיוון קבוצת סרטן. כוכב הלכת החדש שהתגלה כבד פי 45 מכדור הארץ ועשוי להזכיר את שבתאי. הוא כוכב הלכת הרביעי במרחקו מהכוכב ומשך הקפתו – השנה שלו – 260 יום, מסלול דומה לזה של נוגה. הוא אמור להיות חם במעט מכדור הארץ אך לא יותר מדי, אומר גו'נתן לונין, מדען פלנטרי מאוניברסיטת אריזונה. זאת בשל העובדה שהשמש שלו קרה במקצת מזו שלנו. “אם יש ירח לכוכב לכת זה, הוא יהיה בעל פני שטח סלעיים, כך שהמים עליו יוכלו להאסף באגמים ואוקיאנוסים, אומר ג'ף מרארסי, אסטרונום באוניברסיטת קליפורניה בברקלי. אך עליו להיות בעל מסה מספיק גדולה כדי לשמור על המים, ומים הם כידוע המפתח לחיים. “כעת אנו יודעים שמערכת השמש שלנו אינה יוצאת דופן” אמר מארסי.

האסטרונום ד”ר אבישי גל-ים ממכון ויצמן למדע, אומר כי מאחר שהמרחק הנוכחי של הכוכב הרביעי מבין חמשת כוכבי הלכת שהתגלו הוא כזה, המאפשר כנראה קיומם של מים במצב נוזלי, מה שעשוי לאפשר חיים ואולם לדבריו, הכוכב עצמו הוא גדול מדיי, ולכן כוח הכבידה שלו חזק ואינו מאפשר חיים ככל הנראה. מה עוד שהכוכב עצמו עשוי גז, אבל יש סיכוי סביר שסביבו יש ירחים, שהמרחק בינם לבין השמש שלהם הוא כזה שמאפשר קיום מים נוזלים ובזכותם גם קיום חיים.

1. הבעיה העיקרית היא לא ההסכמה או אי ההסכמה בעניין תורה ומדע , אלה הניכוס , והבעלות שלקחו להם אי אלו
    על דבר שכולנו קיבלנו בירושה “תורה ציווה לנו משה ,
    מורשה קהילת יעקב” , מעכשיו אל תאמר מסורתי , דתי וכו’ , אלה מורשתי , זו חלק מירושה תרבותית של כל החפץ , ומהמעט שאני מכיר זו אחלה ירושה

2. יוני:
    אינני יודע בן כמה אתה אבל אני זוכר שבארצנו הקדושה נאלצו להסיר מהמדפים מעדן חלב שעל עטיפתו צויר דינוזאור בגלל שזה פגע ברגשות הדתיים (חוץ מאלה שמוכנים, כמו שחר, לעשות שמיניות באוויר ולומר שאלוהים ברא את העולם עם מאובני דינוזאורים בבטן האדמה סתם כדי להטעות אותנו)

3. יוני,
    תוכל להביא כמה סימוכין מפי הרבנים, המסכימים על כך שאין סתירה בין המדע לתורה?
    בינתיים, לפי כמות הטוקבקים שאני רואה ב- Ynet, יש כמה דתיים שרואים סתירה גדולה מאד בין הדת למדע. ע"ע האבולוציה, למשל.

תודה,

4. חלאס לרדת על דתיים. אין סתירה בין מדע לתורה ברמת ההגדרה. התורה היא לא ספר היסטוריה אלא היסטוריה בין הקב”ה לבני האדם.
    ואם אתם חפצים בלהמשיך לחפור: על העימותים לכאורה בין מדע לתורה נכתבו עשרות תשובות ע”י גדולי הרבנים במשך אלפי שנים. אין סתירה בין הדברים.

יש מיעוטים קיצוניים שכמו נוצרים קתולים רואים סתירה בין מדע לתורה, ומכיוון שנחמד לשנוא חרדים- אתם ממציאים טענות וקוטלים אותן.
    חלאס, תתבגרו. הרבה חרדים לומדים מדע, עוסקים במדע ומסתדרים עם זה מצויין (הרב הלפרין לדוג’, בעל אופטיקה הלפרין כתב הרבה דברים בענייני מדע ולא נידו אותו ולא נעליים).

5. הכתבה היתה מאוד מענינת ומרתקת , איזה סוג שמש יש במערכת השמש שהיתגלת?

6. לכל המאמינים בתורה
    רק שתדעו שהמדע הרבה יותר מדוייק מספורי התורה
    אז מה אם אתם מכחישים את סיפור המפץ הגדול אבל למדענים יש הוכחות מוצקות ומה לכם יש ספר שעבר במשך מאות שנים ולכו תדעו אם מה שכתוב נכון או לא
    כך שיוצא שכל העולם יתקדם בטכנולוגיה ובכסף ורק אתם "השומרי מצוות" תישארו נחותים ועניים עד שהדוסים החרדיים וכל השאר פשוט "יכחדו"
    אף אחד עוד לא הוכיח שקיים דבר כזה אלוהים אבל מדענים מצאו מאובנים שקיימים מיליוני שנים אבל התורה כותבת שהעולם קיים כולה פחות מ-6 אלף שנים
    אז יאללה ועד שלא תביאו הוכחות שאלוהים קיים זה לא יעזור לכם כל הדיבורים האלה אז תנו לחיות בשקט

7. אז לכן עדיף להתעלם מאנשים כמוהו,
    כל טוב
    ושיהיה לנו סוף שבוע טוב

8. יהודה, הרב פרקש לא היה ולא נברא. המגיב המתחזה אליו הוא פרובוקטור נשנה בתגובות כאן, ששולח תגובות המציגות אנשים דתיים בצורה נבערת (הוא הגיב גם בדיון הארוך על האבולוציה -פעם אחת – לא זוכר תחת איזה כינוי).

9. לנושא המאמר, הדיוק של האסטרונומים גדל משנה לשנה, אבל ייקח עוד זמן עד שנמצא כוכב לכת נחמד עם חיים בשלב כלשהו.

10. הרב פרקש כתב רק שורה אחת ואתם כבר הגבתם נגדו בעשרות שורות והוא את שלו משיג. עזבו אותו ואת האלוהים שלו , התייחסו רק לנושא המאמר!!!!!!

11. לרב פרקש,

האם תוכל להוכיח שהברית החדשה טועה? שהקוראן טועה? אני בטוח שיש לך הסבר טוב למה הם לא נכונים אבל להוכיח לא תוכל. אם היה ניתן להוכיח דבר מהסוג שאתה מבקש אז הדתות הללו לא היו.

12. תגובה לרב:
    איפה כתוב בתורה שיש חיים רק על כדור הארץ?
    “אמר ר’ אבהו: מכאן שהקדוש ברוך הוא היה בורא עולמות ומחריבן, בורא עולמות ומחריבן, עד שברא את אלו.”
    שים לב ללשון הרבים.
    כמו כן עיין במורה נבוכים: “ולא יושג אותו המדע האלוהי אלא לאחר מדעי הטבע, כי מדע הטבע תוחם את המדע האלוהי וקודם לו בזמן הלימוד”
    כמה דברים שאמרו חז”ל נאמרו לא מצד התורה אלא מצד המדע של אותו הדור (למשל הריגת כנים בשבת, סדר הכוכבים בי”ד החזקה ועוד) הרמבם ציין שיש דברים שנאמרו מצד המדע ולא מתוך התורה כמו כן הוא הוסיף שאם יסתור אותם המדע בעתיד אין בזה כדי לסתור את התורה.
    לכל סתירה אמיתית בין המדע לתורה תמיד ימצא מענה:
    למשל: גיל העולם, אבולוציה, המפץ הגדול.
    המדע טוען שהעולם קיים מליוני שנים התורה אומרת פחות מששת אלפים.
    אפשר ליישב את זה שה’ ברא עולם “בוגר” כשם שברא אדם בוגר, כלומר שהעולם נברא כאילו היתה בו התפתחות טבעית.
    בקיצור אין ולא תהיה שום סתירה.

13. אוקי אז ככה
    אם לקח להם עד עכשו לגלות מערכת שמש אחרת סבבה
    אבל למה הפ מיתעסקים ב "יצורים"
    כלומר בוודאות שיש חיים במערכות שמש אחרות שממש ממש דומות לשלנו
    כאלה אם טכנולויה מיתקדמת וכאלה אם טכנולוגיה פחות מיתקדמת
    וכאלה בלי טכנולויה
    וביכלל כאלה שלא דומים לנו, זהרים לנו
    אפילו כמו בעלי חיים מסוג שונה.

עכשו למה אתם חוקרים משהו שבחיים לא תצליחו להגיע עלו?
    זה מיותר לדעתי 41 שנה
    יוצא בערך גיל ממוצה של אדם בגיל 900 + מיליון שנות אדם

עכשו תחשבו בעצמכם למה לכם לחקור?
    יש דברים שעדיף שלא יתגלו.

קודם כל תגיעו למעדים אחרי זה תנסו להגיע ל "מערכות שמש אחרות"

זה לא שאני לא מפרגן

14. א. אני מחזק את דבריו של איל מהתגובה הראשונה
    ב. אני תוהה מה הקשר בין כבידה חזקה לבין היכולת לקיום חיים. זה נראה לי מוזר מאוד שבגלל שכוכב לכת הוא גדול מדי וכבד נורא לא יוכלו להתפתח עליו חיים. אחרי הכל, יש חיים גם בעומק של 11 ק"מ מתחת לפני הים, שם הלחץ אדיר. מתרגלים לכל דבר, קל וחומר כשגדלים לתוכו ועוברים אבולוציה בהתאם.

כמובן שאם הכדור עשוי גז אז אין על מה לדבר, אם כי מי יודע – אולי גם בגז יש חיים.

15. הרב נחמן – תמשיך לחיות בדיעות של ימי הביניים ובסגירות כלפי המדע וכלפי העולם הנאור.
    אנחנו נמשיך לעסוק במדע ומחקר ולגלות עוד ועוד
    על היקום המופלא הזה שאנחנו חלק ממנו.

16. רב נכבד: הדרישה שלך מופרכת מיסודה; לא משנה מה נוכיח, תמיד תטען לנכונות התורה, וזאת מכיוון שצדקת התורה היא לגביך החלטה, אקסיומה, ולא תיאוריה שיש להוכיח או להפריך

17. מים הם מפתח לחיים?
    למה החשיבה שלנו כל כך צרה בהקשר לצורות חיים אחרות?
    מי אמר שצורות חיים אחרות צריכות להיות על בסיס דומה לאילו שבכדור הארץ.
    יכול להיות שיש חיים בסגנון אחר ממה שאנחנו מכירים, אולי אפילו במערכת השמש שלנו