גולש גלים מאתגר את הפיסיקאים וטוען: הצלחתי לאחד את כל הכוחות מבלי להזדקק לממדים נוספים

זכה לתגובות אוהדות מפיסיקאים, שינסו לבחון את התיאוריות שלו במאיץ החלקיקים האדרון בסרן שבשווייץ

בהכנת הידיעה השתתף גם רועי צזנה

דר. גרהאט ליזי

גולש גלים מרושש הצליח לשכנע מדענים כי פיתח תיאוריה חדשה אודות היקום, שנראית כמתן מענה לגביע הקדוש של הפיסיקה, ואשר זכה לאחרונה לביקורות טובות ממדענים. כך לפחות טוענים היומון הבריטי טלגרף והמגזין המדעי ניו סיינטיסט.

למרות מסלול קריירה בלתי שגרתי זה, ההצעה שלו ראויה לציון משום שבסטנדרטים היסודיים של פיסיקת החלקיקים היא אינה דורשת מתמטיקה מורכבת במיוחד.יתרה מזו, היא אינה דורשת יותר מממד אחד של זמן ושלושה ממדים של מרחב, בעוד התיאוריות המתחרות דורשות עשרה ממדים או אף יותר ותפיסות מוזרות אחרות. ויתכן גם שניתן יהיה לנסות את התיאוריה שלו, החוזה קיומם של חלקיקים חדשים, באמצעות מאיץ החלקיקים הארדון, שיחל לפעול ליד ז'נבה בשנה הבאה.

אף כי עדיין נדרש לליזי לשכנע את הממסד, שהוא הצליח להשיג את מה שאיינשטיין נכשל בו, יש בכל זאת משהו מהמשותף בין השניים – איינשטיין החל את הרפאתקאותיו בפיסיקה התיאורטית כאשר שהה מחוץ לזרם המרכזי של הממסד המדעי, כרשם פטנטים, אך הוא נכשל בהשגת הגביע הקדוש – הסבר כולל המאחד את כל החלקיקים וכוחות היקום. כעת מציע ליזי בדיוק את זה. לי סמולין, במכון פרמיטר לפיסיקה תיאורטית בווטרלו, אונטריו שבקנדה, מתאר את עבודתו של ליזי כ"נפלאה". זה אחד המודלים לתיאוריה המאוחדת המשכנע ביותר שראיתי." אמר. "למרות תדמית הגולש הבטלן שלו, הוא השקיע מאמץ וזמן רב בעבודה על המורכבויות של המבנה, לפחות כמה שנים, אמר פרופ' סמולין לעיתון הבריטי טלגרף.

הרקע המדעי

רועי צזנה מוסיף: "התיאוריה החדשנית מבוססת על צורה גיאומטרית בשם E8, שהתגלתה בעזרת המתמטיקה. זוהי תבנית מתמטית מסובכת עם 248 נקודות בשמונה מימדים שונים. ליזי נתקל במאמר המנתח את הצורה לפני שישה חודשים והבחין שחלק מהמשוואות המתארות את E8 תואמות למשוואות המתארות אינטראקציות בין חלקיקים יסודיים."

ליזי מספר לעיתון New Scientist כי "ברגע שהבנתי את זה, מוחי התפוצץ עם ההשלכות והיופי של הדבר הזה. חשבתי: "אלוהים אדירים, זהו זה!"

ליזי הבין שכאשר הוא מסדר את כל החלקיקים היסודיים והכוחות ב- 248 הנקודות של E8, הוא יכול למצוא את הקשרים ביניהם. בדרך זו הוא יכול למצוא פתרונות לבעיות שסיבכו פיזיקאים במשך שנים, כמו הקשר בין כוח הכבידה לשלושת הכוחות האחרים.

אך האם התיאוריה נכונה?

למרות התפעמותם של פיזיקאים רבים מפשטותה המתמטית וההבנתית של התיאוריה, ליזי מודע היטב לכך שהיא אינה מוכחת עדיין. בין היתר, על מנת למלא לגמרי את E8, אנו זקוקים עדיין ליותר מ- 20 חלקיקים חדשים שטרם נחזו או התגלו.

ליזי מקווה כי ניתן יהיה לגלות את החלקיקים החדשים האלו בעזרת מאיץ החלקיקים הגדול הנמצא בשלבי בניה בג'נבה. המאיץ – Large Hadron Collider – יתחיל לפעול רק בשנה הבאה.

"זאת תיאוריה של הכל או לא-כלום – או שהיא נכונה בדיוק, או שהיא שגויה לגמרי," אומר ליזי ל- New Scientist. "אני מודה שזו ירייה באפלה, אבל ההצגה תיגמר רק כשמאיץ-החלקיקים הגדול יתחיל לשיר".

לידיעה בניו-סיינטיסט

לנועזים במיוחד – המאמר המקורי של ליזי על התיאוריה

ליזי מדגים גלישה

1. ליזי הוא אאוטסיידר בקהילה המדעית.
    נראה שבשלב מסוים החליט שהוא מעדיף לגלוש מאשר לשוחח עם עמיתיו.
    יש אמנם כמה אנשים שהביעו עניין בהצעותיו אבל רוב הפיזיקאים פוסלים ואף קוטלים אותן (באופן מנומק, כמובן).
    להלן שתי דוגמאות להתייחסות הפיזיקאים לדברי ליזי:
    An exceptionally simple theory of everything
    A Little Group Theory…