גולש גלים מאתגר את הפיסיקאים וטוען: הצלחתי לאחד את כל הכוחות מבלי להזדקק לממדים נוספים

זכה לתגובות אוהדות מפיסיקאים, שינסו לבחון את התיאוריות שלו במאיץ החלקיקים האדרון בסרן שבשווייץ

בהכנת הידיעה השתתף גם רועי צזנה

דר. גרהאט ליזי

גולש גלים מרושש הצליח לשכנע מדענים כי פיתח תיאוריה חדשה אודות היקום, שנראית כמתן מענה לגביע הקדוש של הפיסיקה, ואשר זכה לאחרונה לביקורות טובות ממדענים. כך לפחות טוענים היומון הבריטי טלגרף והמגזין המדעי ניו סיינטיסט.

למרות מסלול קריירה בלתי שגרתי זה, ההצעה שלו ראויה לציון משום שבסטנדרטים היסודיים של פיסיקת החלקיקים היא אינה דורשת מתמטיקה מורכבת במיוחד.יתרה מזו, היא אינה דורשת יותר מממד אחד של זמן ושלושה ממדים של מרחב, בעוד התיאוריות המתחרות דורשות עשרה ממדים או אף יותר ותפיסות מוזרות אחרות. ויתכן גם שניתן יהיה לנסות את התיאוריה שלו, החוזה קיומם של חלקיקים חדשים, באמצעות מאיץ החלקיקים הארדון, שיחל לפעול ליד ז’נבה בשנה הבאה.

אף כי עדיין נדרש לליזי לשכנע את הממסד, שהוא הצליח להשיג את מה שאיינשטיין נכשל בו, יש בכל זאת משהו מהמשותף בין השניים – איינשטיין החל את הרפאתקאותיו בפיסיקה התיאורטית כאשר שהה מחוץ לזרם המרכזי של הממסד המדעי, כרשם פטנטים, אך הוא נכשל בהשגת הגביע הקדוש – הסבר כולל המאחד את כל החלקיקים וכוחות היקום. כעת מציע ליזי בדיוק את זה. לי סמולין, במכון פרמיטר לפיסיקה תיאורטית בווטרלו, אונטריו שבקנדה, מתאר את עבודתו של ליזי כ”נפלאה”. זה אחד המודלים לתיאוריה המאוחדת המשכנע ביותר שראיתי.” אמר. “למרות תדמית הגולש הבטלן שלו, הוא השקיע מאמץ וזמן רב בעבודה על המורכבויות של המבנה, לפחות כמה שנים, אמר פרופ’ סמולין לעיתון הבריטי טלגרף.

הרקע המדעי

רועי צזנה מוסיף: “התיאוריה החדשנית מבוססת על צורה גיאומטרית בשם E8, שהתגלתה בעזרת המתמטיקה. זוהי תבנית מתמטית מסובכת עם 248 נקודות בשמונה מימדים שונים. ליזי נתקל במאמר המנתח את הצורה לפני שישה חודשים והבחין שחלק מהמשוואות המתארות את E8 תואמות למשוואות המתארות אינטראקציות בין חלקיקים יסודיים.”

ליזי מספר לעיתון New Scientist כי “ברגע שהבנתי את זה, מוחי התפוצץ עם ההשלכות והיופי של הדבר הזה. חשבתי: “אלוהים אדירים, זהו זה!”

ליזי הבין שכאשר הוא מסדר את כל החלקיקים היסודיים והכוחות ב- 248 הנקודות של E8, הוא יכול למצוא את הקשרים ביניהם. בדרך זו הוא יכול למצוא פתרונות לבעיות שסיבכו פיזיקאים במשך שנים, כמו הקשר בין כוח הכבידה לשלושת הכוחות האחרים.

אך האם התיאוריה נכונה?

למרות התפעמותם של פיזיקאים רבים מפשטותה המתמטית וההבנתית של התיאוריה, ליזי מודע היטב לכך שהיא אינה מוכחת עדיין. בין היתר, על מנת למלא לגמרי את E8, אנו זקוקים עדיין ליותר מ- 20 חלקיקים חדשים שטרם נחזו או התגלו.

ליזי מקווה כי ניתן יהיה לגלות את החלקיקים החדשים האלו בעזרת מאיץ החלקיקים הגדול הנמצא בשלבי בניה בג’נבה. המאיץ – Large Hadron Collider – יתחיל לפעול רק בשנה הבאה.

“זאת תיאוריה של הכל או לא-כלום – או שהיא נכונה בדיוק, או שהיא שגויה לגמרי,” אומר ליזי ל- New Scientist. “אני מודה שזו ירייה באפלה, אבל ההצגה תיגמר רק כשמאיץ-החלקיקים הגדול יתחיל לשיר”.

לידיעה בניו-סיינטיסט

לנועזים במיוחד – המאמר המקורי של ליזי על התיאוריה

ליזי מדגים גלישה

1. ליזי הוא אאוטסיידר בקהילה המדעית.
    נראה שבשלב מסוים החליט שהוא מעדיף לגלוש מאשר לשוחח עם עמיתיו.
    יש אמנם כמה אנשים שהביעו עניין בהצעותיו אבל רוב הפיזיקאים פוסלים ואף קוטלים אותן (באופן מנומק, כמובן).
    להלן שתי דוגמאות להתייחסות הפיזיקאים לדברי ליזי:
    An exceptionally simple theory of everything
    A Little Group Theory…

2. גם תיאוריית המיתרים קיימת כבר כמה עשורים ללא שום הוכחה ניסויית, והרבה פיזיקאים עדיין מתעקשים להחזיק בה – פשוט כיוון שהיא יפה ופשוטה.

אני שמח לשמוע שסוף סוף יש חידושים גם בתחום הזה.

3. למה, למה אין הפנייה למאמר קודם באתר הידען מחודש מאי על E8??

הכל כבר כתוב שם ואפילו שזה יכול להביא למציאת התורה הפיזיקלית המאוחדת, אז מה שעשה איזי הנ”ל, שלקח על עצמו את האתגר.

אז מי שלא קרא את המאמר באתר הידען כדאי לו לעשות זאת לפי הכתובת המצורפת

4. רציתי להגיב ולומר, שלהבנתי אנחנו מדברים על גרף עם 248 קודקודים, והרבה הרבה קשתות.
    אז.. האם רק 20 קודקודים לא ידועים?!
    ומה עם כל השאר? הכל מתאים? יופי! אז אולי אפשר לחזות גם התנהגויות אחרות ולבחון אותם.. מכל הקשתות והקודקודים והרוחות מחכים למאיץ חלקיקים? כל השאר פתור בפיסיקה?

אולי שאלות תם (ותיאוריה מקסימה!) אבל זה צריך להיות הכיוון.
    אני המדריך שלכם.
    בואו דרדסים.

5. לסבדרמיש
    קח את זה קל..בינינו לא היית מתנגד להיות במקומו של ליזי !! ולא פחות מכך גם בליזובסקי היה שמח !! כי זרם הכניסות היה גובר לראות מי ומה קורה באתר הזה ממנו הגיע הכותב ושאר הברנשים ההמשחיתים את זמנם על תגובות הנעות בין ביזריות למתיימרות ..בקיצור אוסף של אנשים מוזרים לא פחות מהחלקיקים המשגעים את עולם המדע מזה מאות שנים ..וכו !
    אבל בחזרה למציאות…זה ליזי שאפילו אם יתברר בעוד זמן מה כי אין שום בסיס לתאורייה שלו הוא מקבל בינתיים חשיפה עצומה , אני מתאר לי שעולם המדע רוחש וגועש בעקבות הפרסום הזה ! כי לא כל יום מופיעה תפיסה כזאת השונה מהמקובל באופן מעניין וחריג !
    לך אני מציע שוב (אני בטוח שהצעתי פעם..או שלא)ללמוד מהמצגת האנימציונית ולהדגים את התאורייה שלך בצורה ממוחשבת (בטוח דורש הרבה עבודה) כך שתראה את פעילות הגלקסיות מבלי שיחסר בהם ממה שיש במציאות !!
    אני רוצה להוסיף שאם התאורייה של ליזי לא לוקחת בחשבון את החומר האפל והאנרגיה האפלה אז היא תהיה חלקית ותסביר רק את החומר הנראה ובוודאי לא תהיה התאורייה של הכל !!

6. דאגתך ממש מיש מש נוגעת לליבי.
    לא מתכונן להגיב לך יותר.

7. אין פה חלילה כל נסיון להכפיש אלא לתאר מציאות. ככל שתקדים להבינה תמנע מעצמך מבוכה ואי-נעימות.

8. כעיקרון הוא לא המציא או פיתח שום תאוריה.
    הוא רק נזכר שהוא ראה כבר את הנוסחאות הללו במקום אחר וחיבר 1+1.
    מה שאומר שבפועל אפשר למלא את כול ה E8 בפעולות של ניסוי ותהייה ע"י מחשב PC פשוט.
    ובכך לקבל מערכת E8 מלאה עם כול הנוסחאות והתאוריות היקום הנלווים לו.
    באם E8 הוא באמת The Holy Ground , הנוסחאות הנוספות שיתגלו ב E8 יגלו את זה די מהר.
    כך שאני לא רואה מקום למשוך את זה יותר מדי זמן.

9. קיים מושג אשר כל איש מדע מכירו. המושג הזה מתאר סוג מאוד מיוחד של אנשים. ה-cranks. כדאי לפתוח את הויקיפדיה ולקרוא. זה מאלף לראות עד כמה המושג הזה מתלבש על סבדרמיש.

10. ל-ד.פרץ, הכוונה היא לארבעה ממדים סה"כ, כלומר לשלושה ממדי מרחב וממד זמן.
    ובקשה למגן דוד- זה שני פאקינג משולשים, זה לא כזה נדיר לעזאזל.

11. מדהים עד כמה כמעט כל הפיזיקה המודרנית נגזרת ומוסקת מהמתמטיקה – יחסות, קוואנטים, על מיתרים ועכשיו זה…

12. ולמה לא מציינים שלגולש יש דוקטורט?
    רק על מנת לשמור על העסיסיות של הכתבה?

13. תיקון לתגובתי הקודמת.
    לא שמתי לב שהיה כתוב שהוא מסתפק ב4 מימדים! למרות שזה מתאים לי לא נראה לי שזה מציאותי בייחוד עם הבעיות שמעוררים החלקיקים היכולים להימצא בו זמנית בכמה מקומות !!
    אבל גם אם היא תשתית לתאורייה יותר מקיפה ממנה גם אז היא מיוחדת ומרתקת וחבל שההבנה שלי במתמטיקה מוגבלת ביותר דבר שמונע ממני הבנה יותר עמוקה.. סרטון האנימציה שמדגים מהיר מדיי אבל מרתק את העין !
    אגב שמתם לב למגן דוד במרכז התאורייה !!??! זה אומר משהו ..או צריך להעיד על המקום ממנו הגיע אלינו המגן דוד!! אולי… המגן דוד הועבר אלינו ע"י חוצנים? ואולי התנך באמת ירד מהשמיים כי הגיע משם !!
    מה שמוביל למסקנה מרחיקת הלכת כי העיברית היא שפת חוצנים !
    האמת ? הגזמתי מאד ..אבל בכל זאת המגן דוד נמצא בלב התאורייה המסבירה את דינמיקת היקום !!מקום בהחלט לא צפוי להימצא בו ..שרק לא ימצאו מחר בית כנסת או שופר בתוך המגן דוד !
    יום גשם שמח ומברוד

14. זה פנטסטי !!ומדהים !! אם תתברר כנכונה ..והחוש שלי אומר שאכן זאת התאורייה בגלל השמינייה !
    עם השמינייה שיחקתי לפני כ12 שנה מסיבות אחרות..כדי להבין את מעוף הכנף ,כלומר את תנועת הכנף בזמן מעוף בעלי החיים והחרקים ואשר בניגוד לאיך שאנו תופסים את זה בחושינו הכנף מבצעת תנועת שמינייה כדי ליצור כח עילוי! התעסקתי בזה כמה ימים ופניתי לדברים אחרים !!
    ועכשיו אני רואה כי השמינייה תופסת את הבמה המרכזית !
    מעניין לראות איך הסימטרייה משתלבת בכל זה והאם נבין יותר את פעולת כח הכבידה !!
    וכל הכבוד לפיזיקאים שלא דחו אותו על הסף בגלל שאינו חלק מהגילדה ..אני לא יודע אם בארץ זה היה קורה !!
    נותר עוד לראות איך תיראה עכשיו התפיסה בספרו של לאון ליברכט (הפסיכולוג !) "המארג" המקשר הכל עם הכל בתקשורת בין ייקומית !

15. למגיב המגניב ולשאר המגניבים.
    לא אכלתי אותה בכלום!, את מה שהיה לי להגיד אמרתי. כך שתמיד אפשר יהיה להשוות.
    יש גם חומר חדש שאני מפתח כעת על איחוד הכוחות שמסקנתו, הכל גרביטציה, ואם הוא הקדים אותי, אני שמח בשבילו. לצערי אני חייב להתפרנס ולא להתעסק רק עם תיאוריות או גלישת גלים.
    אני, כמו שאר מגיביי הידען, מצפה לראות את נתוניי התיאוריה. הרעיונות שלי כבר מפורסמים ויהיה מעניין לראות אם גם הוא הגיע למסקנות קיצוניות כמו בתיאוריה שלי כגון שמהירות האור קטנה עם הזמן, והגרביטציה נעלמת למעשה במרחקים גדולים.
    מניסיוני אני צופה שהגולש הנ"ל יגלוש על עוד הרבה גלים עד שיראה הסכמה לדיעותיו.
    מאחל גולש בהצלחה מכל הלב.
    מה שחשוב שיותר ויותר אנשים מבינים שבורא עולם לא היה מסתבך ביקום עם חוקים מסובכים.
    הסבר תפעולו של היקום חייב להיות פשוט.
    ואין יותר פשוט מהנחת היסוד של התיאוריה שלי שאומרת: ביקום מסתובבים חלקיקים. נקודה. תאמינו או לא, אבל מזה חיב לנבוע הכל! החל מגרביטציה ועד להתפשטות המואצת של היקום.
    שיהיה לנו בוקר נפלא ופשןט, וגם עם קצת גשם.
    סבדרמיש יהודה.

16. יהודה סבדרמיש, אכלת אותה..
    הקדימו אותך בכמה שנות אור.

כמו שאמר גנרל צרפתי חכם (או שלא) פעם: "כי את הפיזיקה צריך להמציא רק פעם אחת!"

נה נה בננה

ועכשיו ברצינות:
    מה זה? פרסומת ליוגורט? תראו כבר את התאוריה!

17. האם תפרסמו גם פרטים על התיאוריה עצמה?
    לפי התיאור שלך, העקרונות של התאוריה פשוטים יחסית. אשמח לשמוע פרטים על התיאוריה עצמה.