מחשב ישראלי ב-SpaceIL

פרופ’ רן גינוסר, טכניון, מנכ”ל רמון צ’יפס מתאר את המחשב הישראלי במאה אחוזים שיהיה אחראי להנחתתה האוטונומית של החללית הישראלית לירח

החללית הישראלית של SpaceIL שמתוכננת לשיגור לירח בדצמבר ולנחיתה על פניו ב-13 בפברואר במתקני ההרכבה במפעל חלל של התעשיה האווירית. צילום: אבי בליזובסקי

מאת פרופ’ רן גינוסר, טכניון, מנכ”ל רמון צ’יפס

חללית SpaceIL הישראלית, שתשוגר בקרוב לירח, בנויה סביב מחשב חללי ישראלי ייחודי. המחשב מכיל את שבב המעבד הקרוי ליאון, שיוצר על ידי חברת רמון צ’יפס ביקנעם וחברת טאואר במגדל העמק. המעבד מכיל שתי ליבות ואוסף ממשקים מיוחדים לשימוש בחלל. הליבות פועלות בקצב 100 מה”צ. זה אמנם קצב איטי יחסית למעבדים בטלפון ובמחשבים הניידים (שרצים פי 10-20 מהר יותר), אבל בחלל זה נחשב בין המהירים ביותר.

מה עושה את המעבד ייחודי ומותאם לחלל? בראש וראשונה, עמידות לקרינה הקוסמית החזקה שבחלל. קרינה זו מכילה, למשל, יונים כבדים שמגיעים אלינו מגלקסיות אחרות באנרגיות עצומות. חלקיקים אלו עוברים את החללית כולה מצד אל צד מבלי להרגיש בכלל ומבלי להאט, ובדרכם הם עושים שמות בשבבים האלקטרוניים. הם מעיפים מטענים ואלקטרונים לכל עבר כאילו היו כדורי ביליארד שנפגעו מפגז תותח שעבר דרכם, וכל ההתנהגות החשמלית של השבבים מתבלבלת לחלוטין. מחשבים מסחריים, כמו מעבדי אינטל או אפל, היו מתים לחלוטין תוך שניות בסביבה עוינת כזו. אבל מעבדי רמון צ’יפס מתאוששים מיידית וממשיכים לפעול כאילו דבר לא קרה.

תכונה חיונית אחרת של מעבדים לחלל היא היכולת לפעול ללא קירור אויר. בחלל יש ואקום. אין אויר ואין מאווררים שיכולים לקרר את השבבים. כל החום הנוצר במעבדים מסולק בדרכים מיוחדות, ולבסוף עושה דרכו בצורת קרינה אל החלל החיצון.

למעבדים אלו נכתבת תכנה מיוחדת. התכנה בנויה כדי להתאושש מתקלות ולא להפסיק לעולם. וזה עובד! חברת רמון צ’יפס שלחה כבר מעבדים כאלו למאדים ולאסטרואיד מרוחק, ועד כה—לאחר שנים של פעילות רציפה—עוד לא התגלתה אף טעות אחת.

בנוסף למעבד, המחשב מכיל גם זיכרונות, ספק כוח הניזון מתאים סולריים ומספק חשמל לכל הלוויין, מכשירי מדידה שונים, כרטיסים להפעלת שאר החללית (למשל, פתיחת הרגליים בטרם הנחיתה על הירח), חיישנים למדידת הבריאות של כל חלקי החללית, ואמצעי תקשורת אל הבית.

התכנה הצרובה במחשב אחראית לניהוג החללית בכל שלבי הטיסה—מעת השחרור מן הטיל המשגר, דרך ניווט בחלל שיביא את החללית לירח, דרך ניהול קפדני של נחיתה זהירה תוך ניטור וצילום כל רגע, ועד שלבי המשימה האחרונים שכוללים המראה מחדש מפני הירח, טיסה הצידה, ונחיתה חוזרת. התכנה גם אמורה לפתור מיידית בעיות שעלולות להתעורר בירח—כידוע, זמן הגעת שידור מידע מהירח לארץ הוא יותר משניה, וזמן החזרת תשובה גם הוא שניה ומעלה, ולכן אי אפשר למשל לנהג חללית בשלט רחוק מהארץ. כל התכנה נכתבה בישראל והיא ייחודית ל-SpaceIL.

1. ספר מחשבת הבריאה הוא תוצר של משבר אישי שחוותי אשר הניע אותי “לצאת ממצרים”. כלומר, להניח לעבודת היומיום הגשמית ולהתחיל לעסוק ברוחניות.
    לאחר שנים רבות של לימוד תורה וספרי קבלה, חקירתם והשוואתם למחקרי מדע שונים התיישבתי על המדוכה כדי להתמודד עם שאלת מחשבת הבריאה. בהתמודדות זו שאלתי שאלות רבות: האם העולם נברא במקרה או נוצר במחשבה תחילה? בשביל מה נברא העולם? האם המפץ הגדול מהווה התחלת הבריאה או שבריאת העולם החלה הרבה קודם לכן? ממה עשוי היקום? מה מחזיק את היקום? מה יקרה ליקום בעתיד? מתי נברא האדם? האם האדם נוצר מהקוף? האם יש קשר כלשהו בין כל האנשים בעולם? איך אפשר לחקור את הבריאה? האם אפשר להוכיח את קיומו של אלוקים? האם אלוקים ניתן להשגה?
    מי יכול להשיב על שאלותינו אלה?
    כדי להשיב על שאלות אלה ואחרות קראתי וחקרתי את כל הידוע בנושא בריאת העולם והשוויתי בין הכתוב בתורה ופירושיה לבין ממצאי המדע. חיפשתי תשובות ומצאתי אותן מסתתרות בתורה. לתורה שפת סתרים הטומנת בחובה מידע רב על אודות היקום. המדענים חוקרים את היקום בכל יום ושעה, ובאופן מפתיע יש הלימה בין תוצאות מחקריהם לבין נבואות המסתתרות בתורה.
    לאנשי רוח ולצדיקים יש יכולת ליצור קשר עם עולמות נסתרים. הם גילו לנו כי יש בורא אחד לעולם – אלוקים. הם האירו את עינינו לכך שהעולם נברא במחשבה, זוהי מחשבת הבריאה.
    לאדם תפקיד מיוחד בעולם: עליו להתחבר לבוראו באמצעות עידון מחשבתו ועזרה לזולת, ככתוב: “ואהבת לרעך כמוך”. בעולם הזה לעם ישראל יש תפקיד: להיות הגשר המחבר בין העולם הגשמי לבין בורא עולם. האם כבני אדם בודדים וכעם נצליח למלא את תפקידנו? האם יש ביכולתנו לגשר בין העולם לבין בני האדם? האם עם ישראל ישכיל לבצע את משימתו?
    תשתית הנשמה נמצאת באהבת הזולת. קיום הציווי “ואהבת לרעך כמוך” יעניק ליחיד את הכוח להצליח בתפקיד שהוענק לו על ידי הבורא. המפתח להצלחה טמון בחיבור לנשמה!

2. ספר מחשבת הבריאה הוא תוצר של משבר אישי שחוותי אשר הניע אותי “לצאת ממצרים”. כלומר, להניח לעבודת היומיום הגשמית ולהתחיל לעסוק ברוחניות.
    מי יכול להשיב על שאלותינו אלה?