סיקור מקיף

עמוס 8 לא ייבנה בתעשיה האווירית. חלל תקשורת חתמה על הסכם לרכישתו מלוראל

מדובר במכה קשה לתעשייה האווירית, שכן ייצור לוויני עמוס 1,2,3,4 ששוגרו בהצלחה לחלל ועמוס 6 שהתפוצץ על כן השיגור בפלורידה לפני כשנה וחצי איפשר לחברת מבת חלל של התעשיה האווירית לפתח התמחות בבניית לוויינים מורכבים, וכעת למעשה ייצטרכו לפרק את הצוותים ובמקרה הטוב להעבירם לפרויקטים אחרים בתעשיה האווירית, אך ללא שימור הידע

הלוויין עמוס 6 בבדיקות בתעשיה האווירית ערב העברתו לשיגור שהסתיים בהשמדתו. צילום: יחצ  חלל תקשורת
הלוויין עמוס 6 בבדיקות בתעשיה האווירית ערב העברתו לשיגור שהסתיים בהשמדתו. צילום: יחצ חלל תקשורת

 

חברת חלל תקשורת הודיעה הערב (25/3/18 בשעה 19:00) לבורסה בתל אביב כי התקשרה בהסכם עם חברת Loral Space Systems האמריקנית לפיו הזמינה החברה מלוראל את ייצור לוויין התקשורת עמוס 8 ומערכותיו ושירותים נוספים.   השיגור, בידי ספייס איקס צפוי להתבצע בשנת 2020.

עוד קודם לכן ישוגר לחלל הלוויין עמוס 17  שנבנה על ידי בואינג, -בנקודת השמים מעל קו האורך 17 מעלות מזרח (ומכאן שמו). גם לוויין זה ישוגר על ידי ספייס אקס במקומו של הלוויין עמוס 5, לוח הזמנים הדחוס נובע מהצורך למלא את נקודת השמים הזו לפני שהזכות הזו תפקע בתוך שלוש שנים.

מדובר במכה קשה לתעשייה האווירית, שכן ייצור לוויני עמוס 1,2,3,4 ששוגרו בהצלחה לחלל ועמוס 6 שהתפוצץ על כן השיגור בפלורידה לפני כשנה וחצי איפשר לחברת מבת חלל של התעשיה האווירית לפתח התמחות בבניית לוויינים מורכבים, וכעת למעשה ייצטרכו לפרק את הצוותים ובמקרה הטוב להעבירם לפרויקטים אחרים בתעשיה האווירית, אך ללא שימור הידע.

 

“לוראל הינה חברה מקליפורניה ארה”ב, המפתחת ומייצרת מוצרי תעופה וחלל מגוונים ובעלת נסיון של למעלה מ- 60 שנות פעילות בתחום החלל.” כותבת החברה בהודעה לבורסה.

“לוראל נמנית על השורה הראשונה של יצרניות לוויינים בעולם וייצרה למעלה מ- 270 לוויינים. על-פי תנאי הסכם רכישת עמוס 8 ,הלוויין מתוכנן להימסר לחברה לאחר סיום בדיקותיו במסלול תוך 27 חודשים מיום תשלום המקדמה, לקראת פעילותו המתוכננת בנקודת המסלול הגיאוסטציונרית 4 מערב ולהחליף את הלוויין עמוס 7.” עמוס 8 יצטרף בנקודת שמים זו ללויין עמוס 3.

“עמוס 8 יאפשר לחברה המשך צמיחה והתפתחות באמצעות אספקת שירותי תקשורת למזרח התיכון, לאירופה ולאפריקה.”

התמורה הכוללת בגין רכישת הלוויין ומערכותיו, כולל מערכת שליטה קרקעית לשם תפעול הלוויין, שירותי תמיכה בשיגור, תמיכה בתפעול הלוויין למשך חייו ותמיכה בפעולות לביטוח שיגור הלוויין ובעת פעילותו במסלול עומדת על סך של כ- 112 מיליון דולר.

 

לפי ההסכם שנחתם בין חלל תקשורת לספייס איקס, שיגור עמוס 8 על גבי משגר מדגם פאלקון 9 ינתן ללא תשלום, במקום השיגור הכושל עליו שילמה חלל תקשורת מראש.

 

 

חלל תקשורת ידעה שנים קשות. תחילה היה זה הלוויין עמוס 5 (שנבנה ברוסיה) שנותק עמו הקשר ב-21 בדצמבר 2015.  פחות משנה לאחר מכן, ב-1 בספטמבר 2016 התפוצץ הטיל שנשא את הלוויין עמוס 6 על כן השיגור המשמש את חברת ספייס איקס שנבחרה לשגר את הלוויין במהלך תדלוק בכף קנוורל, וחלל תקשורת נאלצה לשכור לוויין אחר – אסיהסאט 8 ששמו שונה לעמוס 7, תמורת 22 מיליון דולר לשנה.

 

האסון קטע את עסקת מכירת חלל תקשורת לקונסורציום הסיני Xinwei והשליטה בה (64%) נשארה בידי יורוקום אחזקות ובזק – שניהם בבעלותו של שאול אלוביץ’ אלוביץ מואשם כיום בתיק 4000 בחשד כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל למען האינטרסים של בזק בניגוד לעמדת אנשי המקצוע במשרד התקשורת   ובין היתר נתן למשפחת נתניהו סיקור חיובי באתר וואלה שבבעלות בזק. אלוביץ נאלץ לפרוש לאחרונה ממועצת המנהלים של בזק.

 

בדצמבר 2016 הציגו שר המדע אופיר אקוניס ומנכ”ל משרדו פרץ וזאן, שעמד בראש וועדה מיוחדת, דו”ח שחיברה הוועדה ולפיו “המדינה חייבת להשקיע בלוויין תקשורת ישראלי חדש במקום עמוס 6. כרגע לא מפותח בישראל לוויין תקשורת נוסף וקיים חשש שבחירום לא יהיה לישראל מענה לצורכי התקשורת שלה, ועלולה להיגרם פגיעה קשה ביכולות התקשורת, בכלכלה ובשגרת החיים. זהו צורך חיוני להבטחת קיומה של ישראל כמדינה שעתידה בידיה וכדי לשמור על מעמדנו במועדון המצומצם של מדינות שפועלות בחלל, חייבים לתקצב לוויין חדש”.

 

בין ההמלצות שעולות מהדו”ח, תוספת של 120 מיליון שקלים בשנה לתקציב סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע עבור פיתוח לוויינים ופרויקטים בחלל; הקמת מערך של ארבעה לווייני תקשורת פעילים בו זמנית ותמיכה בפיתוח מוצרים בתעשיית החלל שיתחרו בשוק העולמי. הוועדה קובעת כי “מערך של לווייני תקשורת מחזק את היתירות והבטחון התקשורתי של ישראל בעת חירום”, וכי למדינת ישראל צורך חיוני ביכולות עצמאיות להשגת מידע ולהעברתו באמצעות לווייני תקשורת ישראליים.

 

הוועדה שרטטה תמונה מדאיגה לפיה תחום לווייני התקשורת בישראל נמצא במשבר חמור המאיים על תכנית החלל כולה.

קצת יותר משנה לאחר מכן לקראת סוף ינואר 2018, התכנס וועדת המדע של הכנסת לדון בנושא והתברר שהאוצר העביר פחות ממחצית הסכום הדרוש להכנות לבניית עמוס 8.

 

עפר דורון, מנהל מבת חלל, התעשייה האווירית אמר באותה ישיבה של וועדת המדע: “הוועדה שמינה משרד המדע שמה המלצות ברורות עם הסכום הנדרש – 70 מיליון ₪ בשנה, אני מבין שיש מתחת למחצית מהסכום שהומלץ וזה הפער, מה עוד שבמסגרת התקציב הזה בונים לקבל כספים מביטוח שלא קיים. 14 מיליון ועוד טיפה ממשרד המדע זה לא מספיק, הפערים גדולים מידי ולצערי נראה לי שאנחנו פסע מסוף הדרך. חלל תקשורת חוכרת לוויין חלופי בכסף רב, מישהו יצטרך לשלם את הארכת החוזה וזה לא יתכנס בקצב הזה”.

ואכן, ההודעה של חלל תקשורת מהערב והצורך שלה כחברה ציבורית לחשוב על טובת בעלי המניות לפני טובת המדינה, שמה קץ לנסיון הזה, ואולי גם לתוכנית הלוויינים הישראלית.

נמשיך ונעקוב.

כתבות קודמות בנושא באתר הידען

2 תגובות

  1. אני בעד תמיכה בתעשייה האווירית. המישגה בבחירת טיל נושא בטכנולוגיה נסיונית עלה להם ביוקר.
    בזמן שבחרו spacex הייתה טכנולוגיה לא בשלה.

    הם צודקים אבל נדפקו. היו צריכים לבחור טיל צרפתי או רוסי והיום היינו במקום אחר.
    אגב יש להם נציג בממשלה, וזה נראה כמו חיסול חשבונות ראש הממשלה ושר ה… כץ אם כי קשה להוכיח את זה.
    לכן זו אינה טענה מליאה, ואין רצון לקבל תביעת לשון הרע.
    אבל זה לא שונה מהתנהלות בתחומים אחרים, ומותר לנו להעלות השערה לבחינה.

  2. עושה רושם שיכולות יצור עצמאית בחלל זה לא נושא שהוא בעל עדיפות מספיקה לנבחרי העם ,
    התוצאה הברורה שלא יהיה יכולת יצור לוויני תקשורת רצינית לישראל , הינו כבר בסרט הזה שהוחלט בזמנו שלא יהיה למדינת ישראל יכולת יצור מטוסי קרב, זה היה אז מפת העדיפויות של מדינת ישראל בזמנו,
    יש מעט חברות מסחריות שיש להם חזון אמיתי שהוא מעבר לכלכלי זה דבר מאד יוצא דופן , השכיח יותר הוא
    חברות עם אופק אירועים מסחרי של שנים בודדות , 5-10 שנים שווה עבורם לקץ הזמנים, ברוב המקרים הצעה שההחזר הכספי שלה הוא מעבר לכמה שנים בודדות תדחה, אין לצפות מחברות כאלו להרים את הכפפה זה לא יקרה זה המקום שבו נכנסת המדינה בהחלטות ממשלה אם זה חשוב לה במקרה הנוכחי זה לא
    ויהיה לזה השלכות היסטוריות כי העולם לא מחכה, היכולות של המתחרים רק משתפרות וכל המהנדסים עם הידע שלהם יתפזר בכל העולם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.