סיקור מקיף

חלל תקשורת ביטלה את החוזה לייצור עמוס 8 בארה”ב, ובסבירות גבוהה להעבירו לתעשיה האווירית

כך הודיעה אתמול החברה בהודעה לבורסה. כמו כן נמסר בהודעה כי יבוטל חוזה השיגור עם SpaceX שעל המשגר שלה התפוצץ הלוויין עמוס 6 

עמוס 8. איור באדיבות התעשיה האווירית
עמוס 8. איור באדיבות התעשיה האווירית

הסאגה שהחלה עם התפוצצות הלוויין עמוס 6 בכן השיגור בכף קנוורל ב-1 בספטמבר 2016, באשר לשימור יכולת ייצור לוויני התקשורת בתעשיה האווירית, עומד ככל הנראה בפני סיום. חברת חלל הוציאה אתמול הודעה לבורסה ובה עדכנה כי ביטלה את החוזה לרכישת ושיגור הלוויין עמוס 8 מחברת Loral space sysems. הביטול יתקיים לפי תנאי החוזה שנחתם בין שתי החברות.

בנוסף, מסר המשנה למנכ”ל החברה יצחק שניברג בהודעה לבורסה כי חלל תקשורת גם ביטלה את הסכם השיגור עם חברת SpaceX. כזכור, הלוויין עמוס 6 נפגע בתפוצצות משגר של SpaceX בספטמבר 2016. שתי החברות סיכמו אז כי SpaceX תשגר את הלוויין החלופי שתזמין חלל תקשורת, עמוס 8, בלא תשלום.
במקום זאת, בהתאם לחוזה עם SpaceX’ החברה זכאית להשבת הסכומים ששילמה ל- SpaceX עבור שיגור הלוויין עמוס 8 ,למעט סכום מוסכם שיוותר בידי .SpaceX כפי שדיווחה בעבר
עם זאת בסוף ההודעה כותב שניברג כי החברה עדיין לא החליטה מי יבנה את עמוס 8. “, החברה פועלת לקדם באופן המיטבי את תכנית הלוויין עמוס 8 ,ובוחנת היתכנות וכדאיות של מספר חלופות העומדות בפניה, ביניהן אפשרות לשיתוף פעולה עם ממשלת ישראל”.

הממשלה החליטה ב-2 בספטמבר 2018 להשתתף במימון לוויין תקשורת ישראלי כדי לשמר את הידע שנצבר בתעשיה האווירית בתחום לוויינות התקשורת. היה זה מסע שהחל לפני כשנתיים, זמן קצר לאחר התפוצצות הלוויין עמוס 6 על כן השיגור בכף קנוורל, התכנסה וועדה בין משרדית בראשות מנכ”ל משרד המדע פרץ וזאן, והמליצה על מתווה הלוקח בחשבון את כלל הצרכים אל מול העלות למדינה: שימוש בלווייני תקשורת מסחריים מתוצרת ישראל והפעלתם באמצעות חברה ישראלית. מאחר שעלות לווייני תקשורת מתוצרת ישראל גבוהה יותר מעלותם בשוק העולמי (בגלל מספר הלוויינים הקטן), קבעה הוועדה כי יש צורך בפיתוח תשתיות ויכולות לצורך גישור על פער העלויות.
ואולם עד כה לא היה ברור מי יפעיל את הלוויי, האם חלל תקשורת תרכוש אותו בסיבסוד הממשלה או שמא התעשייה האווירית שתבנה אותו גם תשגר אותו ותפעיל אותו עבור לקוחות ממשלתיים ישראלים. ההערכה בענף היא כי למרות דברי החברה כי היא עדיין שוקלת ממי תזמין את הלווין, קרוב לוודאי שזו תהיה התעשייה האווירית, ולו רק בשל החשש מהתחרות.

עוד בנושא באתר הידען:

תגובה אחת

  1. כל הכבוד לממשלת ישראל שקיבלה שכל.עדיף לסבסד את תוצרת הטכנולוגיה הגבוהה הישראלית.רוב המדינות בעלי טכנולוגיה עיליית מעדיפות לסבסד את היצור המקומי כדי לשמור ולפתח את הידע המקומי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.