לא ברור מההחלטה מי יהיה הבעלים של הלוויין האם חברת חלל תרכוש את הלוויין במקום הלווינים שהזמינה מלוראל או שמא התעשיה האווירית תתחרה בה. ההערכות בענף נוטות לעבר תפעול הלוויין ומכירת משיביו בידי התעשיה האווירית. חברת חלל תקשורת לא הוציאה בנושא שום הודעה לבורסה בעקבות החלטה זו עד שעת עריכת הידיעה למרות שעברו שעות רבות מאז פרסום ההודעה על החלטת הממשלה
המדינה אישרה את השתתפות הממשלה במימון לפיתוח ובנייה של לוויין תקשורת חדש, עמוס 8, שיפותח וייבנה בישראל. עם זאת לא נמסרו סכומים וגם לא ברור מההחלטה מי יהיה הבעלים של הלוויין האם חברת חלל תרכוש את הלוויין במקום הלווינים שהזמינה מלוראל או שמא התעשיה האווירית תתחרה בה. ההערכות בענף נוטות לעבר תפעול הלוויין ומכירת משיביו בידי התעשיה האווירית. עם זאת חברת חלל תקשורת לא הוציאה בנושא שום הודעה לבורסה בעקבות החלטה זו עד שעת עריכת הידיעה למרות שעברו שעות רבות מאז פרסום ההודעה על החלטת הממשלה.
כזכור, לפני כשנתיים בעקבות התפוצצות הלוויין עמוס 6 על כן השיגור בכף קנוורל, התכנסה וועדה בין משרדית בראשות מנכ"ל משרד המדע פרץ וזאן, והמליצה על מתווה הלוקח בחשבון את כלל הצרכים אל מול העלות למדינה: שימוש בלווייני תקשורת מסחריים מתוצרת ישראל והפעלתם באמצעות חברה ישראלית. מאחר שעלות לווייני תקשורת מתוצרת ישראל גבוהה יותר מעלותם בשוק העולמי, קבעה הוועדה כי יש צורך בפיתוח תשתיות ויכולות לצורך גישור על פער העלויות.
במארס השנה הודיעה חברת חלל תקשורת לבורסה כי התקשרה בהסכם עם חברת Loral Space Systems האמריקנית לפיו הזמינה החברה מלוראל את ייצור לוויין התקשורת עמוס 8 ומערכותיו ושירותים נוספים. השיגור, בידי ספייס איקס צפוי להתבצע בשנת 2020. "לוראל נמנית על השורה הראשונה של יצרניות לוויינים בעולם וייצרה למעלה מ- 270 לוויינים. על-פי תנאי הסכם רכישת עמוס 8 ,הלוויין מתוכנן להימסר לחברה לאחר סיום בדיקותיו במסלול תוך 27 חודשים מיום תשלום המקדמה, לקראת פעילותו המתוכננת בנקודת המסלול הגיאוסטציונרית 4 מערב ולהחליף את הלוויין עמוס 7." עמוס 8 יצטרף בנקודת שמים זו ללויין עמוס 3. התמורה הכוללת בגין רכישת הלוויין ומערכותיו, כולל מערכת שליטה קרקעית לשם תפעול הלוויין, שירותי תמיכה בשיגור, תמיכה בתפעול הלוויין למשך חייו ותמיכה בפעולות לביטוח שיגור הלוויין ובעת פעילותו במסלול עומדת על סך של כ- 112 מיליון דולר."
בתעשיה האווירית לא קיבלו את הגזירה, שמשמעותה לטענתה חיסול תעשיית החלל הישראלית. בהודעה שפרסמו באפריל השנה הם כותבים: "המתווה הנבחן, ועל פיו תפעל התעשייה האווירית לא רק כיצרנית הלוויין אלא גם כמפעילה שלו, יאפשר לעשות שימוש מושכל בתקציבים הממשלתיים המיועדים לנושא זה, באופן שיאפשר את שימור הידע והיכולות של מדינת ישראל בתחום אסטרטגי זה, תוך ייצור הכנסה נוספת לתעשייה האווירית, הנמצאת בבעלות ממשלתית מלאה."
שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס אמר לאחר אישור ההחלטה: ״ההחלטה היא בעלת משמעות אסטרטגית ארוכת טווח ועונה על צרכים קיומיים חיוניים למדינת ישראל. פיתוח וייצור הלוויין בישראל יאפשרו שמירת עצמאות מוחלטת בתחום התקשורת הלוויינית. בנייתו בישראל תשמר ידע ומומחיות בתחום שנרכשו במשך עשרות שנים בתעשייה המקומית".
משמעות ההחלטה היא שהידע שנצבר בתחום לוויינות התקשורת יישמר בישראל, לישראל תהיה שליטה בלוויין, איכות השידור לקהל הלקוחות של לוויין התקשורת תשתפר ותורחב, הפיתוחים החדשניים שיפותחו בלוויין ישליכו גם לפרויקטים טכנולוגיים נוספים וישפרו את התחרותיות של תעשיית החלל הישראלית בעולם.
השר אקוניס הוסיף כי ההחלטה לממן את בניית הלוויין עולה בקנה אחד עם המלצות הוועדה המיוחדת שהקים בדיוק לפני שנתיים, בעקבות התפוצצות עמוס 6 על כן השיגור בארה"ב. "ההחלטה היא שלב ביישום מסקנות הוועדה המיוחדת, בראשות מנכ"ל משרד המדע פרץ וזאן, שהוגשו לי זמן קצר לאחר האסון הגדול של אובדן עמוס 6", אמר אקוניס. "הידע הטכנולוגי שיצטבר בעקבות העבודה על פרויקט זה, יאפשר לתעשיית החלל הישראלית כולה להתחרות טוב יותר בשוק החלל המתפתח ולהשיג יתרון וכן יחזק את איתנות תשתית החלל בישראל", אומר מנכ"ל המשרד וזאן.
- לאחר הודעת חלל תקשורת על רכישת עמוס 8 מלוראל, תע"א תבנה לוויין תקשורת ותשווק אותו בעצמה
- עמוס 8 לא ייבנה בתעשיה האווירית. חלל תקשורת חתמה על הסכם לרכישתו מלוראל
- למעלה משנה להתפוצצות עמוס 6 – עדיין אין מתווה מוסכם לבניית עמוס 8
- חלל תקשורת: לאבדן עמוס 6 השפעה מהותית על החברה; פייסבוק: נצטרך להסתדר בינתיים בלי לוויין