לאחר הודעת חלל תקשורת על רכישת עמוס 8 מלוראל, תע"א תבנה לוויין תקשורת ותשווק אותו בעצמה

התעשייה האווירית בוחנת אפשרות לייצר ולהפעיל באופן עצמאי לווין תקשורת עבור ממשלת ישראל ולקוחות נוספים * משה אור-טס, שהיה סמנכ"ל התעשייה האווירית ויזם את פרויקט עמוס, אומר שהקמת חברת חלל נועדה אך ורק לשיווק משיבי עמוס, לצערו לאחר פרישתו מהתעשייה האווירית הותר לחלל לרכוש לוויינים מיצרנים אחרים

לוויין התקשורת עמוס 6 -בזמן בדיקת מערכת בתעשיה האווירית לפני יציאתו לשיגור, והתפוצצותו על המשגר כיומיים לפני השיגור המתוכנן. צילום יח"צ התעשייה האווירית
לוויין התקשורת עמוס 6 -בזמן בדיקת מערכת בתעשיה האווירית לפני יציאתו לשיגור, והתפוצצותו על המשגר כיומיים לפני השיגור המתוכנן. צילום יח"צ התעשייה האווירית

התעשייה האווירית בוחנת בימים אלה אפשרות לייצר, לשגר ולהפעיל באופן עצמאי לווין תקשורת, שיספק שירותי תקשורת לווינית ללקוחות ממשלתיים בישראל, ובנוסף גם ללקוחות מסחריים בישראל ומחוצה לה.

אפשרות זו לפעילות עצמאית של התעשייה האווירית בתחום לווינות התקשורת, נבחנת לאחר שהחברה קיבלה בהפתעה את הודעתה של "חלל תקשורת" כי בחרה לייצר את לווין התקשורת הבא שלה, עמוס 8, אצל יצרן אמריקאי. וזאת, לאחר אובדנו של הלוויין עמוס 6 בפיצוץ שאירע על כן השיגור בפלורידה בספטמבר 2016.  הלוויין היה מהמתקדמים מסוגו ומשקלו היה כ- 5.2 טון  והוא הכיל מטע"ד תקשורת מתקדם שפעל במספר תחומי תדר.

המתווה הנבחן, ועל פיו תפעל התעשייה האווירית לא רק כיצרנית הלוויין אלא גם כמפעילה שלו, יאפשר לעשות שימוש מושכל בתקציבים הממשלתיים המיועדים לנושא זה, באופן שיאפשר את שימור הידע והיכולות של מדינת ישראל בתחום אסטרטגי זה, תוך ייצור הכנסה נוספת לתעשייה האווירית, הנמצאת בבעלות ממשלתית מלאה.

הלווין מתוכנן להצבה בנקודת שמיים W4 שהינה נקודת השמיים הלאומית של ישראל, ושזכויות השידור בה שייכות למדינת ישראל. התעשייה האווירית תפנה למשרד התקשורת לקבלת רישיון והקצאת תדרים לשימוש בנקודת שמיים זו.
משה אור-טס , מנכ"ל אלתא לשעבר , ובהמשך: סמנכ"ל למחקר ופיתוח של התעשיה האווירית,  ומנהל חטיבת האלקטרוניקה (חטיבת מפעלי אלקטרוניקה מערכות נשק וחלל) ,החל משנת 1983 . היה מיוזמי פרויקט עמוס בתפקידו כמנהל החטיבה, אומר בראיון לאתר הידען  כי ניתן כעת לבצע תיקון הסטורי.

"כמי שיזם את הקמת חברת חלל תקשורת בגבוי המנכ"ל משה קרת,, הרעיון היה שחברה זו תשווק אך ורק את משיבי עמוס בישראל ובהמשך גם בשוק העולמי. סברתי שעדיף שחברה אזרחית תעסוק בשיווק לוויין אזרחי ראשון ולא התעשייה האווירית שלא הכירה מספיק את השוק האזרחי. גם הבאתי את הרעיון לאישור מועצת המנהלים. "

"כשרעיון להקמת חברת תקשורת חלל עלה , כוונתי הייתה חד משמעית, שחברה זו תשווק אך ורק את לוויין עמוס"  ,כלומר, לא לשווק לוויינים מגורמים אחרים " (כמו שפעלה החברה עם עמוס 5 ברוסיה, עמוס 17 בבואינג ועמוס 8 בלוראל א.ב.)

"לצערי המו"מ על ההקמה הפורמאלית של החברה החל לאחר פרישתי מהתעשייה האווירית, באוגוסט 1994. אינני מכיר את נוסח ההסכם שאיפשר לחברת חלל אישור לרכוש לווינים מחברות אחרות. לפיכך, טוב תעשה היום התעשיה האווירית אם תקים חברת שיווק משלה ותשווק את מוצריה."

"התעשיה האווירית חייבת לקחת על עצמה סיכונים, אך אלו סיכונים קטנים בהרבה משהיו לנו כשבנינו את עמוס 1 – אז היו סיכונים טכנולוגיים וכספיים גבוהים וסיכונים אחרים. גם הממשלה חייבת להבין את חשיבות  תחום החלל כתחום אסטרטגי. הצרכים של מדינת ישראל רק יגדלו. היום ניתן לשבש את מרבית סוגי התקשורת, אך את תקשורת החלל עדיין (כל עוד לא התחילה מלחמת לווינים) יקשה לשבש. מדינות רבות בעולם מסייעות לתעשיה שלהם להקים יכולות חלל עצמאיות, בין אם דרום קוריאה או אפילו מצרים. זו תשתית אסטרטגית ובחלל יש סינרגיה בין חלל צבאי וחלל אזרחי, כל רכיב ניתן לשימוש בשתי התצורות."

 

כתבות קודמות בנושא באתר הידען:

שיתוף ב print
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

דילוג לתוכן