מולקולות קטנות, תקוות גדולות

תרופות. איור: shutterstock

חברה חדשה, “מיקיור תרפיוטיקס”, שהוקמה באחרונה בפארק המדע בנס-ציונה על-ידי ד”ר זאב וינפלד, תפתח תרופות ואמצעי איבחון לדיכאון ולמחלת ה-ALS על בסיס מחקרים שנעשו במכון ויצמן למדע. המחקרים עסקו במולקולות המיקרו-אר-אן-אי – מולקולות ביולוגיות זעירות המבצעות בקרה על פעילות גנים. מאז שנתגלו לפני כשני עשורים, הן זוכות לעניין עצום בקרב מדענים ברחבי העולם, בין היתר בשל הפוטנציאל הטמון בהן לפיתוח תרופות.

“מיקיור” קיבלה מ”ידע” זיכיון לפיתוח יישומים על בסיס שתי תגליות בתחום המיקרו-אר-אן-אי. פרופ’ אלון חן, בשיתוף פעולה עם ד”ר ערן הורנשטיין, גילה שבבני-אדם הלוקים בדיכאון, רמת הפעילות של מולקולת מיקרו-אר-אן-אי מסוימת נמוכה יחסית, אך רמה זאת עולה לאחר טיפול התנהגותי. בחיות מעבדה, הגברת הביטוי של מולקולה זו בתאי עצב במוח הובילה לשיפור בהתנהגויות המקבילות לדיכאון בבני-אדם. התגלית השנייה התמקדה במולקולת מיקרו-אר-אן-אי אחרת. ד”ר הורנשטיין, בשיתוף פעולה עם פרופ’ חן, גילה כי מולקולה זו משפיעה על תפקודם של תאי עצב מוטוריים, אשר מתנוונים ומתים במחלת ה-ALS.