המערכת שפיתחה חברת Site Psychic Analytics השבדית מנתחת תנועות עיניים, נשימה והבעות פנים בזמן אמת, ומתריעה לפני שהנהג מאבד ריכוז – תוך שמירה על פרטיות מלאה

בכנס AutoSens / InCabin Europe 2025 שנערך בברצלונה, הציגה Snežana Simic, סמנכ"לית בכירה לתחום הרכב בחברת Site Psychic Analytics, גישה חדשנית לניטור מצב הנהג – מערכת חכמה שמסוגלת לזהות בזמן אמת מצבים של עייפות, לחץ, שכרות או השפעת תרופות, עוד לפני שהם ניכרים כלפי חוץ. החברה הוקמה בידי שני קצינים לשעבר במשטרת שבדיה.
בינה מלאכותית שמבינה את מצב הנהג
Simic הסבירה כי מערכת ה-DMS (Driver Monitoring System) שפיתחה החברה משלבת חיישני מצלמה אינפרה-אדום, מדידת חום וזיהוי תנועות פנים מיקרוסקופיות. האלגוריתמים של Psychic Analytics מפענחים שינויים עדינים בקצב מצמוץ, תנודות ראש, הבעות פנים ותגובות עיניים, וכך בונים “מפה קוגניטיבית” של הנהג.
“המטרה שלנו היא לזהות מצבים עוד לפני שהנהג עצמו חש בעייפות,” אמרה Simic. “מדובר באיתותים פיזיולוגיים כמעט בלתי נראים, אך הם מעידים על האטה בתגובה ועל ירידה בערנות.”

נתונים ביומטריים מקומיים בלבד
אחד ההיבטים שהודגשו במיוחד בהרצאה היה נושא הפרטיות. המערכת מעבדת את כל הנתונים בתוך הרכב, ללא העברה לענן או אחסון חיצוני. Simic הדגישה כי החברה פועלת לפי תקנות GDPR האירופיות וכי הגישה שלה מבוססת על עיקרון של “Driver-in-the-Loop” – הנהג נשאר בשליטה מלאה, והמערכת מתפקדת כעוזרת שממליצה ומתריעה, ובשלב זה, לא כגורם שיפוטי. הנסיעות מבוצעות כמובן בשטחים סגורים ומבוקרים, לרוב מסלולי שדות תעופה ושטחים גדולים אחרים.
במקרה שבו מזוהה ירידה בערנות, המערכת עשויה להפעיל ריח ממריץ, לשנות את טמפרטורת התא או להציע עצירה להתרעננות. מדובר בחוויה אדפטיבית שמכבדת את פרטיות הנהג ומשתלבת בטבעיות בשגרת הנסיעה.
בין מדע לרגולציה
Simic ציינה כי החברה משתפת פעולה עם מספר יצרני רכב אירופיים, וכן עם גופי רגולציה ותחבורה, כדי לקבוע תקנים חדשים לניטור עירנות ואחריות נהג במערכות חצי-אוטונומיות. הגישה המדעית של Psychic Analytics מבוססת על שנים של מחקר נוירופיזיולוגי: ניתוח דפוסי עיניים, מיקרו-תנועות פנים ותנודות נשימה כמדדים למצב תודעתי.
“אנחנו לא מחפשים להעניש את הנהג,” הוסיפה Simic, “אלא לספק כלי שמגן עליו ועל סביבתו.”
כלי עזר ולא שוטר
החזון של Psychic Analytics הוא לעבור מבקרת נהיגה מבוססת חיישנים לבקרה מבוססת AI אמפתית. Simic הגדירה זאת כך: “הדור הבא של רכבים לא רק יבין את הדרך – הוא יבין גם את האדם שמאחורי ההגה.”
הגישה של החברה משלבת בין מדע מוח, בינה מלאכותית ורגולציה מתקדמת, וצפויה להפוך לכלי מרכזי במאבק העולמי להפחתת תאונות הנובעות מעייפות ושימוש בחומרים משכרים.
עוד בנושא באתר הידען: