בדיקות חדשות לאיתור סמים מסוכנים

מולקולת המפהדרון. מתוך ויקיפדיה

מדענים מדווחים על הפיתוח של בדיקות חדשות המסייעות בהתמודדות עם גל של מיתות, ביקורים בחדרי מיון ובעיות אחרות הנובעות מדור חדש של סמים הנמכרים באופן חוקי בחנויות וברשת האינטרנט ואשר מחקים את ההשפעות של סמים כגון קוקאין, אקסטזי ומריחואנה.

הדיווחים מתמקדים בסמים הנמכרים כ”מלחי אמבט”, “מזון צמחי”, “קטורת”, ומוצרים אחרים בעלי שמות ססגוניים כגון “גל שנהב”, “יונה אדומה” ו”מריחואנה חוקית”. רבים מתוכם עדיין לא הוגדרו כבלתי-חוקיים ולא ניתן לאתר אותם באמצעות השיטות הקיימות היום לבדיקות סמים. חוקר בריטי דיווח על שיטה חדשה לאיתור המקור של המרכיבים במוצרים המכונים “מלחי אמבט”. חוקר אמריקאי דן באתגרים הניצבים בפני גורמי אכיפת החוק וקובעי מדיניות באסדרה של גרסאות סינתטיות של מריחואנה.

צוות חוקרים מבריטניה דיווח על שימוש מוצלח בשיטה אנליטית המכונה מס-ספקטרוסקופיה על בסיס יחס איזוטופי (isotope ratio mass spectrometry, IRMS) על מנת לקבוע מי מכין חיקויי סמים העלולים לגרום לאופוריה, פרנויה, חרדה והזיות כאשר הם מסניפים, מזריקים או מעשנים אותם ומי אותן החברות הכימיות שסיפקו את חומרי הגלם להכנתם. “בעזרת השיטה החדשה, נוכל לחזור אחורה ולאתר את המרכיבים של חומרי המוצא,” מסביר החוקר הראשי. השיטה האנליטית הזו מודדת את הכמויות היחסיות של היסוד הכימי בצורותיו השונות, מה שמכונה יחס איזוטופי. “שיטה זו נחלה הצלחה מאחר ויחס איזוטופי של חומר המוצא מועבר, בדומה לטביעת אצבע, לאורך כל הסינתזה,” מסביר החוקר.

“מלחי אמבט” זכו לתשומת לב תקשורתית גדולה בבריטניה בתחילת שנת 2010, ואז הפכו לבעיה בארה”ב. מוצרים אלו אינם ממוקמים באזור התמרוקים של הסופרמרקטים – הם נמכרים באינטרנט, בקרנות רחוב ובחנויות המוכרות אביזרים לצריכת סמים. הם נמכרים בשקיקים קטנים במחיר נמוך של 20 דולרים כל אחד למטרה האמתית של אספקת אופוריה חוקית וזולה.

האבקות הללו מכילות בדרך כלל את החומר מפדרון (mephedrone), תרכובת סינטטית הדומה מבנית לחומר מתאקאטינון המצוי בצמח הגת והמוגדר כבלתי חוקי במדינות רבות, לרבות בריטניה וארה”ב. בדרך כלל, משמעות הדבר כי תרכובות אלו (והנגזרות שלהן) תהיינה בלתי-חוקיות גם במדינות אלו, אולם מאחר ומלחי אמבט מתויגים כ”שלא לצריכת אדם”, הם עוקפים את ההגבלה הזו וחוקים אחרים המיועדים לחומרי רפואה לשימוש האדם. למרות זאת, המדינות פלורידה ולואיזיאנה – שני מרכזים גדולים בהם נעשה שימוש בסמים מסוג מלחי אמבט – אסרו במפורש את מכירתם של חומרים אלו. רשויות החוק בארה”ב אסרו את הייבוא של מלחי אמבט אלו, וייתכן כי בשל כך סוחרי סמים יקימו מעבדות סמים סודיות על אדמת בריטניה. השיטה החדשה מספקת לאנשי אכיפת החוק אמצעי בעזרתו הם יהיו מסוגלים לאתר את יצרני מלחי אמבט אלו.
במחקר קודם, המדענים פיתחו את חומר התקן הטהור הראשון עבור השוואתו למפדרון, וכן את הבדיקה האמינה הראשונה בעזרת כרומטוגרפיה נוזלית של החומר, הניתנת לביצוע פשוט במעבדת מז”פ רגילה. החוקרים מפתחים גם ערכת בדיקה המבוססת על שינויי צבע עבור מפדרון, ערכה שאמורה להיות זמינה עד סוף שנה זו.

במצגת נוספת שהועברה בכינוס המדעי של ACS, החוקר Robert Lantz מארה”ב מתאר שימוש נוסף שהינו חוקי במרבית מדינות ארה”ב – גרסאות סינטטיות של החומר הפעיל במריחואנה המשווקות כמוצרי קטורת, מוצר תיבול או כ”מריחואנה חוקית” המספקות חווית אופוריה הדומה לזו של מריחואנה מבלי שהן תאותרנה ע”י בדיקות סמים רגילות. “אנו מסוגלים לאתר מריחואנה סינתטית באמצעות שיטות כימיות אנליטיות מודרניות, כגון כרומטוגרפיה נוזלית או גזית המצומדת לסקטרוסקופיית מסות, אולם מערכות אלו יקרות מדי עבור כעשרת אלפי דגימות השתן שרוב המעבדות לבדיקות סמים מקבלות מדי יום,” מסביר החוקר. רוב המעבדות מאתרות סמים באמצעות ערכות בדיקה זולות יותר, המבוססות על נוגדנים, אולם מאחר והמבנים של חומרים אלו כה דומים, סביר להניח כי נוגדנים שונים יידרשו לרבים מהם, דבר שיגרום להעלאת המחיר של ערכות מתוחכמות יותר אלו.

השימוש בנגזרות סינתטיות של מריחואנה התגבר באופן חד בשנת 2010, זאת לפי דיווחים של המרכזים לבקרת רעלים בארה”ב והגיע למספר של 2863 מקרי שימוש לעומת 14 בלבד בשנת 2009. קיימות כמאתיים נגזרות סינתטיות של מריחואנה, אולם היחידה ללוחמה בסמים אסרה את השימוש בחמש מתוכן בלבד. קומץ מדינות, כגון וושינגטון, ג’ורג’יה וקולוראדו אסרו את השימוש בחמש מתוכן, אולם הן לא תמיד אותן חמש הנגזרות שנאסרו ע”י היחידה ללוחמה בסמים. “מדינות אלו אסרו את השימוש במספר תרכובות מוגדרות מבלי שיהיה להן כל בסיס מדעי לבחירתן,” מציין החוקר.

מדינת קולוראדו העבירה לאחרונה חוק האוסר את השימוש בכל חומר הנקשר לקולטן הקנאבינואיד (האחראי לפעילותו של סם המריחואנה) בגוף האדם. “הצעת החוק הייתה בעלת כוונות חיוביות, אולם מבחינה טכנית, החוק החדש חל לא רק על נגזרות סינתטיות של מריחואנה, אלא גם על כל הנגזרות המיוצרות באופן טבעי בתוך הגוף (endocannabinoids) ואשר תפקידן לווסת תהליכים נורמליים רבים,” אמר החוקר.

1. ובעברית: סמי פיצוציות, ספייס, מיסטר נייס גאי, מיסטר גרין, ג’וקר, פוקר,
    קטורת הם קוראים לזה
    best herbal blend

סתם, שיגיעו לכאן מגוגל, שיראו שאפשר למות מזה.